کد خبر: ۵۵۷۸۹
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۸
شخصيت هاي يادشده با امضاي اين بيانيه که متن آن در تارنماي اينترنتي 'شبکه رهبران اروپا ' منتشر شده است، همچنين خواستار انجام اقدامات لازم از طرف کنگره آمريکا، کشورهاي اتحاديه اروپا و نيز جمهوري اسلامي ايران براي اجراي برجام (برنامه جامع اقدام مشترک)، شده اند.
73نفر از شخصيت هاي سياسي و نظامي 22 کشور اروپايي با انتشار بيانيه مشترکي، خواستار حمايت همه کشورهاي اروپايي و جامعه بين الملل از توافق هسته اي در وين، شدند.

شخصيت هاي يادشده با امضاي اين بيانيه که متن آن در تارنماي اينترنتي 'شبکه رهبران اروپا ' منتشر شده است، همچنين خواستار انجام اقدامات لازم از طرف کنگره آمريکا، کشورهاي اتحاديه اروپا و نيز جمهوري اسلامي ايران براي اجراي برجام (برنامه جامع اقدام مشترک)، شده اند.

امضاکنندگان اين بيانيه افزودند: ما بر اين باور هستيم که اين توافق، چارچوبي استوار را براي پايان بخشيدن به بحران مربوط به برنامه هسته اي ايران و زمينه پيوستن دوباره اين کشور به جامعه بين‌المللي فراهم مي کند و همزمان، تصويب اين سند، نخستين گام در فرايندي است که بايد سطح امنيت همه کشورهاي منطقه خاورميانه، اروپا و فراتر از آن، را افزايش دهد.

اين بيانيه مي افزايد: اين توافق دربرگيرنده يک مکانيسم قوي براي نظارت بر توسعه برنامه هسته اي ايران و تائيد ماهيت صلح آميز آن توسط آژانس بين المللي انرژي اتمي است که هم مساله نظارت بر تاسيسات اعلام شده ايران و امکان فعاليت هسته اي مخفيانه آن با استفاده از امکانات مخفي را مورد تأکيد قرار مي دهد.

امضا کنندگان اين بيانيه تصريح کردند: اين توافق نشان مي دهد که بحران ناشي از عدم التزام يک کشور به تعهدات منع گسترش سلاح هاي هسته اي مي توان از طريق مذاکره و نه از راه زور، حل وفصل کرد. اين توافق اگر صادقانه اجرا شود، استدلالي قوي در برابر کساني خواهد بود که ادعا مي کنند تنها در اختيار داشتن سلاح هاي هسته اي مي‌تواند امنيت واقعي هر کشوري را تضمين کند .

آنان تصريح کردند : از کشورهاي اتحاديه اروپا مي خواهيم رژيم تحريم ها را آن طور که در طرح اقدام جامع مشترک مشخص شده است در داخل کشورهايشان و در سطح سازمان ملل کاهش دهند. اگر مي خواهيم اين توافق واقعا اثري متحول کننده داشته باشد ، اتحاديه اروپا بايد با رويکرد سياسي و اقتصادي به خوبي برنامه ريزي شده به سمت ايران حرکت کند.

شاخص ترين امضاکنندگان اين بيانيه 'دِس براون' ( رئيس شبکه رهبري اروپا ، نايب رئيس ابتکار تهديد هسته اي، وزير دفاع سابق انگليس)، 'جرج رابرتسون' (دبير کل سابق ناتو و وزير دفاع سابق انگليس) ، ' مالکم ريفکيند' (وزير امور خارجه سابق انگليس )، 'ميشل روکار' (نخست وزير سابق فرانسه)، 'ايگور يوگِنز' (رييس هيات مديره موسسه توسعه معاصر، روسيه)، 'وياچسلاو تروبنيکوف' (مدير سابق اطلاعات خارجي روسيه)،' ولفگانگ ايشينگِر' (رئيس کنفرانس امنيتي مونيخ)، 'ولکر روهه' (وزير دفاع سابق آلمان) ، 'ياپ دو هوپ شفر' (دبير کل سابق ناتو) و 'رولف ايکيوس' ( مدير سابق کميسيون ويژه سازمان ملل در امور عراق ) هستند .

موگريني: ايران به دنبال همکاري با جامعه جهاني است

درهمين حال رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا گفت: توافق وين به خوبي نشان مي دهد که سران ايران به دنبال گشايش صفحه جديدي در همکاري با جامعه بين الملل هستند .

به گزارش ايرنا به نقل از پايگاه اينترنتي شبکه فرانس-2، فدريکا موگريني، يکي از بزرگترين دستاوردهاي توافق هسته اي با ايران را کمک به منع گسترش تسليحات هسته اي بيان کرد و افزود: بارها گفته ام و يک بار ديگر به جهان عرب مي گويم که اين توافق به تامين امنيت منطقه و در نتيجه تامين امنيت اروپا کمک مي کند.

وي خاطرنشان کرد: مطمئنم حصول پيشرفت در اجراي توافق هسته اي به اعتمادسازي کمک خواهد کرد.دستيابي به توافق هسته اي با ايران به خوبي نشان داد که اقدامات ديپلماتيک به نتيجه مي انجامد و مي تواند بحراني را که ده ها سال به طول انجاميده است حل و فصل کند.

وزير امور خارجه آمريکا هم گفت که مخالفت کنگره با توافق هسته اي ايران براي وي، شرم آور خواهد بود و به اعتبار واشنگتن در صحنه بين المللي ضربه وارد خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاري فرانسه از نيويورک، وي خطاب به حاضران بلندپايه در شوراي روابط خارجي در شهر نيويورک گفت: به نظر شما درصورت مخالفت کنگره با اين توافق ؛ آيا رهبري ايران دوباره نمايندگان خود را به سر ميز مذاکره خواهد فرستاد؟

کري افزود: درصورت مخالفت کنگره با اين توافق، به عنوان وزير امور خارجه آمريکا شرمسار خواهم بود که از ديگران بخواهم با ما مذاکره کنند. وي هشدار داد: در صورت رد توافق هسته اي ايران از سوي کنگره، رژيم صهيونيستي منزوي تر خواهد شد و جامعه بين المللي تل آويو را سرزنش خواهد کرد .

کري با تاکيد بر اين که آمريکا بدون اين توافق 'هيچ گزينه ديگري نخواهد داشت' گفت: 'اگر ايالات متحده به طور يکجانبه از ترتيبي (جمع بندي مذاکرات هسته اي با ايران) که به تازگي به آن دست يافته ايم، کنار برود؛ به همان جايي برمي گرديم که قبلا بوديم و مستقيم به سوي درگيري خواهيم رفت. من مي ترسم اگر کنگره توافق را رد کند دوستان ما در اسرائيل بيشتر منزوي شوند و جامعه بين المللي بيشتر آنها را سرزنش خواهد کرد.'

وزارت خارجه انگليس هشدار سفر به ايران را لغو کرد

وزارت خارجه انگليس در بيانيه اي با تجديد نظر در هشدارهاي مسافرتي قبلي اش در مورد ايران، بيشتر مناطق کشورمان را براي گردشگران انگليسي امن و مطمئن اعلام کرد.

به گزارش ايرنا، وزارت خارجه انگليس در اين بيانيه تصريح کرد: هشدارهاي قبلي مسافرتي اکنون تنها به مناطقي هم مرز با افغانستان، پاکستان و عراق محدود شده است.

«فيليپ هاموند» وزير خارجه انگليس در ارتباط با اين تجديدنظر صورت گرفته، گفت: باور داريم که خطر براي شهروندان انگليسي در ايران در دوران اخير تغيير يافته است.

وي همچنين گفت که تغيير ارزيابي هاي مسافرتي انگليس در مورد ايران به شکل انفرادي انجام شده اگرچه اين تغيير هم راستا با بيشتر شرکاي اين کشور صورت گرفته است.وزير خارجه انگليس همچنين به بسته بودن سفارت اين کشور در تهران اشاره کرد و افزود: شهروندان انگليسي در صورت نياز به کمک هاي ضروري مشورتي مي توانند با سفارت سوئد يا هر سفارت عضو اتحاديه اروپا در تهران تماس بگيرند.

در بيانيه وزارت خارجه انگليس همچنين آمده است: ديگر توصيه اي نسبت به تمام سفرها به جز سفرهاي ضروري به ديگر مناطق ايران وجود ندارد. ما توصيه خود را به روز رساني کرده ايم تا خطرات احتمالي که ممکن است اتباع انگليسي مسافر به ايران دچار آن شوند، شفاف تر شوند.

منبع: اطلاعات
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین