|
|
امروز: شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۳
کد خبر: ۵۷۴۹۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸
وزیر امور خارجه استرالیا روزجمعه لغو تحریم ها پس از توافق جامع هسته ای را زمینه ساز افزایش همکاری های ایران و استرالیا دانست و گفت که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در نشست آ.سه.آن مطرح و کشورهای شرکت کننده از آن استقبال کردند.
'جولی بیشاپ' وزیر امور خارجه استرالیا که برای شرکت در نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا به کوالالامپور پایتخت مالزی سفر کرده است روز جمعه به سوالات خبرنگار ایرنا در مورد آینده مناسبات، توافق جامع هسته ای و چگونگی برخورد این کشور با پناهجویان ایرانی پاسخ داد.
وی با مهم خواندن توافق جامع هسته ای ایران و گروه 1+5، گفت که این توافق و لغو تحریم ها افزایش تعامل و همکاری با ایران را بدنبال دارد.
بیشاپ در حاشیه نشست شصتمین سالگرد روابط دیپلماتیک استرالیا و مالزی در شهر کوالالامپور، گفت: توافق هسته ای بین ایران و کشورهای پنج بعلاوه یک، نیازمند اقداماتی است که هر دو طرف باید در آینده انجام دهند و از موافقت با بازرسی های بین المللی استقبال می کنیم.
وی گفت: تحریم های بین المللی و تحریم هایی که استرالیا علیه ایران اعمال کرده است، تا انجام برخی از اقدامات پابرجا هستند و براساس توافق پس از یک دوره مشخص لغو می شوند و لغو تحریم ها می تواند افزایش همکاری بین ایران و استرالیا را بدنبال داشته باشد.
شرکت های استرالیایی مانند تولیدکنندگان گوشت و برنج در دو هفته گذشته از تلاش برای ورود به بازار 80 میلیونی ایران خبر داده اند و این امر نشان می دهد بخش خصوصی برنامه ریزی برای افزایش همکاری با تهران در دوران پساتحریم را هدف قرار داده است.
وی در ادامه توافق جامع هسته ای را برای بسیاری از کشورها مهم دانست و گفت که این توافق روز گذشته نیز در نشست آ.سه.آن و هفت کشور دیگر مطرح و از آن استقبال شد.
10 کشور عضو اتحادیه جنوب شرقی آسیا (آ.سه.آن)، پنج کشور همسایه این اتحادیه و سه عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل روز پنجشنبه در بیانیه ای در کوالالامپور مالزی، توافق جامع هسته ای ایران با گروه 1+5 را مورد تایید قرار دادند و از آن استقبال کردند.
در بیانیه مشترک وزرای امور خارجه کشورهای آ.سه.آن به همراه استرالیا، هند، ژاپن، نیوزیلند و کره جنوبی و سه عضو دائم شورای امنیت از توافق هسته ای ایران که ماه گذشته منعقد شد به عنوان 'قطعنامه ای مهمی' یاد شد که توانست 'یکی از نگرانی های اصلی جهان را رفع کند'.
وزیر امور خارجه استرالیا همچنین به تاثیر توافق هسته ای ایران برای از بین بردن سلاح های هسته ای موجود که در اختیار برخی از ناقضان پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای قرار دارد اشاره کرد و گفت: ما از هرگونه اقدامی که باعث کاهش و از بین بردن سلاح های هسته ای در جهان شود، حمایت می کنیم و به این تلاش ها ادامه می دهیم.
وی با عنوان این مطلب که استرالیا در تلاش ها برای جلوگیری از هسته ای شدن کره شمالی نیز شرکت دارد، اظهار امیدواری کرد تلاش های جهانی برای کاهش سلاح های هسته ای موجود بتواند اهداف پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای را محقق کند.
برخی اطلاعات نشان می دهد رژیم صهیونیستی بیش از 200 کلاهک هسته ای در اختیار دارد و تاکنون هیچ بازرسی از تاسیسات هسته ای این رژیم انجام نشده است. این رژیم مقابل قانون ایستادگی کرده و خود را ورای قوانین بین المللی می داند.
'جولی بیشاپ' در پاسخ به سوال دیگر ایرنا در مورد سیاست این کشور برای بازگشت اجباری پناهجویان ایرانی در استرالیا که منطبق با سیاست های جهانی و ایران نیست، گفت: در حال حاضر حدود هشت هزار پناهجوی ایرانی در استرالیا هستند. حدود 300 نفر در اردوگاه نائورو و حدود 300 نفر در پاپوآ گینه نو بسر می برند که درخواست برخی از آنها برای پناهندگی رد شده است.
وی گفت: استرالیا در مورد این پناهچویان با ایران مذاکراتی انجام داده است تا امکان بازگشت این افراد که واجد شرایط پناهجویی نیستند را بررسی کند.
وزیر امور خارجه استرالیا برای نخستین بار تاکید کرد 'البته این بازگشت به صورت داوطلبانه است و این گفت وگوها همچنان ادامه دارد'.
وی پیش از این نیز تاکید کرده بود بسیاری از ایرانی ها که شرایط پناهجویی آن ها پذیرفته نشده است، به دلیل شرایط و انگیزه اقتصادی دست به این کار زده اند و توافق با جمهوری اسلامی ایران برای بازگشت آنان قابل توجیه است.
مقامات ایرانی تاکید دارند سیاست دولت ایران آزادی عمل اتباع کشورمان برای گزینش محل اقامت است و چنانچه فردی قصد بازگشت به ایران را داشته باشد باید داوطلبانه و بدون اجبار انجام شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین