کد خبر: ۵۶۹۶۳
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۰
سفیر جمهوری اسلامی ایران در مانیل و مقامات شهر بندری 'داوائو' فیلیپین روز یکشنبه با بررسی مناسبات بر تحکیم و تقویت مناسبات تجاری و فرهنگی دو جانبه ایران و 'داوائو' تاکید کردند.
این شهر بندری فیلیپین با 3 میلیون نفر جمعیت بزرگترین مرکز تولید میوه های گرمسیری بویژه موز است. براساس آمار دولت فیلیپین، ایران در سه ماهه چهارم سال 2014 میلادی 18 میلیون و 300 هزار دلار موز از این کشور وارد کرده است.

'علی اصغر محمدی' سفیر ایران در فیلیپین در سفر به شهر داوئو ضمن بازدید از مزارع موز و آشنایی با روند کشت، برداشت و صادرات این محصول با دست اندرکاران این صنعت گفت وگو کرد.

ایران بزرگترین بازار صادراتی موز فیلیپین درخاورمیانه است و برغم وجود تحریم های بین المللی بویژه در بخش کشتیرانی، صادرات این محصول غذایی به ایران هیچگاه قطع نشد.

پیوند دیرینه تجاری با بازار ایران موجب ایجاد نزدیکی بین مردم این منطقه فیلیپین با ایران شده است. کشاورزان محروم این شهر که بخشی از منطقه مسلمان نشین میندانائو را تشکیل می دهند اشتغال و معیشت خود را مدیون صادرات محصول موز به ایران می دانند.

'دوتارتا' شهردار قدرتمند و محبوب این شهر فیلیپین که در طول 20 سال گذشته با اعمال سیاست های مدیریتی موجب افزایش نظم و امنیت در منطقه شده نیز علاقه ی ویژه ای به ایران و گسترش همکاری های تجاری و فرهنگی با کشورمان دارد .

وی در ملاقات با سفیر کشورمان با ابراز خرسندی از روابط مستحکم و دیرینه تجاری با ایران و تبریک توافق هسته ای، گفت ایران کشوری تاریخی و قدرتمند است و ما مبارزات ملت ایران در دستیابی به استقلال واقعی را مورد ستایش قرار می دهیم

دوتارتا که هم اکنون درگیر فعالیت های انتخابات ریاست جمهوری برای سال آینده میلادی است از انعقاد قرارداد خواهرخواندگی داوائو با یکی از بنادر شهرهای بندری کشورمان، تشکیل مرکز فرهنگی و تجاری ایران در داوائو و همچنین همکاری های بین المللی در قالب مجمع شهرداران آسیایی استقبال کرد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد بتواند در فرصت مناسب از ایران دیدار کند.

سفیر ایران درسفر سه روزه به این شهر فیلیپین همچنین با 'پروسسو آلکالا' وزیر کشاورزی، 'دل نورته' فرماندار داوائو، اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی، انجمن صادرکنندگان موز، تجار مسلمان داوائو و ایرانیان مقیم این شهر دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدارها گسترش روابط متقابل با لغو تحریم های بین المللی و تنوع بخشی مناسبات در بخش های تجارت، سرمایه گذاری و روابط فرهنگی بین دو ملت مورد تاکید قرار گرفت.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین