|
|
امروز: شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۲
کد خبر: ۵۶۷۹۱
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۹
اشتاینمایر در پاسخ به سوال العربیه در خصوص موضع آلمان نسبت به منطقه امنی که ترکیه می‌خواهد آن را در مرز با سوریه ایجاد کند و اینکه آیا آلمان این اقدام را راه حلی برای مشکل سوریه می‌داند یا خیر تصریح کرد: تاکنون تمامی تلاش‌های سازمان ملل در سوق دادن طرف‌های درگیر جهت پایبندی به راه حل مسالمت آمیز شکست خورده است.
وزیر خارجه آلمان در گفت‌وگو با شبکه العربیه در خصوص چند مساله از جمله توافق هسته‌ای، نگرش کشورهای عربی به ایران، بحران سوریه و مساله آوارگان سوری گفت‌وگو کرد.

فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر خارجه آلمان در این مصاحبه در پاسخ به سوالی نسبت به نگرانی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نسبت به توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 و اینکه آیا ضمانت‌هایی برای رفع این نگرانی‌ها وجود دارد یا خیر گفت: من می‌دانم که نگرانی‌هایی از تلاش ایران برای سلطه جویی وجود دارد و این نگرانی‌هایی است که از مساله هسته‌ای پا فرار می‌گذارد و معتقدیم توافق هسته‌ای یک شبه این مشکلات را حل نخواهد کرد.

وی ادامه داد: من در عین حال بر این باورم که توافق وین نه تنها امنیت کمتری را به همراه نمی‌آورد بلکه امنیت بیشتری را برای کشورهای منطقه به همراه دارد چرا که بدون این توافق ما خودمان را در همان وضعیت سال 2013 می‌دیدیم که ایران علی رغم تمامی تحریم‌ها به تولید مقادیری از مواد هسته‌ای که برای ساخت بمب کافی بود، نزدیک شده بود. ما از آغاز مذاکرات با ایران یعنی از پیش از 12 سال قبل تماس‌های منسجم و دنباله دار خود با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را حفظ کرده‌ایم و در پایان موفق شدیم به سندی دست یابیم که تمامی راه‌های ممکن را بر روی دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای می‌بندد.

وزیر خارجه آلمان گفت: مساله تعیین کننده در حال حاضر اجرای نتایج توافق وین است و ما تمام تمرکز خود را بر روی این مساله معطوف خواهیم کرد و من یقین دارم که اجرای این توافق آن صداهایی در داخل ایران که خواهان روابط مسالمت آمیز با همسایه‌ها هستند را تقویت خواهد کرد.

وی همچنین در پاسخ به اینکه آیا حضور آلمان با کشورهای عضو دائم شورای امنیت در مذاکرات به دلیل روابط برجسته با ایران بوده و اینکه واقعیت این رابطه چیست گفت: آلمان، فرانسه و انگلیس کشورهایی بودند که مذاکرات ایران را با هدف جلوگیری از اقدام ایران در توسعه برنامه هسته‌ای نظامی به روش مسالمت آمیز آغاز کردند و این در زمانی بود که آمریکا هنوز آمادگی مذاکرات مستقیم با ایران را نداشت. آلمان همواره و علی رغم اختلافات عمیق با ایران اهمیت بسیاری برای این مساله قائل شده است که اجازه قطع تماس‌ها را ندهد. دکترین ما به ویژه در مواقع تنش این است که کانال‌های گفت‌وگو با شریکان حفظ شود.

اشتاینمایر در پاسخ به سوال العربیه در خصوص موضع آلمان نسبت به منطقه امنی که ترکیه می‌خواهد آن را در مرز با سوریه ایجاد کند و اینکه آیا آلمان این اقدام را راه حلی برای مشکل سوریه می‌داند یا خیر تصریح کرد: تاکنون تمامی تلاش‌های سازمان ملل در سوق دادن طرف‌های درگیر جهت پایبندی به راه حل مسالمت آمیز شکست خورده است و این مساله تا حدود زیادی به عدم توافق در داخل شورای امنیت و متعارض بودن منافع آمریکا و روسیه برمی‌گردد. من اطمینان دارم که می‌توان به زودی بر این مانع غلبه کرد چرا که مسکو نیز به این باور نزدیک می‌شود که وضعیت نظام سوریه به صورت پی در پی بدتر می‌شود و اکنون تمام طرف‌های منطقه‌ای و جهانی معتقدند که به نفع آنهاست سوریه به صورت کامل فرو نپاشد.

وی ادامه داد: استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه نیز پیشنهادهای جدیدی را در مورد امکان وارد شدن به این چنین عملیاتی ارائه داده است و من معتقدم که این روش درست است. اما در مورد منطقه امن باید بگویم که این اندیشه‌ای جدید نیست دشواری همواره به دلیل احتمال موفقیت آمیز بودن برقراری امنیت در چنین منطقه‌ای نهفته‌ است چرا که تعداد زیادی از گروه‌های مخالف و شبه نظامیان در این مکان حضور دارند و همچنین این سوال مطرح می‌شود که چه کسی مسئولیت تامین امنیت را برعهده خواهد گرفت بدون آنکه در برانیگختن درگیری‌های جدید نقش داشته باشد.

وزیر خارجه آلمان در پاسخ به سوال العربیه درباره "نقش ایران در بحرین، یمن، عراق، سوریه و لبنان" نیز گفت: ما با واقع گرایی بسیار به این مساله نمی‌نگریم. اوضاع در سوریه با اوضاع در بحرین فرق می‌کند من بسیار نگران می‌شوم زمانی که می‌بینم نه فقط در سوریه و عراق بلکه همچنین در منطقه کشورهای حوزه خلیج فارس تا یمن این تصور بسیار خطرناک در حال گسترش است که ما تعاملی با نزاع‌های سیاسی که باید از طریق سیاسی حل و فصل شوند نداریم بلکه این مساله پیرامون دشمنی‌ است که آشتی میان شیعه و سنی را نمی‌پذیرد ما باید با هم به امکان نفوذ به این درگیری‌های طائفه‌ای و به ابزارها و مکانیزم‌هایی که می‌توانند برای ما جهت اعتمادسازی مجدد کمک کنند، بیندیشیم.

وی در پاسخ به این سوال که آلمان چگونه حضور اقتصادی خود را در عربستان و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تقویت خواهد کرد گفت: اقتصاد آلمان حضور بسیار قوی در عربستان و سایر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس دارد که علت آن دو امر است، نخست اینکه شرکت‌های آلمانی موفق هستند و تولیدات آنها بالاترین استاندارد کیفیت جهانی را دارد و دوم اینکه بسیاری از شرکت‌های آلمانی از دهه‌ها قبل در منطقه حضور دارند. تعداد رو به رشدی از شرکت‌هایی وجود دارد که در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از جمله عربستان تولیداتی دارند و آموزش‌هایی را برای جوانان ترتیب می‌دهند این مساله آینده واقعی دارد و آلمان می‌تواند چیزهای زیادی در این زمینه ارائه دهد.

وزیر خارجه آلمان در خصوص دیدگاهش نسبت به آینده روابط دو جانبه میان عربستان و آلمان نیز گفت: آلمان و عربستان سال‌های مدید دو شریک بوده و هستند و یکدیگر را به خوبی می‌شناسند و به هم اطمینان دارند. هر یک از ما نقش رهبری را در منطقه‌اش ایفا می‌کند همانطور که ما دو عضو در گروه 20 هستیم، دو کشور که مصمم به همکاری مستحکم هستند چه این مساله در خصوص مدیریت بحران‌ها در خاورمیانه باشد یا در خصوص مسائلی چون نیرو و حفاظت از محیط زیست و آب و هوا. همچنین احترام متقابلی میان دولت‌های ما وجود دارد و اگر مسائلی وجود دارد که ما نظراتمان در آن با هم یکسو نیست این مساله مانعی در راه ادامه تقویت همکاری میان ما نخواهد شد. در جهانی که درگیری‌ و بی‌امنیتی بر آن حکمفرما است شرکای واقعی باید به همکاری خود ادامه دهند و به دنبال راه‌هایی برای آینده‌ای مسالمت آمیز و آسایش برای نسل‌های آتی باشند.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین