|
|
امروز: يکشنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۷
کد خبر: ۵۶۵۶۹
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۸
معاون وزیر نیرو در امور آب و فاضلاب گفت: 78 درصد سفره های آب زیرزمینی رو به اضمحلال است که اگر به دادشان نرسیم از دستمان خارج شده اند.
رحیم میدانی روز پنجشنبه با حضور در هماشهر سیرجان خط انتقال آب این شهر و روستاهای اطراف را افتتاح کرد و افزود: باید منابع آب زیرزمینی که سرمایه ارزشمندی است مدیریت و با کمک بهره برداران و مسئولین راه حل هایی پیدا شود.

وی اولویت اول منابع آب استان کرمان را رعایت بهره وری و مدیریت آب اعلام کرد و گفت: 15 سال خشکسالی ها گریبانگیر کشور است و استان کرمان با کم آبی بالایی روبرو است که با این کم آبی هم بخش کشاورزی و هم صنایع و معادن بسیار و فعال دارد.

وی از اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی به عنوان یک طرح ملی در کشور خبر داد و افزود: این طرح ها افق های 20 ساله دارد تا آب های زیرزمینی را متعادل کنیم.

معاون وزیر نیرو بیان کرد: اگر هشت هزار هکتار باغ خشکیده پسته بر اثر کم آبی در سیرجان است باید خطر را جدی گرفت.

وی اولویت دوم پس از طرح احیا و تعادل بخشی سفره های آب را انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان برای بخش صنایع و معادن استان عنوان کرد و گفت: بررسی ها نشان می دهد انتقال آب برای صنایع و معادن از انتقال معدن به حاشیه ساحل به صرفه تر است.

میدانی اظهار کرد: لذا ما خریداران آب هستیم و بخش خصوصی سرمایه گذاری و اقدام کند و این طرح انتقال از خلیج فارس تا سه سال آینده به اتمام می رسد که باید طی مدت دو سال انجام شود چون کار در حال انجام و مسیرها هم بازگشایی شده است.

وی از انتقال آب شرب مورد نیاز مردم استان کرمان از بهشت آباد هم خبر داد و گفت: در این طرح سالیانه 180 میلیون متر مکعب آب شرب منتقل می شود که با توجه به کمبود منابع مالی ممکن است طی پنج سال زمان بخواهد.

وی اضافه کرد: طرح های دیگری توسط استان برای تامین آب شرب در دستور کار است اما در هر صورت صرفه جویی جدی است.

فرماندار سیرجان نیز گفت: این طرح با انجام سه کیلومتر خط 315 میلیمتری با ظرفیت 30 لیتر آب دهی در ثانیه و هزینه 9 هزار و 600 میلیون ریال از اعتبارات ملی و استانی به اتمام رسیده است.

منصور مکی آبادی افزود: بیش از یکهزار خانوار از آب شرب بهداشتی بهره مند شدند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین