|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۸
کد خبر: ۵۷۱۶۴
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵
از آنجایی که بعد از ۱۲ سال مناقشه در ‌‌نهایت توافق هسته‌ای حاصل شد، این انتظار که تکلیف برجام در مجلس ظرف چند روز نهایی شود، غیر منطقی است.
هر چه توافق هسته‌ای به نزدیکی ایران با کشورهای غربی کمک و پروژه ایران هراسی صهیونیست‌ها را با شکست مواجه کرده است، اما از سوی دیگر به عاملی برای اختلاف بین سیاسیون کشور و به طور دقیق تخریب رئیس قوه مقننه و نمایندگان مجلس تبدیل شده است. در دو ماه اخیر که مسئله هسته‌ای ایران به مرحله حساسی رسیده است هر بار که نمایندگان برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه بهارستان را به مدت یک هفته تعطیلی می‌کنند، تندرو‌ها و مخالفان مذاکرات، بهانه‌ای به دست می‌آورند تا وکلای مردم را تخریب کنند و به دنبال آن نشان دهند در مذاکرات به کشور خیانت شده است و نمایندگان در خواب هستند. اما هر باری که مجلس شورای اسلامی در تعطیلات سرکشی به حوزه انتخابیه بود، هیچ رخداد تازه و مهمی در زمینه هسته‌ای اتفاق نداد و انتقاد مخالفان با شکست مواجه شد. این گروه بی‌توجه به نتیجه انتقادات‌های خود در این دوره از تعطیلی مجلس نیز از تریبون‌های مختلف رسانه‌ای فریاد سر دادند که نهایی شدن برجام و توافق هسته‌ای معطل نمایندگان است.

 تعطيلي‌هاي ‌مجلس،رفتاري قانونی

اما منتقدان تعطیلی مجلس در زمان مذاکرات هسته‌ای، نقد خود را در شرایطی مطرح می‌کنند که آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی میزان جلسات صحن علنی و کمیسیون‌های تخصصی را تعیین کرده است و قوه مقننه تعطیلاتی خارج از قانون ندارد. از این جهت انتقاد تندرو‌ها که می‌خواهند از موضوع مذاکرات هم دولت را تخریب کنند و هم مجلس را بی‌خاصیت نشان دهند درست نیست. تعطیلی که هر سه هفته یک‌بار به نمایندگان داده می‌شود درواقع برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه است و به نوعی در زیر مجموعه حوزه وظیفه نظارتی قوه مقننه تعریف می‌شود. از آن جهت که نمایندگان در طول سه هفته حضور در تهران، صحن علنی و کمیسیون‌ها از روند کارهای اجرایی در کشور اطلاعات زیادی در دست ندارند، نیاز است ماهی یکبار روند کار‌ها را از نزدیک دنبال کنند. سیاست داخلی و اجرایی شدن تعهدات دولت، از نکاتی است که هر ازگاهی همین منتقدان معطلی ماندن برجام در مجلس، آن را مطرح می‌کنند که دولت تنها به سیاست خارجی چسبیده است و کاری به کار سیاست داخلی ندارد. به نظر می‌رسد این گروه همیشه مخالف و تندرو سیاست داخلی و خارجی را تنها برای نقد دولت و مجلس دنبال می‌کند تا هر زمان وزن یکی از این دو سیاست سنگین‌تر شد، قلم‌ها را برداشته و نقدهای همیشه آماده خود را منتشر کند.

    ورود به موقع مجلسی‌ها

یکی از رسانه‌های منتقد تاکید داشته است که صحن علنی مجلس شورای اسلامی از حدود ۴۵ روز اخیر در جریان مسئله بسیار مهم هسته‌ای، فقط ۱۷ روز تعطیل نبوده است. اما موضوع کمیت حضور نمایندگان در بهارستان نیست، کیفیت و اثرگذاری وکلای مردم را نباید فراموش کرد. خبرگزاری تسنیم در شرایطی ادعا می‌کند که مجلس ۶۳ درصد از ایام فوق‌حساس هسته‌ای را تعطیل بود، که نمایندگان در جریان مذاکرات هسته‌ای، طرح صیانت از حقوق هسته‌ای را با ۹۳ درصد مصوب کردند؛ همچنین بلافاصله بعد از اتمام مذاکرات در وین و بازگشت محمد جواد ظریف به کشور، میزبان تیم مذاکره‌کننده بودند و روند مذاکرات را از زبان وزیر امور خارجه و علی اکبر صالحی دنبال کردند. حتی ترجمه غیر رسمی وزارت خارجه از گزارش برجام را نیز مطالعه و ایرادهای ترجمه را استخراج کردند. تمام این نکات نشان می‌دهد نمایندگان در شرایط حساس هسته‌ای همراه تیم مذاکره کنند بودند و در مواقع ضروری مصوبه‌ای داشته اند. بهارستانی‌ها برای آنکه برنامه جامع هسته‌ای را با دقت بیشتر بررسی کنند خواستار تشکیل کمیسیونی ویژه شدند. هر چند نسبت به روند بررسی برجام در مجلس اختلاف نظرهایی وجود دارد اما این اختلاف‌ها دلیل بر بی‌توجهی نمایندگان به شرایط حساس کنونی یا وجود دست‌هایی پشت پرده برای عدم ورود مجلس به موضوع هسته‌ای نیست. نباید فراموش کرد که بعد از انقلاب اسلامی، این اولین توافقنامه حساس بین ایران و 6 کشور قدرتمند جهانی است، بنابراین پیش از این تجربه‌ای در زمینه بررسی توافقنامه‌ای به این حساسی وجود ندارد، با این حال علی لاریجانی با هدف همراهی با دولت و تیم مذاکره کننده مجلس را به خوبی اداره کرده است.

    زمان لازم است

از آنجایی که بعد از ۱۲ سال مناقشه در ‌‌نهایت توافق هسته‌ای حاصل شد، این انتظار که تکلیف برجام در مجلس ظرف چند روز نهایی شود، غیر منطقی است. ایران و گروه ۱+۵ برای به نتیجه رسیدن در خصوص فعالیت صلح آمیز هسته‌ای ماه‌ها وقت گذاشتند و گزارش ۱۵۰ صفحه‌ای را منتشر کردند، از این رو بررسی و تصویب آن در مجلس زمانبر خواهد بود. از سوی دیگر در خصوص روند بررسی برجام در مجلس و ترکیب کمیسیون ویژه هسته‌ای اختلاف نظرهایی وجود دارد که لازم است اعضای هیات رئیسه مجلس آن را به دقت بررسی و سپس تصمیم‌گیری کنند. بنابراین بررسی برجام در مجلس که اولین تجربه به حساب می‌آید نیاز به زمان دارد و عجله در رسیدگی به آن شاید به ضرر نظام و منافع ملی کشور تمام شود.

    مذاکرات علیه لاریجانی

این بی‌انصافی است که گفته شود نمایندگان مجلس در شرایط حساس کرکره قوه مقننه را پایین می‌کشند و به مسافرت می‌روند. همین نمایندگانی که امروز به دلیل تعطیلی مورد هجمه قرار گرفته‌اند در شرایط حساسی چون بررسی لایحه بودجه سنواتی نشست‌های فوق‌العاده برگزار کردند و تا دخل و خرج کشور را مشخص نکردند، موضوع دیگری را مد نظر قرار ندادند. به نظر می‌رسد در سال انتخابات و یار کشی گروه‌های سیاسی، برخی تلاش دارند از موضوع مذاکرات هسته‌ای برداشتی علیه علی لاریجانی رئیس مجلس داشته باشند. زمانی مصوبه حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای مجلس را رفتاری سلطنت مآبانه رئیس عنوان کردند و روزی تعطیلی مجلس را دلیل بر بی‌توجهی به موضوع هسته‌ای جلوه می‌دهند.

    انتقاد به تعطيلي‌مجلس‌درست‌نيست

ضرغام صادقی یکی از اعضای هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در واکنش به این انتقاد که قوه مقننه در ایام مذاکرات هسته‌ای تنها ۱۷ روز جلسه داشت در گفت‌وگو با «قانون»گفت: روند کار مجلس در این ایام، مطابق با قانون بوده است و هیچ تفاوتی با زمان‌های دیگر نداشت. وی عنوان کرد: طبق آیین نامه داخلی مجلس، در فصل تابستان، نمایندگان دو هفته تعطیلی تابستانی دارند و بعد از سه هفته کار به حوزه انتخابیه سرکشی می‌کنند. نماینده مردم شیراز درمجلس ادامه داد: روند کار مجلس در ۴۵ روز گذشته مطابق با ایام دیگر بوده و این صحیح نیست که گفته شود تعطیلات مجلس با منظور خاصی در ایام هسته‌ای صورت گرفته است.
منبع: قانون
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین