|
|
امروز: جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۶
کد خبر: ۵۶۸۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۸
رییس‌جمهور گفت: روز پنج‌شنبه آمریکایی‌ها تماس گرفتند که ما هدیه‌ای داریم و این جام (شیردال) را با تشریفات به نمایندگی آوردند و گفتند که این هدیه‌ی ما به ملت ایران است.
حسن روحانی پس از بازگشت از سفر نیویرک به ایران و در فرودگاه مهرآباد،درباره‌ی بازگرداندن جام «شیردال» به ایران که از سال 2003 نزد آمریکایی‌ها بود، اظهار کرد: این یک اثر تاریخی و ارزشمند بود که به 2700 سال قبل تعلق دارد و یک اثر ارزشمند است که از سال 2003 میلادی در آمریکا بوده است. قبلا تلاش‌هایی برای بازگرداندن آن انجام شده، ولی به نتیجه نرسیده بود.

او افزود: خوشحال هستیم که توانستیم یک اثر گران‌بها و ذی‌قیمت را از این سفر همراه خود بیاوریم. برای ملت ایران این آثار تاریخی بسیار ارزشمند است و ما باید آن را پاس بداریم، چون نشان‌دهنده‌ی تمدن کهن ملت این سرزمین است.

جام سیمین «شیردال» که با هدف بهتر شدن ارتباطات فرهنگی میان ایران و آمریکا به رییس سازمان فرهنگی و گردشگری داده شد، ظهر امروز (شنبه، ششم مهرماه) در در فرودگاه مهرآباد رونمایی شد.

محمدعلی نجفی - رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - نیز درباره‌ی بازپس‌گیری این اثر تاریخی در مراسم رونمایی از آن، گفت: وزارت امور خارجه‌ی آمریکا این جام سیمین را با هدف بهتر شدن ارتباطات فرهنگی به مردم ایران هدیه کرد.

در این‌باره، قائم‌مقام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - مهدی حجت - اظهار کرد: با هدف نشان دادن حسن نیت ارتباط میان آمریکا و ایران و آغاز یک تعامل فرهنگی بهتر میان این دو کشور، این شیء تاریخی به ایران برگردانده شد. البته ما روی این شیء به‌تنهایی تمرکز خاصی نداریم، بلکه جنبه‌ی سمبلیک آن اهمیت دارد که یک ارتباط فرهنگی را قائل شده‌اند.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین