|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۷
کد خبر: ۵۵۸۸۹
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۵
رییس جمهوری اسلامی ایران عصر روز یکشنبه در دیدار با فعالان حوزه اقتصادی استان کردستان گفت: گاهی همکاران ما از عدم پیشرفت در روند مذاکرات نا امید می شدند اما من از اول به پیروزی در این مذاکرات ایمان داشتم.
دکتر حسن روحانی عصر روز یکشنبه در دیدار با فعالان حوزه اقتصادی استان کردستان در مجتمع فجر سنندج با اشاره به آثار ارزشمند توافق هسته ای افزود: نگرانی کشورهای 1+5 از غنی سازی هسته ای ایران، ظاهر کار بوده و این کشورها با قطعنامه های متعدد علیه ایران می خواستند ایران را تهدیدی برای دنیا معرفی کنند.

وی افزود: 22 ماه مذاکرات هسته ای مذاکرات سخت و پیچیده ای بود و حاشیه های فراوانی هم داشت.

رییس جمهوری گفت: گاهی حاشیه های این مذاکرات از متن مهمتر بود، برخی از رژیم ها و کشورهای منطقه، پول های زیادی را برای به نتیجه نرسیدن این مذاکرات خرج کردند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه در این توافق به دنبال توافق برد برد بودیم، گفت: ملت ایران باید تصویر آینده را به عنوان یک تصویر روشن، پیش رو داشته باشد.

وی گفت: این توافق عنوان تهدید کنندگی ایران علیه صلح و امنیت جهان را هم در سازمان ملل و هم در افکار عمومی سلب کرد و دولت های مدعی نیز امروز به این موضوع اعتراف می کنند که موضوع هسته ای ایران یک فنآوری برای توسعه جمهوری اسلامی است.

وی افزود: در سایه این توافق موضوع سیاسی و امنیتی بودن فعالیت هسته ای ایران به روابط سیاسی ایران با دنیا تبدیل شد.

رییس جمهوری اظهار داشت: البته یک کار مهم بین المللی، سختی و پیچ و خم دارد اما ما در این راه موفق خواهیم بود و شرایط سابق نیز امکان بازگشت به فضای دو سال پیش را نمی دهد.

وی گفت :در آذر سال 1392 خبر تَرک خوردن پایه های تحریم را دادم و عین همین حرف را اخیراً در کنگره آمریکا بیان کردند که تحریم ها دیگر قابل ادامه نیست.

به گفته وی فضاسازی امنیتی بر روابط ایران با کشورهای جهان نیز غیر قابل برگشت است و پایه های آن مانند تحریم ها ترک خورده است.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه پیش از این اقتصاد ما به سیاست یارانه پرداخت می کرد، گفت: زمان آن رسیده تا سیاست ما به اقتصادمان یارانه پرداخت نماید.

وی افزود: ایران از اول مذاکرات توافق برد برد را دنبال می کرد و توافق برد - باخت قابل اجرا نیست.

او گفت: دستاوردهای 1+5 از نظر من در این توافق توهم است چراکه آنان می گویند ایران را از ساخت بمب باز داشتیم یا آن را به تاخیر انداخیتم، در صورتی که ما به دنبال ساخت سلاح کشتار جمعی نیستیم.

وی اظهار داشت: آنان مدعی نظارت دقیق در ایران در پی توافق هسته ای هستند تا مواد شکاف پذیر برای ساخت بمب به کار نرود؛ آنان در خیال خود بردهایی را دارند که مربوط به توهم ساخت سلاح هسته ای توسط ایران است.

وی گفت: امروز در سایه توافق هسته ای دنیا فنآوری هسته ای ایران را به رسمیت شناخته است تحریم ها از بین می روند و دو کشور از 1+5 برای تکمیل این فنآوری به ایران کمک خواهند کرد.

رییس جمهوری افزود: در زمینه اقتصادی ما به دنبال توافق و تعامل با دولت ها و شرکت های بزرگ دنیا در دوران پسا تحریم هستیم.

وی تصریح کرد: این توافق اگر زمینه واردات کالاهای خارجی به کشور را ایجاد کند، ما متضرر خواهیم شد و ما در این ارتباط هم به دنبال تعامل برد برد با دنیا هستیم.

وی در ادامه یادآور شد: سرمایه گذاران خارجی در این دوران به دنبال جذابیت های ایران در بخش های انرژی، بازار مصرف و موقعیت جغرافیایی خواهند بود.

رییس جمهوری گفت: از سوی دیگر سرمایه گذاری در ایران باید بخشی از نیازهای داخلی ما را تامین نماید و بخش دیگری هم صادر شود.

وی اظهار کرد: عده ای با شنیدن آزاد شدن منابع بلوکه شده ایران شروع به دلواپسی در بخش اقتصادی کرده اند که مبادا عامل تورم باشد اما مبنای کار ما این نیست که مثل سابق درهای کشور را به روی کالاهای خارجی باز کنیم.

دکتر روحانی گفت: با آزاد شدن این منابع شرایط برای راه اندازی چرخه تولید در کشور امروز بهتر از دیروز و فردا بهتر از امروز خواهد بود اما حرکت عظیمی برای تسهیل سرمایه گذاری و ایجاد شرایط لازم از طرف دولت باید شروع شود و کارآفرینان ایرانی در اولویت سرمایه گذاری قرار دارند.

وی افزود:کردستان هم با طبیعت زیبا، معادن بسیار غنی، فرهنگ و هنر غنی مردم و امنیت ارزشمند مورد نیاز سرمایه گذاری، ویژگی های خاص خود را برای سرمایه گذاری دارد.

وی عنوان کرد: بانک ها و دستگاه ها باید خود را آماده کنند و تسهیلات لازم را فراهم نمایند تا مردم ایران در دوران پسا تحریم شرایط مناسب تری برای رشد اقتصادی ، فرهنگی، علمی و اجتماعی را شاهد باشند.


رییس جمهوری گفت: امروز را به دلیل فضای مناسب حاکم بر سرمایه گذاری در کشور می توان آغاز توقع دولت از کارآفرینان دانست.

وی افزود: سود اگر متناوب و عادلانه نباشد سرمایه گذار ریسک نمی کند پس باید فضا را برای سرمایه گذاری آماده کرد.

وی گفت: می خواهیم در این فضا کارآفرینان برای توسعه کشور در استان های مختلف و به ویژه کردستان گام بردارند تا اشتغال پایدار برای جوانان ایجاد شود.

رییس جمهوری در قالب بیستمین سفر استانی دولت همراه با جمعی از دولتمردان مهمان کردستانی ها است .

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
لطف الله بهرو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
0
3
همواره

ايمان + عمل

مساویست با

"موفّقيّت".


[ ما ملّت ایران هم

از اوّل

به "تدبیر" شما

ایمان و

"امّید" داشتیم/داریم].
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین