|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۶
کد خبر: ۵۶۳۶۴
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۳
دخالت آشکار آمریکا در جنگ عراق علیه داعش به خاطر مقابله با این گروه تروریستی نیست بلکه نفت دلیل مهم این مداخله نظامی است.
بر اساس پژوهش انجام شده توسط «فینزینیو بوف» پژوهشگر غربی که در  مجله «فارن پالیسی» منتشر شده، دخالت آشکار آمریکا در جنگ عراق علیه داعش به دلیل مقابله با این گروه تروریستی نیست، بلکه نفت مهمترین دلیل این مداخله نظامی است.

این پژوهشگر معتقد است: قبل از رسیدن نیروهای «دولت اسلامی» (داعش) به مناطق کردنشین غنی از نفت در شمال عراق به سختی در اخبار از این مناطق یاد می شد، اما بعد از رسیدن این گروه تروریستی به میادین غنی نفتی و محاصره کوبانی در سوریه، اخبار این مناطق به عناوین بارز رسانه های خبری تبدیل شد و در همین زمان آمریکا هواپیماهای بدون سرنشین خود را برای بمباران مواضع داعش اعزام کرد.

در مقاله منتشر شده از این پژوهشگر آمده است: این به این معنی است که آمریکا که به تسلطش بر نفت خام جهان و تولید آن شهرت دارد، دریافته که سیاست نفتی این کشور در جهان در خطر است.

در واقع «داعش» تبدیل به دشمن جدیدی شد که در تأمین مالی خود بر فروش نفت از طریق توسعه نفوذ خود در عراق و تسلط بر مناطق اکتشاف نفت تکیه می کند.

تسلط بر نفت عراق

تابستان گذشته وضعیت ارتش آمریکا درعراق بعد از کنترل گروه تروریستی داعش بر تکریت و محاصره برخی میادین نفتی در موصل تغییر یافت.

بعد از کنترل میادین نفتی عراق به دست داعش، رئیس جمهور آمریکا به شکل رسمی از کنگره این کشور خواست تا با مداخله نظامی علیه داعش موافقت کند و درست 4 روز بعد از سقوط تکریت و همزمان با تسلط داعش بر نفت عراق، ایالات متحده نیروهای خود را بهمناطقی که این گروه تروریستی در آن حضور داشتند، اعزام کرد.

در همان زمان گزارش‌های خبری به درآمد یک میلیون دلاری داعش از نفت اشاره کردند، به گونه ای که خبرگزاری CNN هشدار داد که گروه تروریستی داعش از این طریق نزدیک به 3 میلیون دلار درآمد به دست می آورد.

در مورد انگیزه‌های انسانی مداخله نظامی آمریکا علیه داعش و یا جنگ ایدئولوژیک بر ضد این گروه کشمکش‌های زیادی وجود دارد که خود آمریکا دلیل آن را فقط حمایت از مردم عراق در مناطقی که به سیطره داعش درآمده و نیز حمایت از مردم آمریکا در ممانعت از تهدیدات خارجی می داند.

درست است که آمریکا در ابتدا مداخله نظامی خود را با انگیزه های انسانی حمایت و نجات 65 هزار تا 50 هزار تن از مسیحیان، ایزدی‌ها و ترکمان‌ها در سنجار بر علیه داعش آغاز کرد و متعهد شد تا کشورش را به جنگ دیگری در عراق نکشاند اما این انگیزه کم کم رنگ باخت. حقیقت این است که اقدام واشنگتن برای هدف قرار دادن مواضع داعش در عراق به خاطر مسائلی است که هیچ ربطی به نجات اقلیت‌های دینی یا قدیمی در عراق ندارد و با هدف از بین بردن داعش یا حتی تضعیف آن صورت نگرفته است بلکه به دلایل دیگری واشنگتن دست به چنین اقدامی زده است.

این تغییر واضح در استراتژی آمریکا فقط برای اهداف نظامی نبوده بلکه برای منافع نفتی این کشور درخاور میانه صورت گرفته است.

بر اساس گفته یک استاد انرژی و امنیت، ایالات متحده آمریکا حدود 7.3 تریلیون دلار برای ارتش این کشور به منظور دست یابی به نفت در منطقه خاور میانه صرف کرد.

کارشناس دیگری از یک روزنامه آمریکایی افزود که جنگ عراق به دلیل حمایت از ایزدی ها نبوده بلکه حمایت از اربیل پایتخت اقلیم کردستان غنی از نفت ازجمله دلایل مداخله نظامی آمریکا به شمار می رود. دراین اقلیم برخی شرکت های اصلی نفتی آمریکایی فعالیت دارند و حضور داعش در این مناطق بر جریان نقل و انتقال نفت این شرکت های آمریکایی تاثیر می‌گذارد.

دلیل دوم آمریکا برای آغاز جنگ در عراق علیه داعش به بهانه حمایت از هموطنان آمریکایی خود از خطر تهدیدات خارجی گروه های تروریستی بود.

اما این دلایل تنها توجیهاتی آمریکایی است چرا که ایالات متحده آمریکا تلاشی برای از بین بردن تروریست نداشته است و خود خالق اصلی تروریست در منطقه است.

آمریکا همان کسی است که با اعطای کمک و تأمین مالی و آموزش مجاهدین افغان برای مقابله با اتحاد جماهیر شوروی در دهه هشتاد و بزرگ تر شدن این مجاهدین و تبدیل شدنشان به القاعده دست داشت و این از تبعات سیاست آمریکا در منطقه و یکی از دستاوردهای جنگ سرد است.

همچنین وجود گروه تروریستی موسوم به دولت اسلامی(داعش) نتیجه آموزش افراد ارتش آزاد سوریه توسط نیروهای ناتو و پیوستن آن ها به گروه تروریستی داعش و القاعده برای مبارزه با رئیس جمهور سوریه «بشار الأسد» است، با این وجود آمریکا همچنان به تأمین مالی آنان می پردازد؛ این امر درست برای ترکیه هم پیمان آمریکا نیز اتفاق افتاد که به حمایت تسلیحاتی داعش و مشارکت در آموزش 15000 نفر از گروه های مخالف سوری پرداخت.

اما در توجیه مداخله آمریکایی‌ها در جنگ عراق علیه داعش، رئیس جمهور آمریکا و مقامات سیاسی آمریکایی معتقدند که ممانعت داعش در دست یابی به نفت از حجم این گروه می کاهد و این همان هدفی است که مساوی با هدف حمایت از شهروندان عراقی است.

این ادعای آمریکایی‌ها در حالی است که ممانعت از دستیابی داعش به نفت فرصت برای آمریکا در جهت رسیدن به نفت وب ه تبع آن قدرت شرکت‌های آمریکایی و بهره مندی از تکه ای از کیک اقتصادی موجود در نفت عراق را افزایش می دهد.

به هر حال از آنجا که آمریکا حدود 18.6 میلیون بشکه نفت مصرف می کند، جنگ به خاطر نفت همان دلیل پشت پرده مداخله نظامی آمریکا در عراق و ریختن خون مردم و ایجاد جنگ داخلی بود.

نفت عامل اساسی است که سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا را ترسیم می کند و جنگ عراق علیه داعش تنها بهانه ای برای محقق شدن این سیاست آمریکایی در تسلط بر میادین نفتی عراق است.

اما همچنان یک سؤال مطرح است که نفت داعش را چه کسی و برای چه می خرد؟ که جواب به آن نیاز به بررسی کشورهایی است که برای دست یابی به قدرت از نفت استفاده می کنند.

منبع:ایران اسلامی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین