|
|
امروز: پنجشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۵
کد خبر: ۵۷۳۷۱
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۰
قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی گفت: قانون اساسی فعالیت تشکل های غیردولتی در ایران در حال تدوین بوده و در مراحل نهایی قرار دارد.
مرتضی میرباقری روز چهارشنبه در حاشیه برگزاری نخستین نشست منطقه ای تبیین وضعیت اجتماعی کشور و دومین نشست مشترک مسئولان امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور با مدیران دفاتر اموراجتماعی و فرهنگی استانداری های کشور در جمع خبرنگاران افزود: با وجود اینکه بیش از 10 میلیون نفر از جمعیت ایران تحصیلکرده و دانشگاهی هستند باید این ظرفیت را هدفمند کرد.
وی اضافه کرد: در این راستا برای نهادینه کردن قدرت فوق العاده نسل جوان و تحصیلکرده و تجربیات نسل گذشته باید شمار نهاد مدنی را افزایش داد.
وی با ذکر اینکه شمار نهاد مدنی در ایران بسیار کم است علت این امر را برخورد سلیقه ای با این موضوع به علت نبود یک قانون مشخص ذکر کرد.
وی توضیح داد: میل و رغبت یک حکومت تقویت سازمانهای مردم نهاد بوده در مقابل یک حکومت نیز اقدام به تقلیل آن کرده است با این وجود سیاست دولت یازدهم این است که این سرمایه انسانی برای ارتقای سرمایه اجتماعی نهادینه وارد عمل شود.
وی با ذکر اینکه قانون اساسی فعالیت تشکلهای غیر دولتی در ایران در حال تدوین است گفت: همچنان که در قانون اساسی جایگاه فعالیتهای مختلف تعریف شده باید در زمینه فعالیت های مدنی این مساله را نیز مورد توجه قرار داد.
وی گفت: مرداد ماه سال گذشته در جلسه ای با حضور دو هزار و 500 تشکیل غیردولتی مقرر شد این لایحه پیگیری شود که در کمیته فرعی تصویب و هم اینک در کمیسیون دولت مراحل نهایی را طی می کند.
وی اضافه کرد: در صورت تدوین قانون، با فعالیتهای مدنی در صورت جابجا شدن مدیران سلیقه ای برخورد نمی شود همچنین بودجه لازم برای آموزش و توانمند سازی تشکلها در اختیار قرار می گیرد.
وی بیان کرد: بخشی از فعالیتهایی که بخش دولتی با هزینه زیاد انجام می دهد قابل واگذاری به تشکل های غیر دولتی و مدنی می شود که با هزینه اعتبار کمتری به سرانجام می رسانند.
وی گفت: برای اینکه زیر ساخت لازم برای فعالیت تشکلها فراهم شود، مدیران ارشد اجرایی کشور در سطح استانداری و فرمانداریها باید زمینه لازم برای فعالیت آنها را فراهم کنند.
وی در تعریف سرمایه اجتماعی گفت: سرمایه اجتماعی یعنی ما باید برای فعالیت ها قانون، قاعده هنجارها، آداب رسوم و سنت داشته باشیم تا بتوان در این چارچوب کارها را انجام داد.
قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی اضافه کرد: اگر در کشور حساب و کتاب نباشد و مردم به یکدیگر اعتماد نداشته باشند سرمایه خود را وارد میدان نمی کنند.
میرباقری با ذکر اینکه سرمایه اجتماعی قابل اندازه گیری شده است گفت: سرمایه اجتماعی در سه بخش ارتباط مردم با یکدیگر، نهادهای حکومتی با یکدیگر و حکومت با مردم با یکدیگر تعریف می شود.
قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی بیان کرد: پنج موضوع داعش، قیمت نفت، پرونده هسته ای، انتخابات مجلس و تعامل جناح ها با محوریت سرمایه اجتماعی ، تعیین کننده نحوه تعامل مردم است.
وی تاکید کرد: انتخابات باید در ایران بگونه ای برگزار شود که به هیچ وجه به سرمایه اجتماعی ایران لطمه وارد نکرده و آسیب به سرمایه انسانی وارد نکند.
وی اضافه کرد: امر انتخابات و فعالیت جناحهای سیاسی نباید همبستگی مردم را مورد نشانه قرار دهد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین