|
|
امروز: شنبه ۰۳ آذر ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۲
کد خبر: ۵۵۹۹۴
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۶
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: بازآموزی مربیان مقطع ابتدایی در اولویت است و تجهیزات جدید به مدیران مدارس و استانها معرفی و اعلام می‌شود.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش درباره تجهیزات جدید ورزشی مدارس گفت: دوره متوسطه تجهیزاتی چون توپ، تور و غیره را دارد و همانند سابق است اما در مدارس ابتدایی به دنبال آن هستیم که امسال هم تجهیزات جدید ورزشی ویژه دانش آموزان ابتدایی را تهیه و در مدارس توزیع کنیم.

 مهرزاد حمیدی در نشست خبری که به منظور برگزاری مسابقات ورزشی قهرمانی دانش آموزان دختر و پسر سراسر کشور ترتیب داده شده بود افزود: در سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری برای برنامه ششم توسعه دو بند ویژه در خصوص تربیت بدنی و ورزش دانش آموزی گنجانده شده است.

وی ادامه داد: نخست آنکه در این سیاست‌ها بر اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تاکید شده و دوم توسعه تربیت بدنی و ورزش همگانی است. ما مصمم هستیم در سال 95 و سالهای اجرای برنامه ششم توسعه، آموزه ها و الهامات سند تحول بنیادین را نهادینه کنیم و مواردی را که بر آن تاکید شده در قالب برنامه‌های مختلف طراحی و به اجرا دربیاوریم.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه چارچوب فعالیت‌های ما سند تحول بنیادین است، گفت: اگر برنامه‌های فعلی با سند مطابقت داشته باشد آنها را حفظ می‌کنیم و ادامه می‌دهیم اما اگر برنامه‌ای با این چارچوب مطابقت نداشته باشد آنرا مورد بازنگری قرار می‌دهیم.

وی ادامه داد: محور فعالیت‌های تربیت بدنی در کشور آموزش و پرورش و مدرسه است و ما سعی داریم توسعه تربیت بدنی را در مدارس در سالهای آتی به صورت جدی دنبال کنیم. همچنین به ورزش همگانی توجه ویژه خواهیم داشت.

حمیدی در ادامه هفت رویکرد برنامه محوری، مدرسه محوری، فراگیری، اخلاق محوری، کیفیت محوری، علمی بودن و تخصصی بودن فعالیت‌ها را طراز برنامه‌های تربیت بدنی در راستای برنامه ششم توسعه دانست و گفت: مدرسه کانون تحول است و باید اختیارات مدرسه افزایش یابد و مدیریت آموزشگاهی توانمند شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش افزود: امروز زندگی شهرنشینی و فناوریهای نوین تحرک را از نونهالان و نوجوانان زدوده و در جهان به سمت افزایش وزن و کم تحرکی حرکت می‌کنیم و اعتیادهای اینترنتی و موبایلی نوجوانان و جوانان را یکجانشین کرده است.

وی با بیان اینکه باید مدرسه محلی برای فعالیت و شادابی دانش آموزان چه در ساعات مدرسه و چه غیر از آن باشد گفت: مدرسه محوری رنگ و بوی همه فعالیت‌های ما را به خود اختصاص می‌دهد. در همین راستا یک منظومه برنامه‌ای با هفت رویکرد یاد شده فراهم شده که مدرسه دایره اول این منظومه و درس تربیت بدنی دایره دوم آن است.

حمیدی افزود: اگر درس تربیت بدنی را حذف کنیم نظام ورزش قهرمانی ما فرو می‌ریزد اما اگر به خوبی اجرا شود شاهد بالندگی ورزش کشور خواهیم بود. تنظیم محتوای آموزشی در یک نظام منطقی طولی و عرضی مورد توجه ماست و برای پیمودن این مسیر تکاملی نقشه کار معلم تربیت بدنی را تدوین کردیم تا بتواند با محتوای متقن علمی درس تر بیت بدنی را تدریس کند.

به گفته معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، در حال حاضر 33 هزار معلم تربیت بدنی با تحصیلات لیسانس و بالاتر در مدارس کشور مشغولند.

وی در ادامه به امکان ورزشی برای دانش آموزان نیز اشاره و عنوان کرد: امروز از لحاظ امکانات ورزشی در نقاط مختلف کشور دچار کمبود هستیم اما خودکفاییم و معمولا مسابقات ورزشی دانش آموزی در اماکن ورزشی آموزش و پرورش برگزار می‌شود.

حمیدی ادامه داد: نزدیک به سه هزار فضای ورزشی در آموزش و پرورش داریم. همچنین 780 پروژه نیمه تمام ورزشی در حال تکمیل است که 232 پروژه آن استخر است.

وی در ادامه به برنامه‌های مختلف برای افزایش توانمندسازی نیروهای تربیت بدنی اشاره و عنوان کرد: برابر مصوبه شورای معاونین، ساعت درس تربیت بدنی که در دوره پیش دانشگاهی و قبل از آن حذف شده بود به تدریج در نظام جدید و همزمان با تغییر برنامه ها به دو ساعت در هفته خواهد رسید هرچند دو ساعت درس تربیت بدنی در هفته کفایت تحرک دانش آموزان را نمی‌کند.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش افزود: به همین خاطر فعالیت‌های مکملی را طراحی کردیم که فعالیت‌هایی چون المپیادهای ورزشی درون مدرسه‌ای از جمله آنهاست. سال گذشته سه میلیون و 500 هزار دانش آموز در اکثر مدارس کشور تحت پوشش این طرح رفتند و 250 هزار دانش آموز به صورت داوطلب به روند برگزاری المپیاد کمک کردند و همچنین مشارکت والدین و نهادهای مختلف بیرون از مدرسه قابل توجه بود.

حمیدی ادامه داد: در واقع از محل بودجه ستادی پنج میلیارد تومان به استان‌ها کمک کردیم. از منابع و امکانات داخل مدرسه نیز دو برابر این مبلغ صرف اجرای المپیادهای ورزشی شد و کمک‌های بیرونی و خدمات هم بسیار قابل توجه بود و این مبلغ به بیشتر از 52 میلیارد رسید که بیشتر از 26 میلیارد آن کمک نقدی بود و می‌توان گفت بعد از فدراسیون فوتبال بالاترین سطح حمایتی، مالی، مشارکتی به المپیادهای ورزشی درون مدرسه‌ای اختصاص پیدا کرد.

وی در ادامه به فعالیت‌های کانون‌های ورزشی درون مدرسه‌ای نیز اشاره و عنوان کرد: این طرح به تازگی کلید خورده و در سال اول هدفگذاری ما فعالیت هشت هزار مدرسه کانونی است. در واقع بر این اساس هشت هزار مدرسه کنونی به جرگه فعالیت‌های تربیت بدنی آموزش و پرورش می‌پیوندند.

وی ادامه داد: دانش آموزان مستعد در المپیادهای ورزشی شناخته می‌شوند و در سطح بالاتر به کانون‌ها معرفی خواهند شد تا تمرین تخصصی داشته باشند. اگر دانش آموزان در کانون‌های درون مدرسه‌ای موفق شوند به کانون های برون مدرسه‌ای ارجاع خواهند شد. در واقع کانون‌های ورزشی یکی از حلقه‌های ترقی دانش آموزان در عرصه قهرمانی خواهند بود.

حمیدی با بیان اینکه هماهنگ شده است سرریز کانون‌های مدرسه‌ای به 12 هزار هیات ورزشی سراسر کشور معرفی شوند گفت: تا 15 سال آینده هر کس در قالب تیم ملی فعالیت کند اولین سکوی قهرمانی‌اش سکوی قهرمانی مدرسه‌ای بوده است. قبلا اثرگذاری ورزش دانش آموزی در ورزش قهرمانی کشور ثبت نمی شد اما اکنون این امکان به وجود آمده است.

وی در ادامه به اعلام جزئیات طرح مدرسه قهرمان که از مهرماه امسال به اجرا درخواهد آمد نیز اشاره و عنوان کرد: اگر مدرسه محور تحول است باید محور طرح ورزش قهرمانی باشد.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اگر تیم مدرسه‌ای در منطقه اول شد به استان می‌رود و اگر در استان موفق به کسب رتبه اول شد به مسابقات کشوری اعزام خواهد شد و جایگاه اول کشوری به مسابقات آسیایی و جهانی می‌رود؛ البته امکان یارگیری طبق جداول سهمیه بندی از سایر مدارس نیز امکانپذیر است تا سایر دانش آموزان مستعد از ورزش قهرمانی باز نمانند.

حمیدی تاکید کرد: برند و پرچم مدرسه باید تبلیغ شود. ورزش باید در برندینگ مدرسه فعال باشد چرا که سالهاست مسابقات دانش آموزی بین الملل نیز به صورت مدرسه محور برگزار می‌شود.

حمیدی همچنین به اجرای گسترده‌تر طرح حیاط پویا اشاره و عنوان کرد: سال گذشته این طرح به صورت آزمایشی برگزار شد و تابستان امسال در تکاپو و تلاش هستیم تا نقوش و دوایر در حیاط های مدارس ابتدایی رنگ آمیزی شود و دانش آموزان تحرک داشته باشند و تمریناتی چون پرش طول را بر روی این نقوش انجام دهند.

معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه طرح رقابت‌های مادر دختری و پدر پسری در مدارس برای کاهش فاصله بین نسلی در دست مطالعه است گفت: قصد داریم مسابقات بین کانونی هم برگزار کنیم که هنوز قطعی نشده است.

وی در ادامه به کمبود نیروی تربیت بدنی در مدارس اشاره و عنوان کرد: در استخدام پنج هزارنفری آموزش و پرورش سهمیه داریم و دانشگاه فرهنگیان نیز در حال تربیت نیرو است.

وی در ادامه درباره روند همکاری با وزارت ورزش و جوانان نیز گفت: تفاهم نامه ای با وزارت ورزش پیش بینی کردیم که 29 بند دارد. بیمه دانش آموزی و برگزاری کلاس‌های رایگان مربی گری برای مربیان آموزش و پرورش از جمله بندهای این تفاهم نامه است که به سرعت در حال پیگیری و انجام آن هستیم.

حمیدی در پاسخ به پرسشی درباره تجهیزات جدید ورزشی برای مدارس نیز گفت: دوره متوسطه تجهیزاتی چون توپ، تور و غیره را دارد و همانند سابق است اما در مدارس ابتدایی چون دانش آموزان کم سن و سال هستند و برای استفاده از همه این لوازم محدودیت دارند به دنبال آن هستیم که امسال هم تجهیزات جدید ورزشی ویژه دانش آموزان ابتدایی را تهیه و در مدارس توزیع کنیم.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: بازآموزی مربیان مقطع ابتدایی در اولویت است و تجهیزات جدید به مدیران مدارس و استانها معرفی و اعلام می‌شود.

فرشید ارمیان، رئیس فدراسیون ورزش دانش آموزی نیز از آغاز به کار مسابقات قهرمانی دانش آموزان از 13 مردادماه در رشته‌های مختلفی چون فوتسال، والیبال، هندبال، بسکتبال، تنیس، بدمینتون، شنا، ژیمناستیک و دو میدانی خبر داد و گفت: از 13 تا 19 مردادماه مسابقات ورزشی دانش آموزان مقطع ابتدایی و متوسطه پسران در خراسان رضوی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: از 24 تا 30 مرداد مسابقات مقطع متوسطه اول دختران در تبریز را خواهیم داشت و از 9 تا 15 شهریور مسابقات ورزشی دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی در استان فارس برگزار خواهد شد و می‌توان گفت: امسال حدود 10 هزار دانش آموز را تحت پوشش خواهیم برد.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین