کد خبر: ۵۷۲۹۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۳
اتفاقی که امروز در دولت تدبیر و امید در ایران در حال رخ دادن است اتفاق دست یافتنی نیست. زیرا در کشور ترکیه که از نظر فرهنگ و سطح توسعه اقتصادی شبیه ترین کشور خاورمیانه به ایران است با وجود تجربه تورم بالای صد در صد ...
بر اساس آمار منتشر شده در حالی که تحقق نرخ تورم تک رقمی در ایران به افسانه تبدیل شده بود و مردم آن را رویایی دست نیافتنی می دانستند؛ بالاخره در اثر سیاستهای منضبط بانک مرکزی در دو ساله گذشته، شاخص تورم تولید کننده نقطه به نقطه به نرخ باورنکردنی 5.7 رسید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛ رسانه ها این رقم را پایین ترین رقم نرخ تورم تولید کننده در ده سال گذشته دانسته اند.

هرچند شاخص تورم تولید کننده یکی از شاخصهای فرعی تورم بوده و با شاخص اصلی تورم یعنی شاخص تورم کالای مصرفی فاصله دارد. اما چینین اتفاقی در سه دهه گذشته در اقتصاد ایران بی سابقه بوده و نشاندهنده آغاز روند کاهشی خاصی در تورم ایران است که می تواند در آینده نزدیک شاخص اصلی تورم را نیز به زیر ده برساند.

دولت تدبیر و امید از نخستین روزهای برسر کار آمدن با جدیت بر استفاده از مسئولین اقتصادی متخصص و صاحبنظر در حوزه علم اقتصاد تاکید می کرد. چیزی که از ابتدای انقلاب چندان مورد توجه دولتها نبود و با بررسی اندکی از مسئولین اقتصادی دولتهای گذشته می توان به رایج بودن عدم توجه جدی به این مساله پی برد.

روحانی بر این باور بود که اقتصاد علم است و باید مدیریت آن را به علمای آن سپرد. از این رو طیب نیایی را که چندان سابقه سیاسی نداشت و چهره ای علمی بود به ریاست غافله اقتصادی کشور گمارد و در مهمترین نهاد اقتصادی کشور از ولی الله سیف بهره برد.

نتیجه کارگروهی تیم اقتصادی دولت که در جای جای آن از متخصصان بنام علم اقتصاد بهره گرفته شده به رهبری دکتر طیب نیا در عمل، روند کاهشی تورمِ نزدیک به چهل درصدی سال 92 را رقم زد و این روند ظرف کمتر از دو سال از تصدی و بدست گرفتن سکان کشتی طوفان زده اقتصاد آن را به ساحل نرخ 15.6 درصدی رساند؛ که خود در نوع خود یکی از پایین ترین ارقام نرخ تورم در سی ساله گذشته است، اما آنچه مهم است روند کاهشی نرخ تورم است که در مدت دوساله گذشته هرگز متوقف نشده است و همچنان روند نزولی خود را ادامه می دهد.

با توجه به تک رقمی شدن تورم نقطه به نقطه تولید کننده که تاثیرگذاری جدی هم بر شاخص اصلی تورم یعنی تورم مصرف کننده دارد باید نتیجه گرفت که دولت تدبیر و امید در آینده نزدیک به هدف تک رقمی کردن شاخص اصلی تورم وکشاندن آن به زیر ده دست خواهد یافت و خبر تک رقمی شدن شاخص تورم تولید کننده را می توان به عوان نشانه های دست یابی به آن هدف مهم در حوزه اقتصاد ارزیابی کرد.

الگوی کاهش تورم ترکیه؛ الگویی دست یافتنی

گفتنی است اتفاقی که امروز در دولت تدبیر و امید در ایران در حال رخ دادن است اتفاق دست نیافتنی نیست. زیرا در کشور ترکیه که از نظر فرهنگ و سطح توسعه اقتصادی شبیه ترین کشور خاورمیانه به ایران است با وجود تجربه تورم بالای صد در صد به مدت بیش از یک دهه، پس از روی کار آمدن دولت اسلامگرای عدالت و توسعه با اتخاذ سیاستهای صحیح اقتصادی این نرخ به زیر پنج درصد رسید و ترکیه را که قبلا مجبور به حذف شش صفر از واحد پول ملی می شد؛ به شرایطی رسانده که مردم اصلا تورم را احساس نمی کنند و شاید به همین دلیل است که برای سه دوره پیاپی حزب اعتدال و توسعه اکثریت پارلمان و قدرت تشکیل کابینه را در این کشور بدست گرفت.

تجربه فوق نشان می دهد اولا چنین تغییری چنانکه درترکیه امکان پذیر بود، در ایران نیز که تورم به وخامت ترکیه نیست؛ قطعا شدنی است و ثانیا دولت تدبیر و امید با تحقق چنین خدمتی به ملت و ساماندهی اقتصاد همواره متلاطم ایران، رمز پایداری خود در عرصه سیاست کشور و تداوم محبوبیت خود در میان ملت را بدست آورده است.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین