|
|
امروز: يکشنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۶
کد خبر: ۵۶۹۱۲
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۹
تحلیلگر صرب در امور تحولات بین المللی گفت: قاطعیت ایران برای حل و فصل اختلافات و رفع تردیدهای برخی از کشورهای غربی نسبت به برنامه هسته ای اش با مذاکرات، این رویکرد را مبنا و اساس حل و فصل مناقشات منطقه ای و جهانی قرار داد.
میچا ژیووینوویچ روز یکشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در بلگراد، زمینه بروز مناقشات و تنش ها در مناطق مختلف را برخی از قدرت های غربی بویژه آمریکا در راستای منافع، فروش سلاح و تجهیزات نظامی دانست و گفت: ایرادها و اتهامات آمریکا و همپیمانان غربی آن به برنامه هسته ای ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1979 شروع شد.

وی افزود: برای همه واضح است که برنامه هسته ای ایران قبل از انقلاب اسلامی ایران یعنی زمان رژیم پهلوی با همکاری برخی کشورهای غربی آغاز شده است، اما دلیل مهم اتهامات غربی ها به این برنامه پس از انقلاب اسلامی، استقلال ایران و جلوگیری از ادامه غارت منابع طبیعی و دارایی هایش و نه تولید سلاح های کشتار جمعی است.

ژیووینوویچ استقامت و ایستادگی دولت و مردم ایران را در برابر سختی های تحریم و همچنین جنگ تحمیلی را ارزشمند خواند و گفت: ایرانی ها در مذاکرات طولانی با قدرت های بزرگ نه تنها از هدف برنامه هسته ای خود برای مصارف صلح آمیز عقب نشینی نکردند بلکه نشان دادند مردمی صلح جو و خواهان توسعه و پیشرفت در علوم مختلف هستند.

نویسنده مقالات تحلیلی در مورد تحولات بین المللی با اشاره به سفر نمایندگان سیاسی و اقتصادی و همچنین صاحبان شرکت و کارخانه های بزرگ اروپایی و غیراروپایی به ایران برای از سر گیری روابط و همکاری های تجاری و ورود به بزرگ ترین بازار منطقه، توافق هسته ای وین را برای رفع بحران اقتصادی در جهان گامی مثبت توصیف کرد.

وی به معضل تروریسم در جهان و پیشرو بودن جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با این پدیده اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی تاکنون پیشنهادهای خوبی را در مبارزه با تروریسم و افراطی گری مطرح کرده که مورد توجه کشورها و سازمان ملل متحد قرار گرفته است و باید گفت تهران در ثبات و صلح در جهان نقش سازنده ای دارد.

کارشناس صرب از دیگر مناقشات منطقه ای را حملات هوایی و دریایی ائتلاف عربستان سعودی و 9 کشور دیگر به یمن به بهانه بازگرداندن حکومت به عبد ربه منصور هادی رییس جمهور مستعفی و فراری عنوان کرد و گفت: مطمئنا این حملات با چراغ سبز آمریکایی ها و با کمک های راداری و تجسسی آنها شروع شده که حدود 5 ماه است ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه عربستان سعودی حتی با کمک آمریکا قادر نخواهد بود حکومت را بر اکثریت قاطع مردم در یمن تحمیل کند، افزود: ریاض در این مدت نه تنها به هیچ یک از اهداف خود دست نیافت بلکه خود را در یک باتلاق بزرگی فرو برده است.

تحلیلگر صرب جنگ و تحریم را سیاستی نادرست و علیه مردم بی گناه دانست و با اشاره به عملیات گروه تروریستی داعش در عراق و حمایت های پشتیبانی و مالی برخی کشورها از گروه های تروریستی گفت: منافع کشورها تنها در داشتن روابط سیاسی و همکاری اقتصادی خوب است و سیاست کشورها باید براین اساس استوار باشد.

ژیووینوویچ در پایان خروج کشورهای بیگانه از منطقه حساس خاورمیانه را روندی سودمند برای ثبات و صلح پایدار در منطقه دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران با سیاست صلح جویانه و همکاری دیگر کشورها قادر به تامین ثبات، صلح و امنیت پایدار منطقه است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین