|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۲
کد خبر: ۵۷۱۳۷
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۵
قاچاق وقتی سودآور می‌شود که فرصت‌های حضور شرکت‌های بزرگ خارجی در کشور وجود نداشته باشد و این تحریم‌ها بهترین فرصت را برای اقداماتی چون قاچاق فراهم ساخت که آثار منفی و مخرب آن نه تنها بر پیکر تولید کشور وارد شد بلکه زمینه‌ساز بیکاری جوانان شد.
روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم حسین راغفر نوشت :
 
دوران پسا تحریم فرصتی مغتنم و پراهمیت برای ترمیم اقتصاد کشور و افزایش رفاه عمومی است که البته با کاهش هزینه‌ها و ربودن فرصت از دست عده‌ای سودجو و انحصارطلب می‌توان به این مهم تحقق بخشید. در 36سال گذشته که کشور انواع مختلف تحریم‌ها را از سر گذارنده است، تحریم‌ها فرصت‌های انحصاری و شبه‌انحصاری برای برخی افراد و گروه‌ها در داخل کشور فراهم کرده و آنها از این فرصت‌ها برای خود سودهای افسانه‌ای ساختند. توجه به این نکته ضروری است برخی کشورهای همسایه که امروز به خاطر اقتصاد و درآمد هنگفت خود در جهان مطرح شده‌اند بخش قابل توجهی از ثروت و درآمدهای خود را به خاطر تحریم‌های ایران کسب کردند. در دوران تحریم‌ها هزاران شرکت ایرانی در کشورهای شیخ‌نشین به خصوص دوبی و امارات تاسیس شد که خود به عنوان واسطه، کالاها و خدمات مورد نیاز کشور را به اسم دور زدن تحریم تامین می‌کردند. این مساله حجم بسیار بالایی از واردات سالانه را از سوی واسطه‌ها و کاسبان تحریم برای کشور رقم زده و درآمدهای کمرگی، تجاری و چرخه اقتصادی کشورهای شیخ‌نشین را از طریق صادر کردن کالا به ایران نسبت به گذشته شتاب بسیار بالایی بخشید. به جای اینکه شرکت‌های خارجی مستقیما در این مسیر حضور داشته باشند با واسطه و واسطه‌گری‌هایی که نوعا کارگزاران اصلی آنها در این کشورها بودند این اقدامات صورت می‌گرفت و این مساله هزینه‌های زیان‌آوری را برای کشور به دنبال داشت. تحریم‌های هسته‌ای نیز در سالهای گذشته فرصت‌های عجیب و غریب دیگری را برای واسطه‌ها و کاسبان تحریم فراهم ساخته و همچنین سبب شد که هزینه زندگی مردم از طریق افزایش قیمت کالاها متعدد شده و آسیب‌هایی به بدنه و پیکر اقتصاد وارد آید. بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، سالانه درآمدی حدود 20 تا 30 میلیارد دلار از طریق کالاهای قاچاق نصیب قاچاقچیان و سوداگران می‌شود.

 قاچاق وقتی سودآور می‌شود که فرصت‌های حضور شرکت‌های بزرگ خارجی در کشور وجود نداشته باشد و این تحریم‌ها بهترین فرصت را برای اقداماتی چون قاچاق فراهم ساخت که آثار منفی و مخرب آن نه تنها بر پیکر تولید کشور وارد شد بلکه زمینه‌ساز بیکاری جوانان شد. اما با تلاش‌های دولت محترم در حل و فصل پرونده هسته‌ای این دیوار فروریخته و دست کاسبان تحریم از سودهای آنچنانی خالی شده است. لغو تحریم‌ها می‌تواند به کاهش هزینه‌های زندگی منجر شده و پیرو آن واسطه‌‌گری‌ها از بین خواهند رفت. بسیاری از کالاهای وارد شده به ایران که خدمات پس از فروش نیز نداشتند -زیرا عمدتا قاچاق بوده و برای اینکه مردم کالاها را ارزان تر بخرند خدمات پس از فروش نمی‌خواستند- حالا می‌توانند بدون واسطه و با کیفیت و خدمات بهتر عرضه شوند. با لغو تحریم‌ها واسطه‌هایی که در آسیب به اقتصاد کشور سهم قابل توجهی داشتند دستشان کوتاه شده و طبیعی است باید انتظار داشت نگران از دست دادن فرصت و سودهای بادآورده خود باشند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین