|
|
امروز: شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۹
کد خبر: ۵۷۳۴۰
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۳
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چارچوب فعالیت های این سازمان را بر مبنای اقتصاد مقاومتی دانست و از ارائه هزار و 20 طرح پیشنهادی گردشگری برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی خبر داد.
مسعود سلطانی فر روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت 17 مرداد روز خبرنگار گفت: سازمان میراث فرهنگی با توجه به شرایط به وجود آمده پس از توافق وین یک بسته پیشنهادی در قالب هزار و 20 پروژه با برآورد 23 هزار میلیارد تومان برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی آماده کرده است.
وی از این بسته پیشنهادی به عنوان کامل ترین بسته این سازمان برای سرمایه گذاران یاد کرد و گفت: این پیشنهادات هم اکنون زیر چاپ است و ظرف دو هفته آینده به زبان های انگلیسی و عربی منتشر خواهد شد.
معاون رییس جمهوری اضافه کرد: در این بسته بسیاری از هتل های سه، چهار و پنج ستاره و برخی مناطق نمونه گردشگری برای سرمایه گذاران معرفی می شود.
وی احیاء و مرمت اماکن تاریخی را نیز یکی از پیشنهادهای مطرح شده در این بسته دانست و گفت: امیدواریم بتوانیم با این پیشنهادها مشکل اشتغال کشور را رفع کنیم.
سلطانی فر همچنین گفت: بعد از اینکه طرح های پیشنهادی مشخص شد و سرمایه گذاران اعلام آمادگی کردند باید شرایطی را فراهم کنیم تا سرمایه گذاران در کوتاه ترین مدت مجوز دریافت کنند و لذا با هماهنگی های انجام شده با ستاد جذب سرمایه های خارجی این تسهیلات آماده می شود.
وی همچنین گفت: سازمان میراث فرهنگی، معاونت برنامه ریزی این سازمان را مسوول پیگیری سرمایه گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی کرده است.

** فعالیت های سازمان میراث فرهنگی در چارچوب اقتصاد مقاومتی
سلطانی فر ضمن تبریک روز خبرنگار خواستار فراهم کردن شرایط مناسب برای خبرنگاران نه فقط در روز خبرنگار که در طول سال شد و گفت: خبرنگاران با افزایش سطح کیفی آگاهی خود و توان حرفه ای در سطح خبرنگاران حرفه ای دنیا می توانند ایفای نقش کنند.
وی در ادامه با ارائه گزارشی از عملکرد سازمان میراث فرهنگی گفت: این سازمان از یک سال پیش و در آستانه تدوین برنامه ششم با درک جدی و صحیح از شرایط کشور تلاش می کند تا خود را برای یک شرایط ویژه با استفاده از مبانی اقتصاد مقاومتی آماده کند.
وی افزود: با توجه به شرایط جدید کشور که پس از 22 ماه در یکی از مهم ترین منازعات توانستیم به یک سرنوشت تاریخی برسیم تا در ادامه، حقوق هسته ای ما به رسمیت شناخته شود و پایه های تحریم فرو ریزد و شرایطی در کشور به وجود آید تا با سیاست های مناسب بهره گیری لازم را در توسعه فرهنگی و اقتصادی داشته باشیم.
وی اضافه کرد: سیاست دولت این نیست که در شرایط جدید به دنبال سیاست هایی مانند واردات و یا عدم حمایت از صنایع داخلی باشد بلکه اصول و سیاست های اقتصاد مقاومتی را که توسط رهبر انقلاب تبیین شده به عنوان چارچوب کار خود می دانیم تا بتوانیم از ظرفیت کشور برای تقویت اقتصاد داخلی استفاده کنیم.

** رونق گردشگری پس از دوران تحریم
معاون رییس جمهوری در ادامه گفت: در شرایط پس از تحریم بخش گردشگری به شدت رونق پیدا خواهد کرد و دروازه های جدیدی به روی این بخش باز خواهد شد و شاهد حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی خواهیم بود و روند ورود گردشگران سال به سال افزایش پیدا خواهد کرد.
وی همچنین گفت: به رغم همه مشکلات امیدواریم ظرف سه تا پنج سال آینده در فضای جدید بخش گردشگری را مدیریت کنیم و خودمان را به شرایط طبیعی تر برسانیم.

** گزارشی از فعالیت های سازمان میراث فرهنگی
سلطانی فر در ادامه به اقدامات انجام شده از سوی این سازمان اشاره کرد و گفت: به دنبال ایجاد شرایطی هستیم که با اراده دولت از نظر ایجاد رفاه بیشتر و برطرف کردن مشکلات اقشار مختلف مردم شرایطی را به وجود بیاوریم تا مردم آنگونه که مستحق هستند پس از گذران دولت سخت با مشکلات معیشتی روبرو نباشند و ضمن کنترل تورم رونق اقتصادی شکل گیرد.
وی توسعه هفت تا هشت درصدی اقتصاد کشور را براساس سیاست های کلی برنامه ششم دانست و تاکید کرد: این توسعه اقتصادی فقط با سرمایه گذاری گسترده بخش خصوصی داخلی و خارجی ایجاد خواهد شد.
معاون رییس جمهوری همچنین از برطرف کردن مشکلات بخش گردشگری به ویژه در حوزه های حمل و نقل هوایی، زمینی، دریایی و همچنین آموزش نیروی انسانی، گسترده کردن شبکه اطلاع رسانی و اصلاح ساختار داخلی سازمان میراث فرهنگی سخن گفت.
وی در ادامه از مصوبه اخیر هیات دولت برای تسهیلات صدور ویزای فرودگاهی تا 30 روز، صدور ویزای الکترونیک تا سال آینده و همچنین صدور ویزا در فرودگاه هایی که مرز بین المللی تلقی می شود خبر داد.

** توسعه گردشگری مذهبی با کشور عراق
رییس سازمان میراث فرهنگی همچنین با اشاره به سفر وزیر گردشگری عراق به ایران گفت: ما بیشترین رفت و آمدها را با عراق داریم که سالانه حدود چهار میلیون و 200 هزار نفر گردشگر داریم و با توجه به اسناد امضا شده امیدواریم مسائل مربوط به گردشگران عراقی رفع شود.
وی ایجاد شبکه فعال در دفاتر خدمات گردشگری را در این زمینه ضروری دانست و گفت: تلاش داریم تا تسهیلاتی را برای گردشگران عراقی ایجاد کنیم و در همین زمینه صدور ویزای گروهی را راه اندازی کردیم و زائرین عراقی که با تور وارد ایران می شوند تحویل آژانس های داخلی داده می شوند تا این آژانس ها بخش گردشگری مذهبی، تاریخی و طبیعی را برای این گردشگران مدیریت کنند.

** تقویت کاروان های راهیان نور
سلطانی فر با اشاره به ایثارگری های رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع مقدس، به امضای تفاهمنامه ای با بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس در دو هفته پیش اشاره کرد تا براساس این تفاهمنامه سفرهای راهیان نور که با یک حرکت گسترده داخلی روبرو است کمک شود.
وی در ادامه گفت: سالانه چهار تا پنج میلیون نفر از هموطنانمان از مناطق عملیاتی جنوب و غرب کشور بازدید می کنند و با توجه به آثار به جا مانده در این مراسم معتقدیم که توسعه این گردشگری با هدف حفظ ارزش های مقدس حرکتی است که از چند سال قبل با تایید رهبر معظم انقلاب آغاز شده است.

** موفقیتی بزرگ در حوزه میراث فرهنگی کشور
سلطانی فر در ادامه گفت: بازگرداندن سه مجموعه اشیا تاریخی به کشور یکی از بزرگترین موفقیت های این دولت بود.
وی ثبت اماکن تاریخی در یونسکو که طی ماه های گذشته انجام شد را یکی دیگر از موفقیت های این سازمان دانست و به توسعه موزه ملی که در هفته دولت افتتاح خواهد شد اشاره کرد.
وی از توسعه فضای نمایشگاهی این موزه سخن گفت و افزود: یکی از مشکلات این موزه فضای محدود نمایشگاهی آن بود که با توسعه انجام شده این فضا بالغ بر چهار هزار متر مربع خواهد بود.
رییس سازمان میراث فرهنگی از آغاز به کار انجمن های میراث فرهنگی در 10 استان کشور به عنوان یکی دیگر از موفقیت های این سازمان یاد کرد و اضافه کرد: در مرحله دوم فعالیت های این انجمن ها در 17 استان انجام خواهد شد.
وی وجود این انجمن ها را به عنوان یک شبکه گسترده نیروی انسانی مناسب برای حراست از دستاوردهای فرهنگی و تاریخی کشور دانست.
سلطانی فر در ادامه مرمت 350 بنای تاریخی را با مشارکت مردم از عمده فعالیت های سال گذشته سازمان میراث فرهنگی دانست و گفت: تا نیمه اول شهریور نیز مرمت 32 بنای تاریخی به مزایده گذاشته می شود.

** اقتصاد صنایع دستی فعال نیست
سلطانی فر با اشاره به فعالیت های انجام شده در بخش صنایع دستی گفت: صادرات سال 93 در بخش صنایع دستی به نسبت سال 92 افزایش داشته و آمار این بخش نشانگر آن است که از 112 میلیون دلار به 153 میلیون دلار افزایش داشته اما ظرفیت صنایع دستی ما بسیار بالاتر است.
وی با اشاره به مشکلات معیشتی هنرمندان صنایع دستی گفت: اقتصاد صنایع دستی هنوز در کشور ما فعال نشده و ما می بینیم هنرمند و فرهنگ دوست در کشورمان از جهت تامین معیشت مشکل دارد.
وی با اشاره به هماهنگی های صورت گرفته برای ارائه تسهیلات به هنرمندان صنایع دستی از طریق صندوق کارآفرینی امید به سفر روز گذشته خود به استان گلستان اشاره کرد و گفت: سال گذشته 620 بازارچه و نمایشگاه موقت برای تولید کنندگان صنایع دستی در سطح کشور داشتیم و باید تعداد این بازارچه ها در سال جاری به هزار نمایشگاه افزایش یابد.

** سرقفلی کافه نادری واگذار نشده است
محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی نیز در این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره وضعیت کافه نادری گفت: زمین این ملک متعلق به یک شخص فراری است که به بنیاد شهید (بنیاد کوثر) واگذار شده و این ملک در فهرست آثار ملی قرار دارد.
وی تاکید کرد: برای جلوگیری از تخریب این ملک نامه ای را به شهردار تهران محمدباقر قالیباف تهران می نویسیم تا هوشیاری کامل درباره این ساختمان را داشته باشد.

** تفاهمنامه ایران و عراق
وی در ادامه به توافقنامه بین وزیر گردشگری و آثار باستانی عراق با معاون رییس جمهوری اشاره کرد و گفت: براساس این توافق ایران و عراق در امور ثبت جهانی به انتقال تجربه های خود می پردازند و جمهوری اسلامی ایران برای تهیه پرونده ثبت جهانی دوره های آموزشی را برگزار می کند.
وی افزود: تشکیل کارگروه مشترک تیسفون برای تهیه پرونده نامزدی ثبت جهانی، تهیه پرونده ثبت جهانی وادی السلام، همکاری در تهیه پرونده مشترک منظر فرهنگی میراث جهانی هورامانات و همچنین همکاری برای تدوین دائره المعارف و اطلس میراث فرهنگی دو کشور از توافق های صورت گرفته است.
وی در پایان گفت: همکاری برای برگزاری نمایشگاه های موزه ای در دو کشور و پژوهش و تبادلات علمی در موزه داری و مرمت اشیا موزه ای از دیگر مواردی است که ایران و عراق بر آن تاکید دارند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین