|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۶
کد خبر: ۵۵۷۴۲
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۶
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش به تغییرات نظام جدید آموزشی اشاره کرد و گفت: این تغییرات هم در دوره‌های نظری و هم در دوره‌های فنی و حرفه‌ای اعمال خواهد شد.
علی زر‌افشان معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار   حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان  در خصوص تغییرات نظام آموزشی در سال تحصیلی جدید گفت: با توجه به تغییرات بنیادین ایجاد‌شده در سال تحصیلی جدید برنامه هدایت تحصیلی و انتخاب رشته دانش‌آموزان هم با تغییراتی مواجه شده است که این تغییرات شامل تغییر زمان انتخاب رشته از سال نهم به سال دهم خواهد بود.

وی ادامه داد: با توجه به این تغییرات فرصت مناسبی ایجاد می‌شود تا دانش‌آموزان با شناخت کافی به انتخاب رشته‌ی مورد‌علاقه خود اقدام کنند. این تغییرات موجب کاهش دوره نظری از چهار سال به سه سال و همینطور افزایش یکساله نظام فنی و حرفه‌ای خواهد شد.

برنامه‌های تغییر یافته در نظام آموزشی نظری
زر‌افشان افزود: حدود سه سال است که تغییرات نظام آموزشی ایجاد شده و به صورت 6-3-3 تغییر پیدا کرده است، این تغییرات در دوره اول متوسطه امسال کامل می‌شود یعنی پایه‌های هفتم و هشتم و نهم در مدارس ایجاد شده است و تعداد جمعیت دانش‌آموزی از دو میلیون و پنجاه هزار نفر به سه میلیون و هشتاد هزار نفر افزایش می‌یابد.

وی در ادامه افزود: برای این افزایش جمعیت یک میلیون و سی هزار نفری نیاز به تامین نیروی انسانی بیشتر مورد توجه است، به همین جهت در این دوره ممکن است با کمبود‌هایی مواجه شده اما در دوره‌ی دوم متوسطه برای سال تحصیلی 94-95 تعداد دانش‌آموزان کاهش می‌یابد در نتیجه فضا و ساعت کاری معلمان به طور مازاد وجود دارد که می‌تواند کمبود دوره اول را جبران کند.

زر‌افشان خاطرنشان کرد: در راستای تغییرات ایجاد شده در دوره‌ی دوم متوسطه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و همچنین نظری هر دو سه ساله خواهند شد.

 تغییرات نظام فنی و حرفه‌ای
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش در این خصوص تصریح کرد: در سال جدید تحصیلی رشته‌ای وارد نظام فنی و حرفه‌ای نخواهد شد اما با توجه به تغییر ساختار که در سال 96-95 انجام خواهد شد، در حال حاضر مشغول به بازنگری در خصوص جنبه‌های مختلف این نظام آموزشی هستیم که در صورت نیاز و با همکاری سازمان پژوهش برای سال تحصیلی آینده رشته‌ی جدیدی افزوده خواهد شد.

وی در خصوص تامین فضاهای آموزشی برای دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای گفت: بخشی از کمبود فضاها از فضاهای مازاد دوره دوم متوسطه‌ی آموزش‌های نظری جبران می‌شود و در صورت نیاز با همکاری سازمان نوسازی و تجهیز مدارس اقدام به ایجاد فضاهای آموزشی جدیدی خواهد شد.
گفتنی است اولویت تامین فضاهای آموزشی از فضاهای مازاد دوره دوم متوسطه برای تحقق تک نوبتی‌شدن مدارس دوره نظری صورت می‌گیرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین