|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۹
کد خبر: ۵۵۸۰۸
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۱
یادش به خیر! چند هفته پیش وقتی هنوز مذاکرات حساس و سرنوشت ساز وین آغاز نشده بود رئیس جمهور کشورمان در همایشی گفته بود: «تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبی زیاد شده و بانک‌ها احیا شوند.»
به نظر می رسد برای آنانی که همچنان دلواپس هستند و نسبت به آنچه دولت در پرونده هسته ای کرده معترض می باشند.

همان جمله دخترک کپسول به دست کافی است ؛ آنجا که روی سن کنار ظریف و صالحی خطاب به حضار گفت: « فقط چند ثانیه نفستان را در سینه حبس کنید!»این جمله خیلی معنی دار و عمیق است . شاید بتوان گفت از زمان آغاز مناقشه میان دلواپسان و دولت بر سر مذاکرات هسته ای کسی از سیاسیون و کاتبان نتوانسته چنین پرمغز در اینباره سخنی بگوید یا بنویسد .به جرات
می توان گفت به اندازه صدها کتاب و مقاله داخل این جمله دخترک حرف است؛حرف هایی که شاید واژه کم می آورند برای بیان شان و قلمی قادر نیست آن را روی کاغذ بیاورد .ای کاش می شد تمام حرف دخترک کپسول به دست را معنی کرد و نوشت اما چه سود که نمی شود .نمی شود چون باید درد کشیده باشی تا بدانی او چه می گوید .با شکم سیر و بی غم نمی شود و نمی توان جمله او را معنی کرد .داستان امروز نگارنده هم همین است .خیلی هنر به خرج بدهیم فقط قادریم گوشه ای از آنچه گفته شده را قلمی کنیم .

مع الوصف به نظر این حقیر اولین و مهم ترین مفهوم این جمله آنجاست که به مخالفان می فهماند به جای نق زدن و غرولند کمی (فقط کمی به اندازه یک دقیقه) خود را به جای متضرران تحریم های ظالمانه غربی ها قرار دهند. یعنی ای آقایی که باد به غبغب می اندازی و به مخالفت های گاه و بی گاه خود به مذاکره کنندگان می بالی کمی هم به پایین نگاهی بیانداز و ببین آیا آن زیردستان (مردم) هم مثل تو و امثال تو فکر می کنند؟ اینکه در ناز و نعمت و سلامت باشی و در رد مذاکرات هسته ای تز بدهی ساده است؛ سخت آن است که در درد باشی و یا عزیزت بی دارو مانده باشد و ساز مخالف بزنی و بگویی مذاکرات را تعطیل کنید چرا که تحریم ها بی تاثیر بوده است!

نگویید این گزاره به معنای بالا بردن دستان و به نشانه تسلیم در برابر غرب است ؛ خیر .

حرف حساب اینجاست وقتی می شود

هم عزت و استقلالمان حفظ شود و هم مردممان در رفاه باشند چرا تلاش نکنیم این شرایط را مهیا سازیم؟! باور بفرمایید سخنانی که «مژگان خطیبی(دخترک کپسول به دست) » روز پنج شنبه روی سن گفت برای دیروز و پریروز نیست مدتهاست که بخشی از مردم کشورمان به دلیل تحریم های ظالمانه غرب در تنگناهای دارویی و غیره هستند. عرضم اینجاست هر چقدر در آن سوی ماجرا کاسبان تحریم توانستند پولی به جیب بزنند و پورشه وارد کنند عزیزان ما در این سو برای خرید یک داروی معمولی باید هفت خوان رستم را طی کرده و با قیمت های باور نکردنی و کمرشکن مواجه شوند‌. اگر باور نمی کنید فقط یک «توک پا» به بیمارستان شریعتی در خیابان کارگر شمالی بروید. بیماران سرطانی نیازمند و خانواده‌های چشم انتظاری که در پیاده‌رو این خیابان چادر زده اند حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند. خیلی حرف...

یادش به خیر! چند هفته پیش وقتی هنوز مذاکرات حساس و سرنوشت ساز وین آغاز نشده بود رئیس جمهور کشورمان در همایشی گفته بود: «تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبی زیاد شده و بانک‌ها احیا شوند.» این جملات باعث شد موجی از حملات علیه حسن روحانی آغاز شود و گفتند و نوشتند که وی حتی آب خوردن مردم را هم مرتبط به تحریم‌ها کرده است. هر چند پس از آن کارشناسان محیط زیست با علم و منطق ثابت نمودند سخنان رئیس جمهور چندان بیراه نیست اما حالا که سخنان «مژگان خطیبی» را می‌شنویم بیشتر و بهتر اظهارات حسن روحانی را درک می‌کنیم. غربی‌ها هدف اصلی شان آن بود که تمام زندگی مردم را تحت الشعاع تحریم‌های ظالمانه خود قرار دهند بنابراین اظهارات دیروز روحانی و امروز مژگان خطیبی قابل هضم است. اصلا چرا زیاد راه دور برویم. پس از چند روز از سیل تهران کاشف به عمل آمده که چینی‌ها نیز در وقوع حادثه فوق به نوعی و تا حدودی مقصرند.طبق گفته‌های احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران اقدامات مهندسان مبتدی چینی پروژه پر سوز و گداز آزاد‌راه تهران - شمال باعث شده هنگام جاری شدن سیل، آب نتواند از کانال‌های پیش‌بینی شده خارج شود و آب به سطح جاده آمده است. حال آیا اگر می‌توانستیم پروژه‌های حساس خودمان را در اختیار کشورهای توسعه یافته بگذاریم باز هم چنین گاف‌های هولناکی رخ می‌داد؟ این مثال همین نزدیکی هاست و قابل لمس!

بعد از تحریر: آقای دلواپس از محتوای کلامتان برمی‌آید به توافق انجام شده میان ایران و غرب رضا نیستید. با حفظ احترام بد نیست شما هم به سخنان مژگان خطیبی فکر و عمل کنید. فقط یک دقیقه نفس نکشید. فقط یک دقیقه!

منبع: آفتاب یزد

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین