کد خبر: ۵۶۹۲۸
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۲
رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور گفت: حمایت از علم و فناوری باید در مدارس پایه ریزی شود.
دکتر نصرت الله ضرغام روز یکشنبه در بازدید از موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی مستقر در کرج افزود: با این رویه آینده سازان با نقش علم و فناوری در توسعه و رفاه اجتماعی آشنا می شوند.

وی، شکوفایی بخش های تحقیقات، تولید علم و فناوری ، تجاری سازی و حمایت از پژوهشگران را از اهداف تشکیل صندوق حمایت از پژوهشگران برشمرد.

ضرغام اظهار داشت: به همین لحاظ حمایت های مادی و معنوی از پژوهشگران و فناوران به صورت کمک به اجرای طرح های تحقیقاتی، اعطای کرسی پژوهشی، حمایت از ثبت اختراعات و حمایت از اجرای طرح های پسادکترا انجام می شود.

وی یکی از بهترین طرح های حمایتی این صندوق را حمایت از طرح های پسا دکترا دانست و افزود: یکی از برنامه های موثر صندوق به حمایت از دانش آموختگان دکترای دانشگاه های معتبر داخلی قبل از استخدام در مراکز آموزشی و پژوهشی برشمرد.

ضرغام ادامه داد: تا کنون صندوق حمایت از پژوهشگران با 670 دانش آموخته مقطع تحصیلی دکترا قرارداد حمایت مالی امضاء کرده است.

وی یکی از راه های توسعه علم و فناوری در کشور را سرمایه گذاری بخش علمی کشور دانست و گفت: همچنین مردم را بایستی به سرمایه گذاری در توسعه علم و فناوری هدایت کنیم.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران کشوردرخصوص فعالیت های پژوهشی موسسه سرم سازی رازی اظهار داشت: این موسسه برای تمام مردم ایران به خاطر فعالیت تولیدی و تحقیقاتی نام آشنا است.

ضرغام گفت: در کشور ما حرکتی را که باید آغاز می کردیم ، شروع نکرده ایم و بیشتر به دنبال منابع دولتی به دلیل وابستگی و اتکا به اقتصاد نفتی و فرهنگ نفت بودیم ولی اصل 44 قانون اساسی که دولت باید کار حاکمیتی کند و تصدی گری را باید به بخش خصوصی واگذار کند حرکتی شد تا از ظرفیت های مردمی بیشتر استفاده شود.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور افزود: این اصل بایستی درهمه ی بخش ها تاثیر خود را بگذارد و مراکز علمی مطابق با اجرای این اصل تغییراتی در سیاست ها و اصولشان بدهند.

وی لازمه اجرای این اصل در مراکز علمی تحقیقاتی را داشتن یک برنامه راهبردی دانست و اضافه کرد: در این میان ماموریت ها باید مشخص باشند و چشم انداز مدون شود تا به اهداف راهبردی شان برسند.

ضرغام گفت: اکنون دنیا فقط به دنبال مواد خام و نفت در دیگر کشورها نیست و عمدتا برنامه ریزی هایشان این است که از استعدادهای برجسته کشورها بهره ببرند.

وی بیان داشت: همه ی کشورها در تلاش هستند تا دارایی فکری شان را افزایش دهند و ما هم بایستی این بستر را در فرزندانمان ایجاد کنیم.

وی یادآور شد: کشورهای برتر دنیا به دنبال کشف و جذب استعدادها و ظرفیت ها ی داخلی

و خارجی هستند.

ضرغام خاطرنشان کرد: براساس یک نظر سنجی 72 درصد ایرانیان فعال در مراکز علمی علاقمند هستند به توسعه فناوری و علم در ایران کمک کنند و موسسات علمی تحقیقاتی و فناوری ما نیز یک ظرفیت بسیار بالایی برای اجرای این اهداف دارند.

وی گفت: صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور نیز در ادامه کار شورای پژوهش های علمی کشور و با الگو گرفتن ازINSF های مختلف دنیا پایه گذاری شده تا به اتاق فکر نظام تبدیل شود.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران کشور افزود: کل مراکز تحقیقاتی و محققین می توانند مرکزی باشند که به کل نظام با مطالعات و تحقیقات خود راه نشان می دهند و اتاق فکر باشند در صورتیکه تحقیقات هدف گذاری شده باشند.

وی اظهار داشت: برای رسیدن به اهداف این صندوق دعوای بین تحقیقات کاربردی و بنیادی نداریم و آن ها لازم و ملزوم هم هستند، تحقیقات ما باید مرزهای دانش دنیا را تغییر دهند تا مفید به حال جامعه باشند در غیراین صورت فقط منابع هزینه شده هدر می روند.

وی اضافه کرد: صندوق با امید استفاده از تمام ظرفیت های کشور ایجاد شد و به همین دلیل در داخل و خارج از کشور به دنبال کشف ظرفیت ها هستیم.

ضرغام افزود: بایستی ضعف ها، قوت ها و تهدیدها را دنبال کنیم زیرا گاهی در دل تهدیدها فرصت هایی وجود دارد همانطور که تحریم ها فرصتی برای شکوفایی استعدادهای موجود در کشور شد، راه هایی را پیدا کردیم که در شرایط قبل پیدا نکرده بودیم.

صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور به منظور رفاه محققان و ساماندهی مناسب برای تولید علم و فناوری و هم افزایی دانشگاه و صنعت و آماده سازی بستر اجرایی در جهت سوق دادن منافع تحقیقاتی و فناوری به مردم و در نهایت توسعه پایدار کشور در سال 1382 با تصویب اساسنامه آن توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تاسیس شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین