|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۲
کد خبر: ۵۷۱۰
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۶
«هجرت فقرا از تهران» عنوان پرونده‌ای است که ماهنامه «نمایه تهران» در نخستین شماره‌اش به آن پرداخته است.
صاحب امتیاز و مدیر مسئول این ماهنامه حسین سلطان‌محمدی است و علی رنجی‌پور سردبیری آن را به عهده دارد.

در شماره نخست مجله «نمایه تهران» آثار و گفتاری از محمدرضا اصلانی، فریدون مجلسی، فرشاد مومنی، حسین راغفر، مسعود شفیق، سیدعلی میرفتاح، سیدعبدالجواد موسوی، احمد محیط‌طباطبایی، حسین سلطان‌محمدی، ترانه یلدا، سید رضا علوی، آرش بصیرت، علی نیلی و ...منتشر شده است.

«ما آزموده‌ایم در این شهر بخت خویش»، «فقرا پشت دروازه‌های ساوه»، «ورطه مادون طبقه»، «بحران مهاجرت یا شهر بدون سرمایه»، «غول رانت و چراغ نفتی»، «خروج فقرا یا خروج اغنیا» و «عزیمت درماندگان» از جمله مطالب پرونده ویژه این نشریه است.

در مقدمه این پرونده آمده‌است:«داستان پرونده نخستین شماره مجله ما، داستان کوچ اجباری فقرا و متوسطین به خارج از مرز‌های تهران است . طی سالیان اخیر، قیمت تهران نشینی رشدی غیر قابل باور داشته است، اما قدرت و قوت تهران نشینان به عکس. تاجایی که جا داشته تحلیل رفته است. امروز تنها کسانی می‌توانند در محدوده تهران خانه بخرند که یا خانه با خانه معاوضه کنند، یا با رانت‌های شدید و غلیظ سیاسی و اقتصادی، یک شبه به ثروت‌های افسانه‌ای دست پیدا کنند. بله یک آپارتمان متوسط در یک محله متوسط تهران، قیمت افسانه‌ای دارد؛ نه تنها هزینه خرید، بلکه هزینه اجاره کردنش. عده زیادی از طبقات متوسط و فرو دست هرگز از پس این هزینه‌های سنگین بر نمی‌آیند و طبیعتا بعد از چندی دست و پا زدن، چاره‌ای جز این نمی‌یابند که گلیمشان را جمع کنند و به حاشیه‌های این شهر درندشت که حیات و زندگی‌شان وابسته به آن است، نقل مکان کنند. این صفحات داستان آن چیزی است که بر سر این مردم آمده است. نویسندگان از زوایای گوناگون به تجزیه و تحلیل این داستان نشسته‌اند و آنچه را که در این باره گفتنی است، گفته و نوشته‌اند.»

یکی دیگر از مطالب نخستین شماره ماهنامه «نمایه تهران» گفت و گو با محمدرضا اصلانی است. در این گفت و گو البته خبری از صحبت درباره سینما و شعر و ادبیات نیست. این بار این کارگردان و شاعر در باره «تهران؛ شهر گمگشتگی‌ها» صحبت کرده است.

اصلانی در این گفت و گو از منظر‌های مختلفی به تهران نگریسته و نشان داده که علاوه بر همه فعالیت‌های هنری‌اش یک تهران شناس درجه یک است.

«نمایه تهران» با قیمت 4 هزار تومان روی پیشخوان روزنامه‌فروشی‌ها آمده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین