|
|
امروز: يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۲۹
کد خبر: ۵۷۷۲۷
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۱
مشاور فرهنگی رئیس جمهور گفت: دولت متعهد شده است که از رسانه ها شکایت نکند اما شورای نظارت بر مطبوعات تابع و فرمانبر دولت نیست بلکه نهادی مستقل و فرابخشی است که می تواند برای رسانه ها تصمیم بگیرد .
مشاور فرهنگی رئیس جمهور گفت: رابطه دولت و رسانه ها، رابطه دولت پاسخگو و رسانه پرسشگر است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر وامید، حسام الدین آشنا در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه دولت باید اطلاعاتی که از طریق عموم بدست می آورد حق عموم بداند افزود: اگر این را باور داشته باشیم قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات باید اجرا شود.


آشنا اضافه کرد: دولت یازدهم با بررسی تجربیات اجرای قوانین کشورها درباره قانون انتشار اطلاعات، شورایی تشکیل داد و اکنون این شورا آئین نامه ای را در این زمینه تدوین کرده است که در دو هفته آینده در دستور کار دولت قرار می گیرد.


وی افزود: با تصویب این آئین نامه همه دستگاههای دولتی موظف می شوند اطلاعات غیر محرمانه ای که درباره افراد دارند در اختیار آنها قرار دهند .


مشاور فرهنگی رئیس جمهور گفت : اگر دولت موظف و پاسخگو نباشد همه چیز پنهان می ماند.


وی ادامه داد: در قانون انتشار و دسترسی آسان به اطلاعات پیش بینی شده است وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سالیانه به رئیس جمهور درباره اجرای این قانون گزارش دهد و رئیس جمهور نیز سالانه به مجلس شورای اسلامی پاسخ می دهد.


آشنا گفت: بنابراین مجلس شورای اسلامی ضامن اجرای این قانون است.


مشاور فرهنگی رئیس جمهور گفت: اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات گام مهمی در مبارزه با فساد است.


وی با بیان اینکه گردش آزاد اطلاعات به اراده دولت و توانایی ملت نیاز دارد ابراز امیدواری کرد: گسترش دولت الکترونیک به قانون گردش آزاد اطلاعات کمک کند.


مشاور فرهنگی رئیس جمهور گفت: دولت متعهد شده است که از رسانه ها شکایت نکند اما شورای نظارت  بر مطبوعات تابع و فرمانبر دولت نیست بلکه  نهادی مستقل و فرابخشی است که می تواند  برای رسانه ها تصمیم بگیرد .


آشنا  با بیان اینکه  وظیفه دولت  تکریم خبرنگاران است گفت : این دولت بیشترین فضا را به  رسانه ها بویژه رسانه های بزرگ  داده است که بر فعالیت  آن نظارت داشته باشند .


وی افزود : حجم زیادی از انتقادها به ویژه در رسانه ملی از دولت وجود دارد.


آشنا گفت : در مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری درباره موضوع ریزگردها  تحقیقی انجام دادیم  که نشان می داد چند رسانه مهم کشور از سال 87 تا سال 92  منشاء ریزگردها را خارج از کشور اعلام می کردند اما از نیمه دوم سال 92 این رسانه ها منشاء ریزگردها را داخلی اعلام کرده اند .


وی اضافه کرد : این نشان  می دهد اگر رسانه ای از دولتی خوشش نیاید  می تواند منشاء ریزگردها را تغییر دهد ، البته  دولتها  بیشتر دوست دارند  رسانه ها  درباره خوبی آنها سخن  بگویند .


مشاور فرهنگی رئیس جمهور گفت : وزرای دولت یازدهم  بیشترین حضور پاسخگو را در صداوسیما داشته اند و مسائلی  که دولت  به آنها پاسخ داده پیچیده و سخت است .


وی افزود : با توجه به اینکه  بسیاری از مسایل به این دولت ارتباط نداشته ومربوط به گذشته است پاسخ دادن به آنها  دو سر دارد  یعنی اگر بحث جدی در مورد وضع گذشته شود ، دولت متهم به سیاه نمایی می شود و اگر صحبت نکند  و وضع کنونی را توضیح دهد خودش را زیر  سوال برده است.


مشاور فرهنگی رئیس جمهور گفت : مسکن مهر و مسایل بانکی نمونه متهم شدن دولت به سیاه نمایی گذشته است .


آشنا با بیان اینکه من از بسیاری خبرنگاران  به دلیل  انعکاس غیر واقعی و متفاوت سخنانم  ناراضی هستم افزود : کیفیت حرفه ای خبرنگاران به دلیل  مشکلات معیشتی ، نداشتن آموزش حرفه ای و چند شغله بودن ضعیف شده است .


آشنا افزود : همه خبرنگاران مانند  کارمندان  صدا وسیما نیستند که  حقوق ثابت و مطمئنی داشته باشند .


وی در ادامه با تصحیح جمله قبلی اش گفت : من از خبرنگاری کشور ناراضی هستم و نه از خبرنگاران و این مشکل جدی است.


آشنا افزود: آموزش روزنامه نگاری در کشور لطمه دیده  و فناوری اطلاعات و ارتباطات  در این آموزش فراموش شده است .


مشاور فرهنگی رئیس جمهور گفت: در دولت یازدهم کارگاههای آموزشی روزنامه نگاری برای روزنامه نگاران در 22 استان برپا شده است .


آشنا بابیان اینکه آموزش مهم اما امنیت مهم تر است اضافه کرد:  اکنون خبرنگاران  احساس می کنند استثمار می شوند زیرا نه قرارداد ثابتی دارند  و نه پرداخت به آنها مستمر است .


وی گفت : دولت یازدهم برای حمایت از خبرنگاران  به صاحبان رسانه ها اعلام کرد اگر می خواهند  یارانه مطبوعاتی وزارت ارشاد را دریافت کنند باید فهرست بیمه  کارکنان خود را ارائه دهند .


آشنا گفت : هرفردی که اسم آن در فهرست بیمه باشد  وزارت فرهنگ وارشاد  اسلامی از محل صندوق حمایت از روزنامه نگاران ، نویسندگان و هنرمندان ، وی را  بیمه تکمیلی  می کند .


وی افزود : اگر خبرنگاری نیز مایل به کار پژوهشی باشد وزارت  ارشاد هزنیه های سفر تحقیقاتی وی را به شرط تصویب طرح آن در شورای حرفه ای ، تامین می کند .


وی افزود : سازمان تامین اجتماعی با مشکلات فراوانی در تامین هزینه ها روبه روست و اگر بخواهیم مشکل خبرنگاران را حل کنیم فشار بیشتری به این سازمان می آید .


حسن محرابی مدیر کل مطبوعات و رسانه های داخلی وزارت  فرهنگ وارشاد  اسلامی نیز در این برنامه گفت : برای بیمه درمانی و تکمیلی خبرنگاران  اقدام کرده ایم  البته بیمه درمانی برعهده مدیران رسانه هاست و ما متعهد شده ایم  حق بیمه خدمات درمانی افرادی که به طور تمام وقت در رسانه ها فعالیت می کنند  پرداخت کنیم .


وی افزود : افرادی که  به صورت پاره وقت در رسانه ها فعالیت می کنند نیز با ثبت اطلاعات  فردی خود  در پایگاه اینترنتی این اداره کل به عنوان خبرنگار غیر حرفه ای به صندوق اعتباری هنر معرفی می شوند .


محرابی افزود : تفاهم نامه ای نیز میان تشکل های صنفی وزارت ارشاد وسازمان تامین اجتماعی برای حل مشکلات خبرنگاران منعقد می شود که  اثر آن در یک ماه آینده دیده خواهد شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین