نظرسنجی صورت گرفته نشان می دهد که 60 درصد آمریکایی ها آمادگی دادن رای به کاندیدایی را دارند که دارای مهارت و شایستگی بسیار جهت ادای وظایف خود است، حال حتی اگر وی مسلمان باشد.
به نقل ازگالوپ ؛موسسه گالوپ اقدام به انجام یک نظرسنجی میان
شهروندان آمریکایی کرده تا میزان دادن آرای آنها به نامزدهای انتخابات
آینده ریاست جمهوری این کشور را از حیث تفاوت های مذهبی و اختلاف پیشینه ای
بررسی کند.
از هم اکنون تا سال 2016 میلادی که
موعد برگزاری انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا به شمار می آید، بحث و
مناقشه های بسیاری درباره کاندیداهای این دور از انتخابات ریاست جمهوری
آمریکا از حیث تحصیل، سن و مذهب انجام خواهد شد.
نظر
سنجی صورت گرفته توسط موسسه گالوپ نشان می دهد که طی 60 سال گذشته دیدگاه و
نگرش آمریکایی ها از حیث پذیرش کاندیداها و نامزدهای انتخابات ریاست
جمهوری نسبت به گذشته تغییر بسیار کرده و این موضوع در نژاد کاندیداها از
حیث سفید پوست بودن یا سیاه پوست بودن، زن یا مرد بودن، مسیحی یا یهودی
بودن قابل ملاحظه است.
نظرسنجی صورت گرفته نشان
می دهد که 60 درصد آمریکایی ها آمادگی دادن رای به کاندیدایی را دارند که
دارای مهارت و شایستگی بسیار جهت ادای وظایف خود است، حال حتی اگر وی
مسلمان باشد.
طی ماه رمضان گذشته مسلمانان
آمریکا فعالیت اجتماعی بسیاری داشتند، از جمله اینکه برای بازسازی کلیساهای
سیاه پوستان که طی آتش سوزی جنوب آمریکا آسیب دیده و تخریب شده بودند، 80
هزار دلار جمع آوری کردند.
میزان پذیرش و حمایت رای دهندگان آمریکایی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری
آنها
همچنین به یک هزار بی خانمان در شهر لس آنجلس کمک کردند که شب ها را در
خیابان های مختلف این شهر به صبح می رساندند و این خدمات را بدون چشم داشت و
با انگیزه کاملا مذهبی و دینی ارائه می دادند.
«سعود
أنور»، شهردار شهرک وندسور در ایالت کونیتیکت در جنوب آمریکا را می توان
اولین شهردار مسلمان در آمریکا به شمار آورد، وی می گوید: اگر در نظر
بگیریم که 60 درصد اهالی شهرک وندسور به من رای داده باشند، این موضوعی
بسیار امیدوار کننده است و مرا تشویق می کند تا وارد رقابت های انتخاباتی
گسترده تری شوم.
انور تاکید کرد که در عرصه
انتخابات بومی و محلی پیشینه های دینی و مذهبی چندان مورد توجه رای دهندگان
قرار ندارد و آنچه برای آنها مهم نشان می دهد، توانمندی فرد در ادای وظایف
خویش است.
به گفته سعود انور کوچک بودن جامعه
انتخاباتی و معدود بودن کاندیداها این اجازه را به رای دهندگان می دهد تا
اطلاعات بیشتر و دقیق تری درباره تواتمندی ها و کارآمدی کاندیداها به دست
آورند. اما چنین موضوعی در انتخابات سراسری و ملی امری غیر ممکن می نماید،
چون شرایط حاکم بر این انتخابات با انتخابات محلی تفاوت بسیار دارد.
اما
«امانی جمال»، استاد مسلمان رشته علوم سیاسی دانشگاه برینستون آمریکا در
پژوهشی درباره میزان مشارکت مدنی مسلمانان و اعراب در فعالیت های اجتماعی
در آمریکا می گوید: نظرسنجی صورت گرفته توسط موسسه گالوپ اگرچه میزان پذیرش
کاندیدای مسلمان نزد آمریکایی ها را 60 درصد نشان می دهد، اما این رقم،
رقم ناامید کننده ای است.
جمال
دلیل این امر را در این می داند که اگر نسبت 60 درصد میزان پذیرش کاندیدای
مسلمان توسط رای دهندگان آمریکایی با میزان پذیرش کاندیداهایی از ادیان
دیگر یا نژادهای دیگر مانند آفریقایی ها یا سیاه پوستان یا یهود یا کاتولیک
ها مقایسه کنیم، شاهد تفاوتی 20 تا 30 درصدی خواهیم بود و به همین دلیل
میانگین 60 درصد نمی تواند، میانگین خوشایندی تلقی شود.
آمریکایی
ها نمی توانند، این ایده را بپذیرند که یک مسلمان به آمریکا وفادار است و
یا یک مسلمان می تواند، رئیس جمهوری بسیار خوب و بسیار کارآمد و شایسته
باشد و به نوعی می توان گفت، اسلام هراسی بر جامعه آمریکا و مردم آن حاکم
است.
با این حال نکته مثبت در این نظرسنجی آن
بود که جوانان آمادگی بیشتری برای ریختن آرای خود به صندوق کاندیدای مسلمان
را اعلام کرده اند، به گونه ای که این نسبت بین جوانان آمریکایی قرار
گرفته در گروه سنی 18 تا 29 سال به 76 درصد و جوانان قرار گرفته در گروه
سنی 30 تا 49 سال به 67 درصد می رسد.
شاید یکی
از دلایل این امر آن باشد که این جوانان غالبا تعامل روزانه و مستقیمی با
مسلمانان چه در محیط تحصیل و چه در محیط کار و اشتغال نداشته اند.
در
حالی که «سلام المرایاتی»، مدیر اجرایی کمیته امور عمومی مسلمانان آمریکا
می گوید که نکته جالب توجه در نظرسنجی گالوپ آن است که پروتستان ها با 44
درصد بیش از پیروان مذاهب دیگر آمادگی خود برای دادن رای به کاندیدای
مسلمان را اعلام کرده اند.
وی می افزاید: شاید درگیری آمریکا در
جنگ دینی و مذهبی در خاورمیانه تاثیر بسزایی بر دیدگاه و موضع مسیحیان
انجیلی در قبال مسلمانان داشته اشت.
«رشیده
طلیب»، از ساکنان شهر دیترویت که در این شهر نیز به دنیا آمده و اولین زن
مسلمانی در آمریکا شمرده می شود که به عضویت کمیته قانونگذاری ایالت
میشیگان انتخاب می شود، در این خصوص می گوید: نگاهی به نتایج نظر سنجی نشان
می دهد که رای دهندگان آمریکا اغلب به کاندیداهای پیرو یکی از ادیان رای
می دهند و تمایلی به دادن رای به لائیک ها و سوسیالست ها ندارند، به گونه
ای که این نسبت در خصوص لائیک ها به 58 درصد و سوسیالیست ها به 47 درصد می
رسد.
همچنین
می توان اینگونه برداشت کرد که هرچه مسلمانان آمریکایی وارد عرصه فعالیت
های اجتماعی شوند، میزان پذیرش آنها و شناخت و آشنایی مردم آمریکا با
مسلمانان و دین اسلام افزایش خواهد یافت. این موضوعی است که پژوهشگران
مسلمان آمریکایی نیز در خصوص آن اتفاق نظر دارند.
در
سال 2008 میلادی «کاولین پاول»، وزیر خارجه وقت آمریکا توسط شماری از
اعضای حزبش مورد سوال قرار گرفت که آیا باراک اوباما مسلمان است و از او
خواستند که به آنها بگوید که وی مسلمان نیست، بلکه یک مسیحی است.
اما
پاول تاکید کرد که اوباما یک مسلمان است، آیا واقعا از دید آمریکایی سپردن
امور کشور و اداره آن توسط یک مسلمان اشتباه است و خطایی است که دیگر
نباید آن را تکرار کرد.
امروزه تعداد قابل توجهی از نمایندگان
آمریکا مسلمان هستند، اما سوال این است که آیا ممکن است، یکی از آنها به
ریاست جمهوری این کشور انتخاب شود؟
طلیب می گوید: «چرا نه»، شاید این موضوع ده سال پیش امری غیر ممکن نشان می داد، اما هم اکنون امری قابل پیش بینی و محتمل است.
اما
المرایاتی می گوید که مهم تر مسلمان بودن یک رئیس جمهور، وجود باور و
اعتقاد کثرت گرایی در وی است تا به این ترتیب به مسلمانان به عنوان
شهروندان جامعه آمریکا که از حقوقی برابر با دیگر شهروندان برخوردار هستند،
نگاه کند و این موفقیت و پیروزی حقیقی است که موجب می شود، جامعه آمریکا
بیش از پیش پذیرای اسلام و مسلمانان باشد.
ارسال نظر