کد خبر: ۵۶۱۳۱
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷
همچنین غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در این‌باره می‌گوید: «چیزی که مشخص است این است که وارد فاز جدیدی در تعاملات بین‌المللی شده‌ایم. همان‌طور که مقام معظم رهبری هم گفتند این فاز جدید یک بازی برد- برد است که از مذاکرات شروع شده است تا بقیه مسائل.»
تا پیش از این تحریم‌ها را کاغذپاره می‌خواندند و حالا بر سر توافق دعوا دارند. اینها همان‌هایی هستند که هشت سال کشور را با همه امکانات در اختیار داشتند. به تاثیر کاغذ پاره‌ها، فشار بر مردم، حفظ منافع ملی و تک‌تک این واژه‌ها دهن‌کجی می‌کنند. سرسخت ایستاده‌اند و هر بار به بهانه‌ای؛ گوش‌شان هم به این حرف‌ها بدهکار نیست. گویا مهریه می‌خواهند آن هم از نوع عندالمطالبه.

علاوه‌بر انتقاد به مذاکرات، به تعاملات هم خرده می‌گیرند. این دغدغه جدید تندروهاست. حالا بعد از دو سال مذاکره، رفت‌وآمد، خرج وقت و هزینه بسیار و درگیر شدن افراد مختلف در سطوح مختلف کشور برای حل مشکلی که روزی کاغذپاره خوانده می‌شد، کاغذکادوی بهانه‌ها در حال تغییر است. حالا که می‌بینند کار از کار گذشته و درباره توافق دست‌شان به جایی بند نیست، رفت‌وآمدها را نشانه گرفته‌اند. آن هم در یک برهه زمانی که صف مقامات اروپایی در راه است. بهانه اول هم لوران فابیوس است؛ وزیر خارجه فرانسه که در مذاکرات از ذره‌بین بزرگ‌تری برای دیدن موضوع هسته‌ای ایران استفاده کرده است. او فردا به تهران می‌آید. اما ذره‌بین بزرگ تنها جرم او نیست. در سال‌های دور، حدود سال 63 یک شرکت خصوصی فرانسوی با نام «مریو» به یکی از شرکت‌های وابسته به سازمان انتقال خون، یک محموله خون فروخته است؛ محموله‌ای که بعد از آن مشخص شد که آلوده به ویروس ‌ایدز «اچ‌آی‌وی» بوده است. ویروسی که در آن زمان در جهان تازه شناخته شده بود و در بسیاری از کشورهای جهان حتی تجهیزات تشخیص آن وجود نداشت. بعد از آن هم در پی شکایت آسیب‌دیدگان در دوران اصلاحات همان شرکت خصوصی محکوم شد، هر چند هیچ‌گاه غرامت آن را پرداخت نکرد و دولت خود مبالغی را در نظر گرفت که گویا هنوز هم در حال پرداخت آن است. نباید این موضوع را فراموش کرد که هیچ‌گاه و به هیچ روشی آن ضایعه جبران نمی‌شود، اما آیا باید اشتباه آن سال‌ها از سوی یک شرکت یا فرد پیش‌بهانه‌ای برای عدم تعامل با یک کشور شود؟

موضوعی که حسن قشقاوی، معاون پارلمانی وزارت امور خارجه درباره آن به فرهیختگان می‌گوید: «بالاخره درباره هر کشوری یک گذشته تاریخی وجود دارد، ممکن است در مقاطعی هم این گذشته تلخ باشد. مهم این است که تصمیم بگیریم آیا همچنان می‌خواهیم کشور و روابط دوجانبه در فضای گذشته تاریخی باقی بماند یا اینکه بخواهیم نگاهی به آینده و رو به جلو هم داشته باشیم. این نکته مهمی است که در زمینه هر سفری می‌شود درباره آن بحث کرد.» سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، طرح پرونده ابتلا به ایدز بیماران هموفیلی را در آستانه سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران به مصلحت ندانسته و دراین‌باره عنوان کرده است: «در مورد این پرونده باید آن‌گونه که در شأن ملت و منافع ملی است عمل و نباید دستگاه دیپلماسی کشور را دچار چالش کنیم.» او می‌گوید: «زنده‌شدن موضوع قدیمی پرونده هموفیلی‌ها همزمان با سفر مقامات خارجی و توافق اخیر حتما سیاسی بوده و از سر نوع دوستی و خیرخواهی نیست.»

همچنین عوض حیدرپور، عضو کمیسیون امنیت ملی در گفت‌وگو با فرهیختگان بیان می‌کند: «ایشان به‌عنوان وزیر خارجه یک کشور اروپایی به ایران وارد می‌شوند و نمونه این صحبت‌ها را زیاد می‌شنوند، با شنیدن این مسائل هم به او بر نمی‌خورد و جای هیچ‌نگرانی نیست.» او درباره محموله خون‌های آلوده می‌گوید: «رشته من پزشکی است و می‌دانم که ویروس « اچ‌آی‌وی» در آن زمان هنوز چندان شناخته شده نبود. اولین موج «اچ‌آی‌وی»که به کشور ما آمد و کشف شد همان کسانی بودند که خون‌های آلوده را گرفته بودند.» حیدرپور ادامه می‌دهد: «دو شرکتی که مسئول فروش و خرید بودند باید چک می‌کردند و آزمایش‌های لازم را انجام می‌دادند. واقعا این ربطی به نخست‌وزیر وقت فرانسه و حتی مقامات کشور ما نداشته و ندارد. آقایان هم اگر می‌خواهند بهانه پیدا کنند باید بهانه‌ای دیگر دست‌وپا کنند.» نماینده شهرضا می‌افزاید: «این صحبت‌ها پایه منطقی و حکمت‌آمیز ندارد.» او توضیح می‌دهد: «این سفر به دعوت جمهوری اسلامی ایران است و ایشان به‌عنوان میهمان می‌آیند. کار خود را هم انجام می‌دهند و می‌روند.» حیدرپور تاکید می‌کند: «حضور ایشان می‌تواند یخی که بین ایران و فرانسه وجود دارد را آب و کمک کند تا مشکلات بین دو کشور حل شود.»

او می‌گوید: «به نظر من کسانی که اینگونه با موضوعات برخورد می‌کنند، افکارشان عمق ندارد. دولت و وزارت خارجه هم نباید به آنها توجه کنند.»

همچنین غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در این‌باره می‌گوید: «چیزی که مشخص است این است که وارد فاز جدیدی در تعاملات بین‌المللی شده‌ایم. همان‌طور که مقام معظم رهبری هم گفتند این فاز جدید یک بازی برد- برد است که از مذاکرات شروع شده است تا بقیه مسائل.»

نماینده مردم گچساران توضیح می‌دهد: «قطعا با غرب در سی و چند سال گذشته یک ستیز طولانی داشته‌ایم. اما زمانی که پای میز مذاکره می‌رویم و برای حل مسائل مذاکره می‌کنیم، قطعا انتظار داریم که مسائل فرعی راحت‌تر هم حل شود.» او می‌افزاید: «ما مشکل بسیار اساسی با صهیونیسم داریم و هر کجا که منافع جهان اسلام در میان باشد قطعا از آن دفاع می‌کنیم، فرقی هم نمی‌کند که کدام کشور باشد. اما جایی که پای منافع دو کشور در میان باشد مذاکره می‌کنیم.» تاجگردون بیان می‌کند: «فرانسه کشوری بوده که در ارتباط با آن فراز و نشیب وجود داشته است. اما بدتر از آمریکا کشوری نداشته‌ایم و با آن پای مذاکره نشسته‌ایم. کشورهای اروپایی هم به همین شکل است، مشکلات را پای میز مذاکره حل خواهیم کرد. درباره فرانسه هم وقتی قرار است از بعد اقتصادی و به‌عنوان نمونه در سرمایه‌گذاری نفتی کار کنیم؛ مگر می‌شود که بدون شرکت‌هایی مانند توتال و شل این کار را پیش برد.» او ادامه می‌دهد: «به هر حال بعد از برداشته شدن تحریم‌ها باید بر سر این‌گونه مباحث صحبت و آنها را حل کرد. در این شرایطی که شکل گرفته باید از تندروی‌ها جلوگیری کرد، شرایط را به نحوی مهیا کرد که بتوان از وضعیت حداکثر استفاده را برد. حضور آقای فابیوس هم به نظر من منافاتی با منافع ملی ما ندارد.»


  موگرینی در تهران

مقامات اروپایی یکی‌یکی به ایران می‌آیند. دومین مقام عالی‌رتبه اروپا امروز به تهران می‌آید. «فدریکا موگرینی» جزء‌ آخرین افرادی بود که به تیم مذاکره‌کننده ایران و 1+5 پیوست. او با مقام «هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا» در ماه‌های پایانی جایگزین کاترین اشتون شد. موگرینی موظف شد طرف‌های مذاکره‌کننده با ایران را تا حد امکان هماهنگ نگه دارد، برجلسات مذاکره ریاست و دستور کار جلسات و روند مذاکرات را هم ترسیم کند. وظیفه‌ای که بسیاری مطرح می‌کنند به‌عنوان دومین زن در این مقام تا به حال به خوبی از عهده آن برآمده است. اما او به همراه «هلگا اشمید» معاون خود 15 روز بعد از انجام توافق تاریخی «وین» حالا به تهران می‌آید تا بار دیگر با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ملاقات داشته باشد. او اعلام کرده است: «این سفر فرصتی برای تبادل‌نظر با مقامات ایرانی درباره اجرای توافق هسته‌ای ایران و 1+5 و موضوعات منطقه‌ای و دوجانبه است.»

منبع: فرهیختگان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین