|
|
امروز: شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۵
کد خبر: ۵۶۴۱۸
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵
روز سه شنبه بود که رئیس اقلیم کردستان، مسعود بارزانی از پشت رجب پاشا در آمد و از حملات دولت ترکیه علیه کُردهای سوریه و پ ک ک ، حسابی تشکر کرد اما دیروز چهارشنبه، نخست وزیر عراق، حیدر العبادی رو به خبرنگاران و در پیغامی زیر پوستی به سلطان اردوغان و مسعود بارزانی، حملات علیه کردها به بهانه جنگ با داعش را کاملاً محکوم کرد.
اردوغان نمی داند دارد چه کار می کند؛ این شاید بهترین جمله در وصف رئیس جمهور ترکیه باشد. در این چند روز اخیر او با  اتخا ذمواضعی شگفت انگیز منطقه را به‌هم ریخته است. یک روز به تیپ و تار کردها می زند و روزی دیگر ادعا می کند که در حال جنگ با داعش است اما کارهایش نشان می دهد که از یک آشفتگی فکری رنج می برد. او انگار به‌خاطر از دست دادن کرسی‌های پارلمان در انتخاباتی که یکی دو ماه پیش برگزار شده ، کُفرش در آمده است و می خواهد درد پارلمانی اش را با «جنگ درمانی» معالجه کند.

 روز سه شنبه بود که رئیس اقلیم کردستان، مسعود بارزانی از پشت رجب پاشا در آمد و از حملات دولت ترکیه علیه کُردهای سوریه و  پ ک ک ، حسابی تشکر کرد اما دیروز چهارشنبه، نخست وزیر عراق، حیدر العبادی رو به خبرنگاران و در پیغامی زیر پوستی به سلطان اردوغان و مسعود بارزانی، حملات علیه کردها به بهانه جنگ با داعش را کاملاً محکوم کرد. این صحبت های العبادی احتمالاً در جهت فهماندن یک قضیه حکومتی به بارزانی بود و آن اینکه درست است که کردستان مرام و مسلک اش با دولت مرکزی بغداد فرق می کند اما به هر حال منطقه کردستان جزئی از خاک عراق است و حاکمان منطقه‌ای حق ندارند  نسنجیده اظهار نظر کنند. عبادی در بخشی از صحبت های خود، تجاوزات هوایی ترکیه به مناطقی در شمال عراق را تجاوز به حاکمیت و تمامیت ارضی خود توصیف کرد. او همچنین تجاوزات جنگنده های ارتش ترکیه را تجاوز به حاکمیت و تمامیت ارضی عراق و یک اقدام تنش آمیز خطرناک توصیف کرده است. عبادی در عین حال از آنکارا خواست تا از افزایش اقدامات تنش آمیز خودداری و برای حل بحران تلاش کند. به هر حال، اوضاع در مناطق کردنشین شمال عراق، جنوب ترکیه و شمال  سوریه اصلاً روبراه نیست و معلوم نیست طی روزهای آینده چه اتفاقاتی رقم خواهد خود اما هر چه که هست، اردوغان با  اتخا ذ سیاست‌هایی اشتباه، خواب‌های آشفته برای منطقه دیده تا شاید خود را از این راه ثابت کند.
منبع: قانون
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین