|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۷
کد خبر: ۵۵۸۷۶
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۷
رییس جمهوری در اجتماع بزرگ مردم استان کردستان در سنندج تصریح کرد: به سیاسیون آمریکا می‌گویم که تصمیم بگیرید تا در اتاق سیاسی‌تان خانه‌تکانی کنید، چرا که میزی که از آن سخن می‌گویید، پایه‌هایش در هم شکسته است.
متن سخنان حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد (ص) و آله طیبین و صحبه المنتجبین
کردستان؛سرزمین دلاورخیز، سرزمین زیبایی های طبیعی و فرهنگی ایران سربلند، سرزمین پیروان رسول خدا و قرآن مجید، سرزمین پیروان امام صادق(ع) و سرزمین پیروان امام شافعی، سرزمین مقاومت و ایستادگی و نمونه‌ای ماندگار از میهن‌دوستی ایران عزیز است. همه دلاوران بزرگی که در طول هشت سال دفاع مقدس در این سرزمین در کنار مردم عزیز کردستان و پیشمرگان کرد مسلمان ایستادگی کردند و همه دلاوران این سرزمین آباد و سرسبز و بیشه شیران کردی، همواره از سرزمین ایران دفاع کرده‌ و دیده‌بان دقیق ایران زمین بوده اند پس درود و سپاس بر همه دیده‌بانان ایران.
زنده باد کردستان با افتخار و دلاور، «بژی کردستان». کردستان سرزمینی که همواره رأی به مردم‌سالاری و اعتدال داده است. کردستان سرزمینی که در ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ با ۷۲ درصد رأی به مسیر اعتدال و تعامل، حماسه آفرید. کردستان عزیزی که رأی به امید در مسیر تدبیر داد. این دولت در برابر عظمت کردستان و مردم کردستان سر تواضع فرود می‌آورد و همه توان خود را برای توسعه کردستان عزیز بکار خواهد گرفت.
رییس جمهور ایران با تمام جدیت مسایل کردستان عزیز را دنبال خواهد کرد. آن همه استقبال پرشور شما امروز در خیابان‌های سنندج نمونه‌ای از پیوند مبارک میان مردم کردستان و دولت یازدهم بود. به تمام مردان، زنان و جوانان کردستان قهرمان درود می‌فرستیم.
دو نکته ابتدا به عرض شما می‌رسانم و بعد طرح‌های مهم دولت را برای آبادانی کردستان مطرح خواهم کرد؛ مردم بزرگ کردستان! امروز روز پیروزی ملت ایران در برابر فشار و تهدید جهانی است. مردم ما بعد از ۱۲ سال مقاومت و ایستادگی در میدان منطق و در میدان مذاکره توانستند عظمت ملت ایران را به رخ جهانیان بکشند. دیپلمات‌های کشورمان، فرزندان رشید و قهرمان شما در برابر شش کشور بزرگ و قدرتمند جهانی به پیروزی تاریخی دست یافته‌اند. وقتی همه قدرتها می گفتند ایران نباید انرژی هسته‌ای داشته باشد، شما ملت با مقاومت و ایستادگی‌تان جهان را در برابر ایران تسلیم کردید. از انرژی هسته‌ای مهم‌تر، انرژی ملت بزرگ ایران است. شما ملت با قهرمانی‌تان، با انرژی بی‌پایان‌تان و با ایستادگی‌تان توانستید کاری کنید که امروز قدرت بزرگ جهانی یعنی آمریکا اعتراف می‌کند که ایران تسلیم ناپذیر است.
این که وزیر خارجه آمریکا در مجلس سنای کشورش به صراحت می‌گوید« ایرانیان را تهدید نکنید»، به معنای آن است که ملت شجاع و قهرمان ایران در تمام مصاف‌ها از روز اول تا امروز همواره با اتکال به خداوند در برابر دشمنان و رقیبان پیروز بوده است.
«هو الذی ایدک به نصره و بالمؤمنین والف بین قلوبهم» آنچه ما به دست آوردیم نصرت خداوند بود، ایستادگی مردم با ایمان بود، انسجام و وحدت در میان تمام ملت ایران بود. ملت ایران فرقی بین شیعه و سنی نمی‌گذارد، شیعه و سنی برادر و متحد یکدیگر هستند، ما پیرو قرآنی هستیم که به ما گفته است «انما المؤمنون اخوه” ما برادر و برابریم. اگر کسی می‌خواهد بین شیعه و سنی فرقی بگذارد خطا کرده است، اگر کسی می‌خواهد بین کرد، فارس، ترک، بلوچ و عرب فرقی بگذارد، اشتباه کرده است.
ما همه یک ملت و دست واحد در برابر همه دشمنان‌ ایران هستیم. ایران سرزمین همه ماست و کردستان به عنوان چشم این سرزمین. کردستان دیده‌بان ایران بوده است و هست، پس چشم بصیر و بینای ملت ایران است. شما امروز می‌بینید با همت، ایستادگی و مقاومت شما به حول و قوه الهی، ایران امن‌ترین و باثبات‌ترین کشور در تمام منطقه است. می بینید ملت ایران نه تنها از کردستانش حفاظت می‌کند بلکه از بغداد و اربیل هم حفاظت می‌کند. اگر دولت ایران اگر نظام جمهوری اسلامی ایران و اگر دلاوران ایران نبودند امروز اربیل و بغداد به دست تروریست‌ها سقوط کرده بود اما ملت ایران پشتیبان همه ملت‌های مظلوم است.
ما همان طور که از سنندج دفاع می‌کنیم از «دهوک و اربیل و سلیمانه» و حتی تمام منطقه و هر سرزمینی که بخواهد مورد تجاوز قرار گیرد و مظلومان دفاع خواهد کرد. ما به حول و قوه الهی منطقه‌مان را، عراق را و تمام این منطقه را از تروریست‌ها با وحدت و انسجام پاک خواهیم کرد.
ما ملت بزرگی هستیم و نشان دادیم می توانیم پیچیده‌ترین و مهم‌ترین مسأله سیاسی جهان یعنی موضوع هسته‌ای را پای میز مذاکره حل و فصل کنیم، بنابراین ما قادریم سایر مسایل را هم در این منطقه و جهان پای میز مذاکره و منطق حل و فصل کنیم.
ما امروز در جایگاهی قرار گرفته‌ایم که به همه دنیا گفتیم با فشار و تهدید و تحریم نمی‌توانید ملت ایران را تسلیم کنید بنابراین جهان در برابر خواست و ایستادگی ملت با عظمت ایران یکبار دیگر در وین سر تعظیم فرود آورد. ما در ادامه راه نیز به خاطر وحدت ملت مان، بخاطر هدایت رهبر معظم انقلاب‌ به خوبی پیش خواهیم رفت. البته طرف مقابل متأسفانه در سرزمین خود مشکلات فراوان دارد و به خاطر آن مشکلات داخلی گاهی در بیان حرف‌ها دچار لغزش‌ها و خطاهای نابجا می‌شود.من به مسئولین دولت آمریکا، به سیاسیون دولت آمریکا می‌گویم تصمیم بگیرید در اتاق سیاسی‌تان خانه‌تکانی کنید آن میزی که از آن حرف می‌زنید پایه‌هایش درهم شکسته است.
همه جهانیان بدانند در برابر ملت بزرگ ایران و حرف حقش یک راه بیشتر وجود ندارد و آن راه احترام،تکریم، تواضع و فروتنی است و ما ان شاءالله به مسیر خود ادامه خواهیم داد تا همه زنجیره های تحریم را بگسلیم،تا همه ظلم‌ها را از سر ملت برداریم، تا شرایطی را فراهم کنیم که مردم ما از تمام حقوق حقه خود در سطح منطقه و سطح جهان به بهترین وجه استفاده کنند. ما شرایطی را به وجود خواهیم آورد که مسیر توسعه، آبادانی پیشرفت برای سراسر ایران و کردستان عزیز فراهم شود.
ما به حول و قوه الهی بعد از این دوران باز هم اقتصاد مقاومتی را ادامه خواهیم داد.ما شرایطی را فراهم نخواهیم کرد که ایران سرزمین واردات کالاهای بیگانه باشد. ما کاری خواهیم کرد که ایران با همت، با ایستادگی و انسجام شما مردم، سرزمین تولید و صادرات انواع کالاها برای منطقه و جهان باشد.
اکنون چند نکته راجع به استان عزیز کردستان؛ در آغاز این بخش سخن می‌خواهم در حوادثی که در روزهای اخیر پیش آمد و با سیلاب خسارات مالی که الحمدالله خسارات جانی نبود به هموطنان عزیز ما در کردستان به ویژه در شهرهای سقز و دیواندره وارد شد اظهار تأسف و تأثر کنم و همانطور که چهارشنبه در هیأت دولت اعلام کردم باید ما خودمان را برای پیش‌بینی‌های حوادث غیرمترقبه بهتر آماده کنیم تا بهتر بتوانیم به مردم این حوادث را اطلاع رسانی کنیم قبل از آنکه حوادث آنهارا غافلگیر کند و بعد از حوادث باید همه توان ما صرف جبران خسارت‌ها شود، و به حول و قوه الهی این کار را خواهیم کرد.
اما در زمینه طرح‌های دولت یازدهم برای استان کردستان مخصوصاً طرح‌هایی که امسال یعنی سال ۹۴ و سال آینده یعنی سال ۹۵ اجرایی خواهد شد. در بخش حمل و نقل دولت ۳۴۳ میلیارد تومان اعتبار برای راه‌های اصلی این استان و راه‌های فرعی و روستایی این استان اختصاص داده است که تفصیل آن در شورای اداری بیان خواهد شد اما دو - سه طرح مهم را اشاره می‌کنم.یک؛ راه بسیار مهم باند دوم میاندوآب-کرمانشاه است که برای این طرح بیش از ۲۲۰ میلیاردتومان درنظر گرفته شده است که در سال ۹۴ و ۹۵ اجرایی خواهیم کرد.
تکمیل باند دوم راه همدان و سنندج که مقداری باقی مانده است. ۲۱ میلیارد تومان برای تکمیل این راه اختصاص داده شده است البته یک بخشی از این راه که شما را همیشه خسته می‌کند باقی مانده و آن گردنه صلوات آباد است که البته در پیش بینی امسال ما نیست اما من در هیأت دولت دستور دادم که برای آن راه حلی پیش بینی شود از طریق بخش خصوصی و اگر نشد از طریق بخش دولتی این مسأله هم دولت مد نظر قرار خواهد داد.
مسأله سوم راه اصلی سنندج به مریوان است که برای آن ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است که در سال ۹۴ و ۹۵ تلاش خواهیم کرد تا این راه هم تکمیل شود و همچنین برای اصلاح، تکمیل و آسفالت ۴۵۰ کیلومتر راه‌های روستایی تا پایان سال ۹۴ اعتبار لازم مدنظر قرار گرفته است.
اما در بخش آب و کشاورزی؛ دولت با اعتبار ۴۳۱ میلیارد تومان طرحهای مرتبط با این بخش را دنبال خواهد کرد. خوشبختانه دولت سرمایه‌گذاری بسیار گسترده و بی‌سابقه‌ای را در مدیریت منابع آب این استان انجام داده است. غیر از سدهایی که هم اکنون در استان کردستان بهره‌برداری می‌شود یازده سد جدید در دست اجرا داریم که غالب آنها از لحاظ پیشرفت فیزیکی در مراحل انتهایی خود قرار دارد به یاری خداوند متعال با اختصاص منابع لازم و حتی منابعی از صندوق توسعه ملی احداث هفت سد یعنی سدهای چراغ ویس، عباس‌آباد، گاران، زیویه، سیازخ و قوچم و داریان طی سال جاری و حداکثر در سال ۹۵ به بهره‌برداری خواهند رسید. بعلاوه در همین مدت شبکه‌های آبیاری و زه‌کشی سدهای سورال، گاران و زیویه نیز افتتاح و بهره‌برداری خواهد شد. آبرسانی به شهرهای سنندج، سقز، دیواندره، بانه از سدهای یاد شده به ویژه آبرسانی شهر سنندج که امروز انجام خواهد شد و مردم از مشکل آب رهانیده می‌شوند و کیفیت آب و مقدار آب لازم با کیفیت خوب در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.
همچنین ۴۶ میلیارد تومان برای تأسیسات فاضلاب شهرهای این استان بویژه مریوان، بیجار، سریش‌آباد، حسن‌آباد یاسوکن و کامیاران اختصاص داده شده. این نکته را توجه داشته باشید که در کشور طرح‌های تأسیسات فاضلاب ۴۲ درصد اجرا شده اما در استان کردستان ۹۲ درصد اجرا شده است و از لحاظ اجرای طرح‌های تأسیسات فاضلاب استان کردستان اولین استان در سراسر ایران است و دولت به این طرح‌ها توجه خواهد کرد.
همچنین ظرفیت برق این استان همانطور که می‌دانید تقریباً دو برابر مصرف این استان است و برق این استان و استان‌های همجوار و حتی به خارج از کشور و عراق صادر می‌شود اما در عین حال در جریان همین سفر نیروگاه برق‌آبی سد آزاد افتتاح خواهد شد و تا نیمه سال ۹۵ نیروگاه برق‌آبی داریان با ظرفیت ۲۱۰ مگاوات هم به بهره‌برداری خواهد رسید که استان کردستان از لحاظ برق و نیروگاه می‌تواند پایداری برق سراسر کشور را بردوش داشته باشد. در زمینه کشاورزی همانطور که می‌دانید ۲۰ هزار هکتار طرح در اراضی شیب‌دار با کمک بخش خصوصی و مردم اجرایی و عملیاتی در سالیان گذشته شده است. امسال و اوایل سال آینده شش هزار هکتار دیگر؛ پنج هزار هکتار دیم و یک هزار هکتار بخش آبی عملیاتی و اجرایی خواهد شد و همچنین آبیاری تحت فشار به همان صورت امسال و سال آینده ادامه خواهد یافت و توسعه طرح ماهیان سردآبی که بتواند این طرح‌ها به اشتغال مردم کمک کند در حالی که مردم از مسأله بیکاری در این استان در رنج هستند.
در زمینه سلامت دولت یازدهم قدم‌های بسیار مهمی در طرح تحول سلامت برداشته و در این سفر به مردم شریف استان اعلام می‌شود که با ۲۰ میلیارد تومان اختصاص اعتبار بیمارستان سقز تکمیل خواهد شد و همچنین در مریوان با اقدامی که انجام خواهد شد احداث یک بیمارستان آغاز خواهد شد. بیمارستان کوثر هم که جزء مواردی است که در سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی اجرایی و عملیاتی شده تکمیل خواهد شد. این بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی تکمیل خواهد شد تا مردم بتوانند از سلامت بهتری در این استان و از امکانات بیشتری در زمینه سلامت برخوردار شوند.
همچنین ۱۰ میلیارد تومان برای ورزشگاه‌های استان و ۱۰ میلیارد تومان برای دانشکده‌های صنعت و معدن و منابع طبیعی اختصاص داده شده است. استان کردستان استان گردشگری است و بخشی از اشتغال این استان از طریق توسعه گردشگری باید تأمین شود که جاذبه‌های بسیار فراوان طبیعی در این استان وجود دارد ما در این سفر ده میلیارد تومان برای زیرساخت‌های گردشگری مدنظر قرار داده‌ایم. البته در سال ۹۴ و ۹۵ مجموعا ۹ پروژه بزرگ به ارزش ۹۵ میلیارد تومان از طریق تسهیلات و بخش خصوصی در زمینه گردشگری در این استان اجرا خواهد شد. در زمینه صنعت و معدن طرح‌هایی وجود دارد که توضیح داده خواهد شد در شورای اداری و اقدام خواهیم کرد برای اجرایی و عملیاتی شدن همه طرح‌هایی که مدنظر وزارت صنعت و معدن و تجارت است و همچنین تسهیلات ریالی و ارزی برای گردش سرمایه در گردش واحدهای صنعتی و تکمیل واحدهای صنعتی و توسعه اکتشاف معادن به ویژه در پهنه‌های بیجار، قروه و سقز.
در مجموع برای استان کردستان در این سفر اجرای ۳۱ طرح و پروژه با اعتبار ۸۸۰ میلیارد تومان اختصاص داده خواهد شد که همه این ۳۱ طرح و پروژه در سال‌های ۹۴ یعنی امسال و ۹۵ یعنی سال آینده اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین