انتشار عکس های خصوصی خانم های با حجاب در فضای مجازی کم از دست به دست شدن آن در خیابان ندارد.
گاهی اوقات عکس هایی
از خانم های با ایمان در فضای مجازی منتشر می شود که از نظر عامه مردم
بلامانع است. در توجیه این امر می گویند این عکس با حجاب کامل است.
اما همین خانم چادری اگر در خیابان باشد محال است از خود عکس گرفته آن را تکثیر نموده و در اختیار مردم کوچه و بازار قرار دهد.
پس چه پاسخی در مقابل این توجیه می آورید که گذاشتن عکس با حجاب کامل در فضای مجازی بلامانع است ؟؟؟
حالا جای بسی تأمل است چرا با همین مثال ساده این موضوع کم اهمیت جلوه می کند.
از
آن طرف ماجرا افرادی که عکس این مدل از خانم های با حجاب را لایک کرده و
تصور رواج حجاب را در ذهن دارند نیز از موضوع آگاهی ندارند.
رعایت
حیا به منزله روح پوشش است و پوشش بدون حیا کالبد بدون روحی است که زن را
از دست یابی به کمالی که قرار است با رعایت حجاب اسلامی به آن برسد وامی
دارد.
قرآن
کریم، زن و مرد مومن را به کم نگریستن مأمور ساخته است: «قل للمومنین
یغضوا من أبصارهم و یحفظوا فروجهم ذلک أزکى لهم ان الله خبیر بما یصنعون؛
به مردان با ایمان بگو: دیده فرونهند و پاکدامنی ورزند که این برای آنان
پاکیزهتر است؛ زیرا خدا به آنچه میکنند، آگاه است». (سوره نور-آیه 30)
این تصاویر مبلغ حجاب است!
اسلام
دین تمام زمانهاست و احکام ناب آن با گذشت زمان منقضی نخواهد شد، با
تأکید بر این نکته این پرسش را میتوان مطرح کرد که آیا صرف انتشار تصاویر
زنان باحجاب در شبکههای اجتماعی میتواند گامی در جهت تبلیغ حجاب زن
مسلمان و دیندار باشد یا بیشتر شبیه نوعی تبرج (خودنمایی) است؟
خانم
ها می توانند برای ترویج حجاب اسلامی به راه های دیگر پر اثری به غیر از
انتشار تصاویر شخصیشان بپردازند، از قبیل ترویج داستان ها و کتاب های مبلغ
حجاب و یا ترویج مسائل انگیزشی و تبلیغ منطقی آن و همچنین بازگو کردن
مضرات بی حجابی و بی عفتی و صدها راه دیگر که قطعا اگر روی آن تامل شود راه
های بیشتر و بهتری برای آن پیدا خواهند کرد.
از
منظر قرآن «تبرج» ناقض عفاف زن است؛ قرآن کریم میفرماید: «و قرن فی
بیوتکن و لا تبرجن الجاهلیة الأولى... ؛ و در خانههایتان قرار گیرید و
مانند روزگار جاهلیت قدیم زینتهای خود را آشکار نکنید».( سوره احزاب-آیه
33)
که
این نشان از میزان اهمیت عفت و پاکی در روابط دارد اگرچه باید این نکته را
هم مورد نظر داشت که اسلام، فعالیت های اجتماعی خانم ها را در جامعه
اسلامی رد نمی کند و برای آن راهکارهایی ارائه می دهد که حوصله این متن به
پرداختن به آن نمی رسد.
گزارش از نازنین روزبهانی
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
| در حال بررسی: ۰
| انتشار یافته: ۱
ارسال نظر
برخی موارد باید لحاظ شوند؛
- شأنیتِ اجتماعیِ کسوت
- سنخیت کنش ها/واکنش ها با رسالتِ کسوت
- (احتمالِ)کراهت/ مفسدت
(نظر به موقعیت های زمانی/مکانی)
و ...
* برای مثال
لباس مشکی (شاید حتی) نشان/نشانه ی متانت و وقار است/باشد
ولی اگر کسی در مراسم عروسی بپوشد مطمئنّاً صورتِ خوشی نخواهد داشت و بالعکس ...!
یا اینکه
اگر کسی با لباس ورزشی در مجلس ... شرکت کند ...!