|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۱
کد خبر: ۵۷۰۰۳
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱
او درباره منتقدان دولت می‌گوید: «در جامعه چند دسته منتقد داریم؛ یک عده داریم که شغل‌شان این است که با دولت یازدهم مخالفت کنند. این افراد از اول هم مخالف بودند و می‌خواهند این دولت نباشد.
مــــشاور ارشــد رئیس‌جمهوری را شاید بتوان نوک پیکان افشاگری درباره دولت‌های نهم و دهم در دولت یازدهم دانست. فردی که هر جا توانسته افشاگری کرده و هر جا نتوانسته با کنایه از کنار موضوع گذشته است. از رو کردن اختلاس‌های معاونان دولت قبل گرفته تا تاکید به شفاف‌سازی در عملکرد دولت یازدهم، همه از دغدغه‌های مشاور ارشد دولت یازدهم است. اکبر ترکان که مقام دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور را نیز دارد در گفت‌وگوی تازه‌ای با «جماران» از وضعیت پساتحریم و عملکرد دولت یازدهم برای بهبود وضعیت گفته است.

ترکان که خود یکی از افراد پیشرو در افشای فسادهای دولت قبل است درباره مقابله با بروز فساد در کشور، می‌گوید: «راه‌حل مقابله با فساد اقتصادی شفافیت است. فکر نکنید که فساد مختص دولت نهم و دهم بوده؛ هر جا شفافیت و پاسخگویی لازم وجود نداشته باشد، در آن فساد پیدا می‌شود.» او تاکید می‌کند: «دولت یا هر نهاد دیگری باید شفافیت لازم را در ارائه گزارش‌ها، عملکردها و اطلاع‌رسانی برای جامعه داشته باشد. در نظام مردم‌سالار، مردم و اعضای جامعه باید حق سوال کردن داشته باشند و دستگاه‌های حکومتی هم وظیفه خودشان را پاسخگویی بدانند.»

ترکان درباره تورم قوانین توضیح می‌دهد و در ادامه می‌گوید: «یکی از مسائلی که دستگاه دموکراسی را دچار بیماری می‌کند، «مقررات جنگل» است.» این مقررات موجب می‌شود که یک کارمند دولت یا یک کارمند دستگاه دولتی و حکومتی انواع قوانین را در کشوی میزش داشته باشد. اگر کاری را بخواهد حل کند آن قانونی را بیرون می‌آورد که آن کار را حل می‌کند و اگر بخواهد حل نکند قانونی را در می‌آورد که حل نمی‌کند. این یکی از اشکالات بزرگ است که متاسفانه بعضا شاهد آن هستیم. وجود بعضی مقررات جنگل، موجب می‌شود که اشخاص وارد حوزه فساد شوند.» دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با اشاره به پول‌های بلوکه شده، توضیح می‌دهد: «ارزی که ما در خارج از کشور داریم دو دسته است؛ یکی ارزهای حاصل از فروش نفت که متعلق به دولت است. دولت این پول را که به داخل بیاورد، می‌فروشد و ریالش را به خزانه بانک مرکزی واریز می‌کند؛ بنابراین این پول‌ها تبدیل به پول بودجه عمومی می‌شود.» او ادامه می‌دهد: «بخشی از ارزها از آن بانک مرکزی است؛ یعنی دولت سابق یک‌بار به بانک مرکزی فروخته و ریالش را در بودجه سالانه مصرف کرده است. حالا بانک مرکزی این را وارد بازار می‌کند و به بازار می‌فروشد و آن ریالی را که قبلا با نبود پول به دولت تحویل داده، جایگزین می‌کند.» ترکان به برخی سیاست‌هایی که از طرف دولت اجرا شده اما تمایلی به اجرای آن نداشته است، اشاره و عنوان می‌کند: «در این دو سال، اولین کاری که دولت یازدهم انجام داده سیاست‌های ملاحظه‌کارانه بوده است. تمام تلاش و کوشش دولت بر این بود که برداشتن تحریم‌ها را محور اصلی کارش قرار بدهد و به هیچ عنوان تصمیمی که باعث ایجاد تنش در سطح دولت و کشور می‌شود، اتخاذ نکند؛ بنابراین می‌بینید که سیاست‌های یارانه‌ای دولت قبل به‌رغم اینکه دولت نحوه اجرای آن را نمی‌پسندد، ادامه دارد، چرا؟ چون می‌خواهد تنش جدیدی در جامعه ایجاد نکند و فعلا مجبور است این سیاست غلط را ادامه بدهد.»

او درباره عملکرد دو سال پیشروی دولت یازدهم می‌گوید: «اگر این موافقتنامه هسته‌ای مراحل نهایی خود را در کشورها طی کند و به نتیجه نهایی برسد، آغازی برای تحولات اقتصادی کشورهای مختلف صنعتی دنیا می‌شود. همین موضوع باعث می‌شود خیلی از کشورها با اشتیاق وارد بازار ایران شوند. منتها باید توجه کنیم که اگر ما فقط با برنامه صحیح، حرکت بر مبنای اصول درست و روش مدون با کشورهای خارجی و صنعتی کار را آغاز کنیم نتیجه‌اش سرمایه‌گذاری صنعتی، توسعه و رشد صادرات می‌شود.» مشاور ارشد رئیس‌جمهوری در ادامه می‌گوید: «باید همه دستگاه‌های ما هوشیارانه بنشینند برای توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشورهای دنیا برنامه بنویسند. ما از آمال و آرزوها صحبت نمی‌کنیم. صحبت از برنامه‌های عملی روشن با توجیه اقتصادی مناسب و با به‌کارگیری ظرفیت بخش خصوصی است وگرنه اگر بیاییم کارهایی را شروع کنیم که تعهدات دولت را اضافه کند به نفع کشور نیست.»

او درباره منتقدان دولت می‌گوید: «در جامعه چند دسته منتقد داریم؛ یک عده داریم که شغل‌شان این است که با دولت یازدهم مخالفت کنند. این افراد از اول هم مخالف بودند و می‌خواهند این دولت نباشد. بعضی از افراد هستند که به دنبال براندازی دولتند و منتقد نیستند. برخی دیگر با خیرخواهی و دید کمک به کشور به موضوعات نگاه می‌کنند و برای اصلاح امور نظر می‌دهند. این‌گونه افراد و حرف‌هایشان را باید به جان خرید و توجه کرد و سخنان‌شان را مورد استفاده قرار داد.» ترکان در قسمت دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه دولت‌های نهم و دهم تفکری ویژه هستند، می‌گوید: «اینکه عده‌ای تصور کنند یک شخصی به نام آقای احمدی‌نژاد بوده با دو، سه نفر دور و برش که همه این مصیبت‌ها را این آقا و آن دو، سه نفر بر سر کشور آوردند - که بعضی‌هایشان زندان هستند و بعضی‌هایشان هم یک گوشه کنار دیگری مشغول به کارند - اشتباه است. یک گروه حداقل 80 نفره از این تفکر در مجلس است و یک گروه از این جمعیت در قوا و نهادهای دیگر. الان که ما دولت یازدهم هستیم 800 هزار نفر از کارکنان در طول دولت‌های قبل به بدنه دولت اضافه شده‌اند که ملاک و معیار ورودشان به دولت آزمون شایستگی و سواد و تحصیلات نبوده است. طرف از تیرچراغ برق بالا رفته پوستر برای دولت چسبانده حالا استخدام شده است.» او درباره حضور این تفکر در انتخابات تاکید می‌کند: «این تفکر و حامیان آن حتما در انتخابات آتی حضوری فعال خواهند داشت.»

منبع: فرهیختگان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین