|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۴۶
کد خبر: ۵۶۹۳۴
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۵
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست با هیات امنای مجمع کتابخانه های بزرگ کشور، با تاکید بر اولویت دادن به کتابخانه های روستایی، گفت: برای ارتقای فرهنگ در روستاها باید به فکر کتابخانه های کوچک و روستایی باشیم.
علی جنتی روز یکشنبه در نشست اعضای هیات امنای مجمع کتابخانه های بزرگ کشور (مکتب) ابراز امیدواری کرد که این مجمع به اهداف ترسیمی خود دست یابد و در این میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز کمک های لازم را انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه در ایران اسلامی گنجینه بسیار بزرگی از کتاب ها داریم که باید حفظ شود افزود: اطلاعات کتابخانه ها باید در بانک های اطلاعاتی ثبت شده و یکپارچه شود و شاهد یک بانک اطلاعاتی کامل باشیم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور ادامه داد: گسترش فرهنگ کتاب و کتاب خوانی کاری است که در این مجمع باید به صورت جدی پیگیری شود.

جنتی اظهار کرد: وزارت ارشاد در شورای خرید کتاب خود می تواند کتاب های مورد نیاز کتابخانه های کشور را خریداری و برای آنها ارسال کند.

وزیر ارشاد خاطرنشان کرد: یکی از وظایفی که کتابخانه ها باید به آن اهتمام داشته باشند گسترش فرهنگ کتابخوانی است و باید برای این امر جاذبه های لازم را به وجود آورند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با اشاره به قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، افزود: بر اساس این قانون تمامی دستگاه ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی موظف هستند اطلاعات لازم در حوزه خود را روی سایت خود قرار دهند تا از این طریق کمترین مراجعات حضوری را داشته باشند.

به گزارش وارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این نشست رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیز گفت: طبق بیانیات رهبر معظم انقلاب، فرهنگ در کشور ما مظلوم است و باید گفت که مظلوم ترین حوزه در بخش فرهنگ کتاب و کتابداری است و مظلوم ترین قشر نیز کتابداران هستند.

سید رضا صالحی امیری ادامه داد: همه تشکل ها از جمله جامعه پزشکان، مهندسی، روانشناسان، جامعه شناسان و ... در کشور دارای صنف هستند ولی در نظام کتابخانه ها حضور این صنف کمتر به چشم می خورد.

وی گفت: اولویت های ما باید به ترتیب تقویت نهاد کتابخانه های عمومی، تقویت کتابخانه های غیردولتی و کتابخانه های دولتی باشد.

در بخش دیگری از این نشست علیرضا مختارپور دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: پیوند ظرفیت های کتابخانه های کشور باعث هم افزایی می شود و باید به این امر توجه داشت که کتابخانه ها اثر مستقیم بر نشر کشور خواهد داشت.

معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد نیز گفت: وزارت ارشاد باید نقطه اتصالی برای اهداف این مجمع باشد.

سید عباس صالحی افزود: باید اهتمام ملی برای حفاظت از کتابخانه های بزرگ کشور و کتابخانه های شبکه ای داشته باشیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین