|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۷
کد خبر: ۵۷۰۵۱
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۷
ایوبی خاطرنشان کرد: روند مبارزه با عرضه غیرمجاز آثار سینمایی را در استان‌ها نیز دنبال خواهیم کرد که البته آن را حدود دو سالی است آغاز کرده‌ایم و امیدواریم به زودی به نتیجه کامل برسد.
«برخی از مافیای قاچاق فیلم از مجوزهای سازمان سینمایی هم برای کار خود بهره می‌برند.»

 ظهر دوشنبه 12 مردادماه رئیس سازمان سینمایی و معاون اجتماعی-فرهنگی ناجا طی مراسمی از تعداد زیادی نسخه‌های مکشوفه فیلم‌های سینمایی که به صورت غیرمجاز عرضه می‌شدند بازدید و بر امحاء آن‌ها تأکید کردند.

در این برنامه که تعدادی از سینماگران هم حضور داشتند، سیدمصطفی ابطحی دبیر ستاد صیانت از آثار فرهنگی با اشاره به اینکه آنچه امروز جمع‌آوری شده حاصل همکاری برخی از اهالی سینما، ستاد صیانت، سازمان و صنوف سینمایی برای مهار بازار محصولات غیرمجازی سینمایی است، گفت: حدود سه میلیون لوح فشرده کشف شده و این‌ها محصولاتی هستند که کپی محصولات تولید شده داخلی محسوب می‌شود، به همین دلیل نمی‌شود آن‌ها را قاچاق نامید بلکه دزدی و سرقت هستند.

او افزود: در این بخش مافیایی شکل گرفته که با کپی آثار سینمایی درآمدی را که به خانواده سینما تعلق دارد از آن خود می‌کند.

ابطحی اظهار کرد: این مافیا این قدر قدرتمند شده که گاهی از مجوزهای سازمان سینمایی هم بهره می‌گیرد و به جای تولید نرم‌افزار که مجوز آن را گرفته از آثار سینمایی و انیمیشن کپی تهیه و با قیمت کم در بازار عرضه می‌کنند.

وی با بیان اینکه آخرین محموله به تازگی جمع‌آوری شده است از نیروی انتظامی درخواست کرد که در استان‌ها از جمله استان‌های البرز، خراسان رضوی، اصفهان، قم و فارس که بازار عرضه آثار غیرمجاز سینمایی زیاد است هم مبارزه و اقدام علیه این نوع فعالیت‌ها صورت گیرد.

او تأکید کرد: این سه میلیون نسخه غیرمجاز فقط در تهران بزرگ کشف و ضبط شده است که پس از صدور حکم نسبت به امحاء آن‌ها اقدام می‌شود.

ابطحی همچنین گفت: ستاد صیانت از آثار فرهنگی فعالیت‌های خوبی را آغاز کرده است، از جمله اینکه خانواده‌ها آموزش داده شوند تا هر محصولی که ارزان باشد را نخرند و آثار فرهنگی اورجینال را تهیه کنند. همچنین تلاش می‌کنیم این مسئله را آموزش دهیم که وقتی یک فیلم تهیه می‌شود یک گروه هنری سختی‌ها و مرارت‌های زیادی را می‌کشند در حالی که با قاچاق و کپی غیرمجاز مافیای این عرصه بیش از 500 میلیارد تومان در سال به جیب می‌زنند.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود با ابراز امیدواری از اینکه با همکاری خوب دستگاه قضایی یک کار فرابخشی در این حوزه انجام شود، اظهار کرد: امیدواریم برای تدوین یک قانون منسجم بتوانیم از ظرفیت مجلس شورای اسلامی استفاده کنیم. ضمن اینکه به تهیه‌کنندگان و فعالان سینما هم می‌گویم که اگر این کار تداوم بخشیده شود منافع بزرگی به سینما می‌رسد و می‌توانیم علاوه بر رونق سینما، ریشه کسانی را که تصمیم گرفته‌اند ریشه سینما را بزنند، بکنیم.

همچنین در بخش دیگری از این برنامه داریوش فرهنگ به نمایندگی از سینماگران حاضر با بیان اینکه «وقتی ما به سینما می‌رویم در واقع در یک نشاط عمومی شرکت می‌کنیم» گفت:‌ بهتر است راحت بگوییم که آنچه در این حوزه انجام می‌شود، دزدی از فرهنگ و نشاط عمومی یک جامعه است و نمی‌دانم چگونه ممکن است فیلمی را بدزدیم و بعد در خلوت آن را تماشا کنیم.

وی از رئیس سازمان سینمایی و سردار منتظر‌المهدی (معاون اجتماعی-فرهنگی ناجا) نیز درخواست کرد که قاچاق کپی غیرمجاز آثار سینمایی در شهرستان‌ها هم جمع‌آوری شود تا از این طریق به نشاط عمومی کمک شود.

مراسم امحا سه میلیون فیلم قاچاق و غیرمجاز

به گزارش ایسنا، حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی نیز در پاسخ به پرسشی بیان کرد: قاچاق فیلم‌های سینمایی در یک مقطعی کار آسان و کم هزینه‌ای شده بود و دوستان دوران خوشی را پشت سر می‌گذاشتند که رقم گردش مالی آن‌ها را دبیر ستاد صیانت اعلام کرد، در حالی که کل فروش سینمایی ما در سال 93، 60 میلیارد تومان بوده است.

او با تأکید بر مبارزه با قاچاق آثار فرهنگی و اینکه جامعه باید بیدار شود، گفت: اگر مردم آگاه شوند که چه محصولی را می‌خرند فکر می‌کنم دیگر خود آن‌ها نیز چنین شرایطی را نپذیرند.

ایوبی خاطرنشان کرد: روند مبارزه با عرضه غیرمجاز آثار سینمایی را در استان‌ها نیز دنبال خواهیم کرد که البته آن را حدود دو سالی است آغاز کرده‌ایم و امیدواریم به زودی به نتیجه کامل برسد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که رایت فیلم‌ها به تهیه‌کنندگان آثار داده شود و نمایش خانگی نیز سروسامان یابد.

رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به سوالی دیگر درباره سایت‌های اینترنتی که فیلم‌ها به صورت غیرمجاز دانلود می‌کنند، گفت: در این راستا سایت‌های قانونی و غیرقانونی را شناسایی می‌کنیم و آن‌هایی که قانونی هستند اما به صورت غیرقانونی امکان دانلود فیلم‌ها را فراهم می‌کنند با اخطار روبرو می‌شوند. سایت‌های دیگری هم که از اساس غیرقانونی هستند، بسته خواهند شد.

حجت‌الله ایوبی در حاشیه این مراسم در پاسخ به سوالی درباره وضعیت برخی هنرمندان که حال جسمی مساعدی ندارند و نیز بیمه آن‌ها، پس از اشاره به درگذشت علامه دهر گفت: این خبرها برای ما تلخ است و باید تلاش کنیم سرنوشت پیشکسوتان به گونه‌ای نباشد که باعث ناامیدی برای جوانان شود. باید تلاش کنیم جامعه فرهنگی و هنری با آرامش در این حوزه فعالیت کنند.

او بیان کرد: حل مشکلات معیشتی هنرمندان از جمله سینمایی‌ها نیاز به اعتبار زیادی دارد که همچنان امیدواریم صندوق اعتبار هنر به نتیجه برسد، ضمن اینکه طرح بیمه بیکاری نیز آماده شده و امیدواریم این صندوق که حداقل کمک به هنرمندان را می‌تواند ارائه دهد راه‌اندازی کنیم اما باید یک اراده ملی در این باره شکل گیرد.

ایوبی همچنین درباره نمایش فیلم‌های سینمایی در تعطیلات تابستان و ایجاد رونق بیشتر در سینماها گفت: همواره ماه مبارک رمضان یک زمان غیرسینمایی تلقی می‌شد اما با طرحی که برپا شد، شرایط متفاوتی را شاهد بودیم.

وی با اشاره به سه برابر شدن میزان فروش افزود: درخواست ما از دستگاه‌ها این است که همه روزهای تعطیل و نیز پنج‌شنبه و جمعه‌ها، سینماهایی که علاقه‌مند به باز بودن تا ساعاتی از شب هستند، بتوانند خدمات خود را ارائه کنند ضمن اینکه باید بدانیم سینماها مأمنی برای خانواده‌ها هستند و فیلم‌های ایرانی که همگی خانوادگی‌ هستند، در آن‌ها به نمایش درمی‌آیند.

رئیس سازمان سینمایی تأکید کرد: همه ما می‌دانیم مردم در روز و عصر هنگام گرفتارند و این زمان فرصت مناسبی برای سینما رفتن نیست بلکه شب‌ها شرایط بهتری وجود دارد و امیدوارم گفت‌وگوهایمان به نتایج خوبی برسد.

به گزارش ایسنا، پیش از بیان سخنان برخی اعضای حاضر در این برنامه حجت‌الله ایوبی به همراه سردار منتظر‌المهدی و نیز تعدادی از سینماگران حاضر حین بازدید از فیلم‌های سینمایی غیرمجاز دپو شده به گفت‌وگو درباره این وضعیت و فیلم‌هایی که حتی آدرس روی آن‌ها غیرواقعی است، پرداختند.

سید محمدمهدی طباطبایی‌نژاد، جمال ساداتیان، علیرضا رئیسیان، حبیب ایل‌بیگی، حسین فرح‌بخش، داریوش فرهنگ، سیدضیا هاشمی، حبیب کاوش، میلاد کی‌مرام از جمله از مسوولان و سینماگران حاضر در این مراسم بودند.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین