|
|
امروز: جمعه ۰۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۱
کد خبر: ۵۷۰۶۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۷
پایگاه اینترنتی امید هسته ای ایرانیان در یادداشت روز دوشنبه، دلواپسان را متهم کرد که با استفاده از ابزار دلواپسی در پی کمرنگ جلوه دادن تلاش شبانه روزی تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان هستند.
در این یادداشت آمده است: خبر دستیابی به توافق هسته ای ایران و 6 قدرت جهانی آن قدر مهم بود که مردم همگام، همدل و همزبان با مسئولان کشورمان شادمانی خود را از پایان مذاکرات هسته ای ابراز داشتند، چه این که مردم به خوبی می دانستند کلید تدبیر در قفل تحریم های ظالمانه علیه کشورمان چرخیده و به زودی شاهد بازگشت رونق اقتصادی به جامعه همزمان با رونق چرخش چرخ سانتریفیوژها خواهیم بود، در این میان هنوز هستند برخی افراد و جریانات که با ابزار دلواپسی سعی بر کمرنگ جلوه دادن تلاش شبانه روزی و زحمات بی دریغ تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان دارند و هر روز بهانه ای تازه می جویند برای نیل به اهداف خود.
این بار، نوک پیکان بهانه حویی های این گروه ها و افراد به سوی علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی کمانه کرده است، بهانه جویی هایی که نه تنها پایه و اساس مستند و مستدلی ندارند، بلکه باور همگان این است که هرگز به مخالفان توافق هسته ای برای دستیابی به اهدافشان مددی نخواهد رساند.
پایگاه خبری امید هسته ای در این راستا و برای بررسی دقیق نقش دکتر صالحی در روند مذاکرات تعدادی از نمایندگان مجلس معتقدند که نقش او در روند فنی مذاکرات نقشی بی بدیل بوده است و وی به درستی با توجه به تقسیم بندی نقش ها و کارکردها صرفا از بخش فنی مذاکرات دفاع می کند.
در همین ارتباط بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی خطاب به آن نماینده محترم که از او در یکی از خبرگزاری ها نقل شده است که 'آقای صالحی در مجلس به ما گفتند بروید دعا کنید توافق به هم بخورد، چون واقعاً خطرناک است'، در دلنوشته ای، نوشت: «... چرا به نجواهایی که معلوم نیست منشاء آن چیست گوش فرا دادید اما صدای رسا و قاطع ایشان در جلسه علنی مجلس مقابل نمایندگان ملت را که با صراحت و قاطعیت هر چه تمام تر اعلام کرد: 'بنده این جا آمده ام که شهادت بدهم مسوولیت شرعی، وجدانی، عرفی و عقلانی آن چه را که در بعد فنی به دست آورده ایم، می پذیریم' را نشنیدید؟»
درواقع بحث های فنی و سیاسی در مذاکرات هسته ای در هم تنیده بود و حتی تا زمانی که صالحی به دور پایانی مذاکرات نپیوسته بود مذاکرات عملا حرکتی به جلونداشت و قفل شده بود اگرچه سخنان رییس سازمان انرژی اتمی مبنی بر تاییدیه بخش فنی سخنی حرفه ای و کاملا منطقی است و با حفظ احترام برای تیم وزارت امورخارجه است،اما پیش از این وی بارها در رسانه ملی درخصوص بخش های سیاسی از جمله موضوع مهم زمان بندی ها و همچنین مرجع رسیدگی به برجام در پاسخ به ابهامات و در راستای تاییدیه این موارد از بخش های سیاسی سخن گفته است و یا اینکه وقتی سخن از عدم نیاز به تصویب مجلس سخن به میان می آورد دقیقا وارد مباحث سیاسی شده است اما همانطور که تاکنون نشنیده ایم که ظریف نیز درباره مباحث فنی زیاد سخن بگوید و هرگاه در این حوزه از او سوال می شد معمولا همگان را به رئیس سازمان انرژی اتمی ارجاع می داد صالحی نیز چنین رویه ای دارد که این رویه نشان از تقسیم بندی کار ی و حرفه ای که عملا نشان از تدبیر در دولت تدبیر و امید دارد.
موارد فوق نشان می دهد که بخش های فنی و سیاسی متن برجام از یکدیگر جدا نیست و در هم تنیده است فلذا هنگامی که صالحی با صدای رسا در مجلس شهادت می دهد که بخش های فنی مورد تایید وی است عملا نگاه به تقسیم بندی وظایف دارد چرا که بخش سیاسی و فنی برجام نمی تواند جدای از یکدیگر مورد ارزیابی قرار گیرد.
تاکنون چنین حرفی را از آقای صالحی نشنیده ام
جواد جهانگیرزاده قائم مقام مرکز پژوهش های مجلس و نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در خصوص اظهارات زاکانی مبنی بر اینکه صالحی به نمایندگان گفته بود بروید دعا کنید که این توافق صورت نگیرد، گفت: «من به شخصه تا کنون چنین حرفی را از آقای صالحی نشنیده ام.»
قائم مقام مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی امید هسته ای اظهار داشت: قطعا آقای صالحی در خصوص این ادعا توضیحات بهتری دارد و باید از ایشان پرسیده شود، اما اگر می گویند به نمایندگان گفته شده، بنده چنین چیزی را هیچگاه از آقای صالحی نشنیده ام.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم شورای اسلامی با اشاره به اینکه رییس سازمان انرژی اتمی از اعضای پرتلاش و پرهمت تیم مذاکره کننده هسته ای بوده و در دوران مذاکرات تلاش زیادی انجام داده است، گفت: با وجود تلاش و همتی که آقای صالحی در جریان مذاکرات داشت، می توان او را جزو علاقه مندان در دولت یازدهم به حصول این توافق بزرگ دانست.
به گفته ی این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی زمانی که صالحی در مذاکرات حاضر شد، این پیام به دنیا مخابره شد که مباحث و مسائل سیاسی تنها موارد مطروحه در روند مذاکرات نیستند و بحث های کاملا فنی و تخصصی مطرح هستند.
جهانگیرزاده یادآور شد: حضور صالحی در جریان مذاکرات هسته ای همچنین از لحاظ فنی اطمینان بخش بود، زیرا وی به عنوان عالی ترین مقام سازمان انرژی اتمی کشورمان به خوبی به روند فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشورمان واقف بود و نیز پیگیری حقوق حقه و مسلم ایران به لحاظ فنی و تخصصی از دیگر دستاوردهای حضور صالحی در مذاکرات بود.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس سخنان منتسب به صالحی را تایید نکرد
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم شورای اسلامی در خصوص سخنان زاکانی گفت: من تا کنون از رئیس سازمان انرژی اتمی چنین حرفی مبنی اینکه دعا کنید توافق نشود یا اظهاراتی مشابه این را نشنیده ام.
منصور حقیقت پور در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی امید هسته ای اظهار داشت: با توجه به عملکرد صالحی در جریان مذاکرات بعید می دانم که به طور کل چنین حرفی گفته شده باشد.
برایم عجیب است که چنین حرف هایی از قول ایشان بیان می شود
منصوری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در خصوص سخنان اخیر علیرضا زاکانی مبنی بر مخالفت صالحی با توافق هسته ای گفت: من چنین صحبتی را از صالحی نشنیده ام و برایم عجیب است که چنین حرف هایی از قول ایشان بیان می شود.
منصوری آرانی افزود: صالحی فردی متدین، صادق، دلسوز و واقعا دوستدار نظام است.ایشان با حرارت و همت عالی پیگیر مذاکرات هسته ای بود و فردی که این چنین در راستای عملی تلاشگر است، بعید است که در باطن شیوه ای دیگر اتخاذ کند.
آرانی در پایان خاطرنشان کرد: ظاهر و باطن صالحی یکی است و او فردی سالم است. اینکه این حرف از کجا آمده و چطور شنیده شده خدا عالم است.
عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس در خصوص نقش رییس سازمان انرژی کشورمان در پیشبرد روند مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 گفت: حضور صالحی در کنار محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان بی تردید مزایا و فواید شایان توجهی داشت که همان گونه که شاهد هستیم دستاوردهای ارزشمندی نیز به لحاظ فنی و کارشناسی در این حوزه در جریان توافق حاصل شده است.
این نماینده مجلس همچنین تصریح کرد: تخصص صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران و تحصیلات وی در رشته فیزیک هسته ای و سال ها فعالیت وی در جرگه ی متخصصان علوم هسته ای کشورمان ایران، بار بخش فنی مذاکرات را به سبب تجاربی که صالحی با سال ها حضور در عرصه انرژی اتمی و عرصه دیپلماسی کسب کرده است، ارتقا بخشید.
وی ادامه داد: همین مساله سبب شد تا در بحث مسائل فنی مذاکرات هسته ای در خصوص تعداد سانتریفیوژها و تبیین موارد قانونی فنی فعالیت صلح آمیز هسته ای ایران در توافقنامه با گروه 1+5 به شکلی عمل شود که منویات مقام معظم رهبری در رابطه با صیانت از عزت و شرف ایرانیان و تامین حقوق ملت شریف ایران هر چه بیشتر محقق گردد.
منصوری خاطرنشان کرد: یقیناً صالحی به عنوان مقام بلند پایه سازمان انرژی اتمی کشورمان در روند مذاکرات منافع ملی را از منظر فنی هرچه بیشتر در نظر داشت، لذا با عنایت به تعهدی که در مسیر نیل به توافق خوب دارا بود، ساختار فنی مذاکرات هسته ای را به صورتی برنامه ریزی کرد که در گام نخست منافع ملی کشورمان تامین شود و از حقوق مسلم ملت ایران صیانت گردد.

منبع: پایگاه اینترنتی امید هسته ای ایرانیان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین