کد خبر: ۵۶۹۳۵
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۶
ظرفیتهای بازار و زمینه های همکاری تجاری بین ایران و صربستان در آستانه برگزاری چهاردهمین اجلاس همکاریهای مشترک بین دو کشور با حضور فعالان تجاری، نمایندگان وزارتخانه ها و نهادهای دولتی در سازمان توسعه تجارت ایران مورد بررسی قرار گرفت.
از پایگاه اطلاع رسانی سازمان توسعه تجارت، بازار روبه توسعه صربستان زمینه مناسبی برای گسترش تجارت با ایران است و از این رو بازرگانان ایرانی و مسوولان توسعه تجارت خارجی کشورمان می توانند برای حضور در این بازار وارد عمل شوند.

صربستان و دیگر کشورهای جدا شده از یوگسلاوی سابق که در سال های اخیر در حال بازسازی قرار دارند، بازارهای مناسبی برای کالاهای ایرانی به ویژه قطعات ماشین آلات و محصولات پتروشیمی محسوب می شوند.

سالهای گذشته میزان تجارت ایران با صربستان بسیار ناچیز بوده و بسیاری از بازرگانان ایرانی به این کشور وارد نشده اند و براساس گزارش های منتشره میزان صادرات ایران به صربستان کمتر از سه میلیارد دلار است، در حالی که ظرفیت های زیادی برای افزایش حجم تجارت بین دو کشور وجود دارد.

به گفته آنه دوردی ایران پناه مدیرکل دفتر بازرگانی کشورهای اروپا و آمریکا در سازمان توسعه تجارت، ایران می تواند با برنامه ریزی، جایگاه مناسبی در بازار صربستان پیدا و به این طریق به دیگر بازارهای اروپای شرقی نفوذ کند.

وی افزود: حجم کل صادرات و واردات این کشور که حدود هشت میلیون نفر جمعیت دارد به ترتیب حدود 12 و 22 میلیارد دلار است و حجم تجارت خارجی این کشور کم اما می تواند بازار مناسبی برای کالاهای ایرانی باشد.

این مقام مسئول، اعزام یک هیات تجاری به صربستان را محتمل دانست و اضافه کرد: اعضای این هیات باید به دقت انتخاب شوند و با برنامه ریزی دقیق برای شناسایی ظرفیت های بازار صربستان به آن کشور اعزام شوند.

حمایت صندوق ضمانت صادرات از تجارت با صربستان، حضور خودروسازان ایرانی در آن کشور و همچنین تلاش برای بازپس گیری طلب قابل توجه ایران از صربستان از مهم ترین پیشنهادهای مطرح شده در این نشست بود.

براساس اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، کشورمان از یوگسلاوی سابق بیش از 28 میلیون دلار طلب و حدود 51 هزار دلار بدهی به این کشور دارد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین