کد خبر: ۵۵۴۳۴
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۸
بانوان شناگر ایران به دلیل مشکلات شرعی و عرفی نمی‌توانند در میادین بین‌المللی حضور یابند اما سؤال اینجاست که بودجه این بخش در اختیار چه کسی قرار می‌گیرد؟
سالهاست فدراسیون های مختلف ورزشی نسبت به کمبود بودجه و امکانات لب به اعتراض گشوده‌اند و همه ما به گونه‌ای به شنیدن آن عادت کرده‌ایم.

فدراسیون شنا شیرجه و واترپلو هم از آن فدراسیون‌هایی است که بازیگران و مربیان در بخش آقایان این رشته هم گله‌های فراوانی درباره فقدان امکاناتی مانند استخر اختصاصی، نداشتن برنامه مدرن و کمبود بودجه دارند. چه برسد به بانوان علاقه‌مند به این رشته.

تجربه ثابت کرده است وقتی آقایان از شرایط ناراضی باشند، اوضاع بانوان آن رشته می‌تواند بسیار وخیم‌تر باشد، به طوری که دو درصد بودجه هم به بانوان تعلق نمی‌گیرد.

میترا عزیزی نائب رئیس هیأت شنای استان البرز و مدرّس شنا در مصاحبه‌ای اظهار کرد: در سه سال اخیر لیگ شنای بانوان به دلیل فقدان منابع مالی از سوی تیم‌ها لغو شد و رقابت‌های قهرمانی کشور نیز با سطحی بسیار پایین و بدون هیچ حمایتی از سوی فدراسیون هر‌ساله با عناوین مختلف برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در بحث بودجه نیز تبعیض بسیار زیادی بین دختران و پسران وجود دارد،‌ این بودجه باید بطور برابر تقسیم شود اما به بهانه اعزام نشدن تیم بانوان به رقابت‌های برون‌مرزی هر‌ساله 2‌درصد از بودجه هم به بانوان تعلق نمی‌گیرد. این در حالی است که برای در‌آمد‌زایی، هر‌ساله چندین برابر آقایان برای بانوان کلاس‌های مربیگری برگزار می‌کنند.

تبعیض جنسیتی ممنوع!

محمود سمیع‌زاده دبیر فدراسیون در خصوص ادعای نایب‌رئیس هیئت شنای استان البرز می‌گوید: به علت مسائل شرعی و عرفی نمی‌توانیم بانوان را به مسابقات برون‌مرزی اعزام کنیم اما این موضوع هرگز باعث نشده که مردان شناگر را به زنان شناگر ترجیح دهیم. در فدراسیون ما دختر و پسر به یک چشم دیده می‌شوند و سالهاست نگاه جنسیتی را کنار گذاشته‌ایم.

وی ادامه داد: همان میزان بودجه‌ای را که به اعزام مردان به میدان‌های بین‌المللی اختصاص می‌دهیم به زنان نیز اختصاص می‌دهیم اما آن را در جای دیگری استفاده می‌کنیم.

به طور مثال استخر‌های مخصوص به بانوان را ایجاد کردیم، همچنین سالی 2‌ بار کلاس‌های مربیگری درجه یک برای بانوان برگزار می‌شود.

غیر کارشناسی نظر ندهید

شهرناز ورنوس، نایب رئیس فدراسیون نیز با سمیع‌زاده هم‌عقیده است و می گوید شانس حضور در مسابقات بین‌المللی را نداریم، اما این بدین معنا نیست که بودجه این بخش تنها به آقایان تعلق می‌گیرد بلکه به شکل دیگری برای بانوان هزینه می‌شود.

ورنوس ادامه داد: چنین اظهارات غیر‌کارشناسی و ناعادلانه است.

فدراسیون شنا در این روزها از مشکلات بسیاری رنج می‌برد که عملکرد هر دو جنس دختر و پسر را تحت تأثیر قرار داده است، عملکرد نامناسب هیأت و تعطیلی بعضی از آنها، نداشتن برنامه مدرن برای ارتقای شنا و نداشتن توانایی در جذب منابع مالی، مشکلات پیش‌روی این فدراسیون است.

انتظار می‌رود در روند توسعه شنای بانوان گام‌های بلندی برداشته شود. البته گام‌های اولیه آن تقریباً برداشته شده‌اند. به گفته ورنوس مجوز برگزاری مسابقات بانوان کشورهای اسلامی گرفته شده است و احتمالاً در دهه فجر امسال برگزار می‌شود. این موضوع می‌تواند انگیزه خوبی برای بانوان شناگر باشد.

گزارش از زینب زارع
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین