|
|
امروز: جمعه ۰۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۹
کد خبر: ۵۵۴۲۱
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۳
معاون اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: حرکت در مسیر توسعه متوازن و حاکمیت برنامه ریزی فکورانه، راه برون رفت از مشکلات کشور است.
سعید نمکی عصر روز چهارشنبه در نشست شورای اداری استان مرکزی در اراک افزود: حذف سازمان مدیریت و برنامه ریزی به عنوان مغز متفکر برنامه ریزی و نظارت راهبردی بر تصمیم سازی های کلان و منطقه ای در سال های قبل خسران عظیمی را متوجه کشور کرده که حاصل آن برهم خوردن توازن در توسعه بخش ها، ناهماهنگی در راهبردهای هدفمند و به بیراهه رفتن منابع انسانی و مالی کشور بوده است.

وی گفت: یکی از بخش های مهم کشور که به شدت از خلاء سازمان مدیریت و برنامه ریزی آسیب دیده، منابع پایه زیستی است که در بسیاری از موارد به بهانه منافع مادی و مدیریتی دستخوش غارت شده است.

معاون اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اظهار کرد: برای مثال با مدیریت ناصحیح در حوزه توسعه کشاورزی و استفاده از روش های کشت آب بر در سال های گذشته باعث شده ایم که بسیاری از دشت های کشور نشست کرده، کیفیت آب به شدت پایین آمده و با افت شدید منابع آبی مواجه باشیم.

نمکی گفت: بی توجهی به مطالعات پایه زیستی در پیوست طرح های عمرانی و ایجاد صنایع آلاینده در منابع بکر زیستی کشور از دیگر اشتباهات مدیریتی در دولت قبل بوده که به شدت به منابع اکولوژیک وانسانی کشور لطمه زده است.

وی بیان کرد: رویکرد دولت یازدهم عقلانی و در راستای ترمیم اشتباهات گذشته است و از این رو استانداران باید با حمایت عمیق و موثر از سازمان مدیریت و برنامه ریزی در حوزه تحت مدیریت خود، فضا را برای شتاب بخشی مسیر توسعه پایدار فراهم کنند.

معاون اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ادامه داد: برنامه ششم به عنوان نقشه راه در دستیابی به توسعه متوازن از اهمیت ویژه ای برخوردار است و از این منظر دقت در تدوین این برنامه با نگاه واقع بینانه امری ضروری است.

نمکی که در سفر یک روزه خود به استان مرکزی با حضور در زیستگاه هفتاد قله از نزدیک در جریان مخاطرات ناشی از شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک قرار گرفت، گفت: منطقه هفتاد قله اراک ویترین تنوع زیستی کشور است و شیوع این بیماری صحنه های غم انگیزی را در خسارات زیستی به نمایش گذاشته است.

وی افزود: گسترش بیماری طاعون نشخوارکنندگان در بین وحوش این زیستگاه زحمات چندین ساله محیط بانان که با خون دل از سرمایه های تنوع زیستی کشور حفاظت کرده بودند مورد تهدید قرار داده است.

معاون اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اضافه کرد: راهبردهای پیشگیرانه برای این بیماری در سرایت به دام ها و سایر نشخوارکنندگان کوچک در استان های دیگر اندیشیده شده و اعتبار لازم برای واکسیناسیون 40 میلیون دام در سراسر کشور تامین شده است.

نمکی اظهار کرد: علاوه بر این بیماری آنفلوآنزای پرندگان نیز به عنوان تهدید دیگری در کشور مطرح است که تامین اعتبار واکسیناسیون و پیشگیری از آن از برنامه های اولویت دار است.

وی در خصوص بازدید خود از دو پروژه نیمه تمام بیمارستانی ولی عصر (عج) و آیت الله خوانساری اراک نیز گفت: وجود فضای فیزیکی متروکه و غیرمستحکم در بیمارستان ولی عصر (ع) اراک که به عنوان تنها مرکز درمانی فوق تخصصی استان مرکزی ارایه خدمت دارد اسفبار است و باید هر چه سریعتر برای تکمیل این بیمارستان اندیشیده شود.

معاون اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور افزود: با وجود همه تنگناهای مالی دولت یازدهم برنامه تحول سلامت را به عنوان یکی از محوری ترین راهبردها در دستور کار دارد که از این منظر بیمارستان ولی عصر (عج) نیز در حاشیه حمایت های مالی دولت قرار می گیرد.

نمکی گفت: دولت از پس تامین اعتبارات سنگین این بیمارستان به تنهایی بر نمی آید و در این راستا نیاز است که از خیران سراسر استان با توجه به اینکه این بیمارستان به عنوان پیشانی خدمات سلامت فوق تخصصی مطرح است کمک گرفته شود.

وی در خصوص بیمارستان آیت الله خوانساری اراک نیز بیان کرد: چالش سال های پیش رو، گسترش بیماری های غیر واگیر نظیر سرطان است و با توجه به اینکه بیمارستان آیت الله خوانساری اراک در حال حاضر با پشت نوبتی خدمت مواجهه است، توسعه تخت های آن ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

معاون اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در خصوص بازدید از پروژه نیمه تمام مرکز ایثارگران و شهدای استان مرکزی نیز گفت: این طرح دارای فازهای متعددی است که منابع اعتباری زیادی را می طلبد و در این سفر تصمیم گرفته شد فاز نخست آن با کمک مالی دولت تا پایان سال دیگر بهره برداری شود و تکمیل سایر بخش ها به سال های آتی موکول شود.



*** فرصت سازی برای کشور مهمترین تکلیف مدیران

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی نیز در این نشست گفت: فرصت سازی برای سازندگی کشور مهمترین تکلیف مدیران است.

آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی افزود: با تلاش دو ساله دولت و با راهبری حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی مذاکرات هسته ای به نتیجه رسیده و مدیران در استفاده حداکثری از فرصت پیش آمده برای سازندگی کشور، بهبود معیشت مردم و حل مشکلات اقتصادی نباید غفلت کنند.

وی گفت: اگر از فرصت پیش آمده از مذاکرات هوشمندانه و با تدبیر مورد استفاده قرار نگیرد، جبران آسیب های آن بسیار مشکل است و نسل آتی هرگز ما را نمی بخشد.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی خاطرنشان کرد: دولت های نهم و دهم 700 میلیارد تومان منابع کشور را به آتش کشیده و امروز قدر قطره قطره سرمایه های به بادرفته را می دانیم و باید با تدبیر و برنامه محوری طوری رفتار کنیم که در آینده شرمنده نباشیم.

آیت الله دری نجف آبادی اظهار کرد: کشور ما قبل از منابع مالی نیاز به امور فکری و فرهنگ سازی دارد مثلا در حوزه سلامت با نهادینه کردن امور پیشگیرانه و اصلاح رفتار زیستی مردم می توان از بیماری ها و اتلاف منابع مالی و انسانی در حوزه درمان جلوگیری کرد.

وی گفت: کشور نیاز به اقدامات زیربنایی فرهنگی در اجرایی کردن اهداف اقتصاد مقاومتی، همدلی و همگرایی اجتماعی و فرهنگی و اخلاقمداری دارد که در صف اول تحقق این مسایل مدیریت موفق و متعهد ایستاده است.

امام جمعه اراک عنوان کرد: برنامه ششم توسعه در استان باید از شعارزدگی و آرمان گرایی به دور باشد و نقشه راه عملیاتی با تکیه بر فرصت های استانی و با تعریف سهم شفاف هر بخش تدوین شود.

آیت الله دری نجف آبادی گفت: یکی از تکالیف جدی مدیران تدبیر و امید این است که راهبردهای کلان سند چشم انداز نظام را با زبان همه فهم برای تمامی زیرشاخه های اجرایی و شبکه های مردمی ترسیم کنند و وحدت رویه فکری در مسیر تحقق اهداف این سند مهم بالادستی در جامعه ایجاد کنند.

وی اظهار کرد: ساختار نهادهای آموزشی و تربیتی کشور نیازمند پوست اندازی است چرا که در نظام آموزشی کنونی ظرفیت های متناسب با اهداف بلند ایرانی و اسلامی وجود ندارد و محصول این نظام به جای تربیت نیروی انسانی متناسب با نیاز هر بخش، انبوه تحصیل کرده های مدرک گرا است که مهار سازندگی و تصمیم سازی موثر ندارند.



*** زدودن آثار مخرب تحریم بر صنعت استان مرکزی اولویت کار مدیران است

استاندار استان مرکزی در نشست شورای اداری گفت: این استان به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی و چهارمین قطب صنعت کشور در سال های اخیر در خط مقدم آسیب پذیری از تحریم ها قرار داشت و اکنون به نهضت مدیران در زدودن آثار رکود اقتصادی و آسیب های مخرب بر پیکر صنعت نیاز دارد.

محمود زمانی قمی افزود: جنگ تحریمی کم از جنگ تحمیلی نبود و یکی از برنامه های جدی که در استان کلید خورده تهیه سند مطالعات آسیب شناسانه اقتصاد صنعت، علت شناسی و راهبردهای خروج از مشکل است.

وی اظهار کرد: دیپلماسی بزرگ ایران با پیروزی مذاکرات هسته ای در عرصه بین المللی خوش درخشید و در این پیروزی نقش راهبری حکیمانه رهبر معظم انقلاب، تلاش چهره های جسور و فهیم تیم مذاکره کننده، برتری منطق صلح جویانه ایران و عطش شش کشور قدرتمند دنیا برای گفتگو با ایران به دلیل جایگاه و منزلت این کشور محور بود.

استاندار مرکزی ادامه داد: پیروزی در مذاکرات هسته ای موجب شد ایران از لوای ماده هفت شورای امنیت که تحریم و فشار و تهدید بود و چهره کشور را در دنیا خشن معرفی می کرد خارج شود که این دستاوردی ماندگار است.

زمانی قمی گفت: دولت یازدهم برخاسته از مطالبه مردمی در اصلاحات اقتصادی است و دولت در شرایطی کار را در دست گرفت که با خزانه خالی ناشی از بی تدبیری در دولت قبل و رکود تورمی سرسام آور مواجه بود و با این شرایط حاد عملکرد قابل دفاع در مهار شاخص های منفی دارد.

وی افزود: کشور دو بار پس از انقلاب با رشد منفی اقتصادی مواجه بوده که یکی در دوره جنگ تحمیلی با رشد اقتصادی منفی دو درصد و دیگری در سال 91 با رشد اقتصادی منفی شش درصد بوده است.

استاندار استان مرکزی گفت: دولت میراث دار ضعیت حاد اقتصادی است و با این وجود همه تلاش و تدبیر برای سامان امور با قوت ادامه دارد.

زمانی قمی گفت: تنها با سود 20 درصدی قابل محاسبه سالانه از سرجمع در دو قلم تخلف مالی هشت هزار میلیارد تومانی بابک زنجانی و 20 میلیارد دلاری صرافی در دولت های نهم و دهم به میزان 14 هزار میلیارد تومان، می توان تمامی سه هزار کیلومتر بزرگ راه مورد نیاز کشور با هفت هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز و شبکه ریلی برقی تهران - قم - اصفهان با نیاز اعتباری دو هزار میلیارد تومانی را ایجاد کرد و خسارات ناشی از تصادف جاده ای را مهار نمود.

وی گفت: این تنها بخشی از منابع هدررفته در سال های پیش است و جذب 890 هزار کارمند در بدنه دولتی که باید کوچک می شد و 490 هزار نفر از این استخدام ها غیرقانونی انجام شده از دیگر آسیب هایی است که منابع پرداخت حقوق 600 میلیارد تومانی را برای دولت تحمیل کرده است.

وی گفت: تامین این میزان منابع حقوقی شش برابر بودجه عمرانی یک سال استان مرکزی است و با یک نگاه اجمالی می توان گرفتاری های ریشه ای دولت را لمس کرد.

استاندار استان مرکزی گفتک رویکرد استان در ساماندهی اقتصادی بخش صنعت و کشاورزی در سه فصل طرح های نیمه تمام، واحدهای فعال و سودآور و واحدهای دچار رکود تقسیم بندی شده و راهبردهای اساسی و کلیدی در حمایت و نظارت بر هر سه حوزه در دست انجام است.

زمانی قمی دغدغه مدیریت ارشد استان مرکزی را ساماندهی معیشت مردم و شتاب به توسعه اقتصادی دانست گفت: با وجود اهمیت بخش اقتصادی هرگز مسایل زیست محیطی، سلامت و سامان آسیب های اجتماعی مورد غفلت نیست و با قاطعیت و استفاده از ابزارهای قانونی در راهبری این امور گام برداشته می شود.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه منابع اعتباری استان در سال جاری به شدت محدود است، صرفه جویی و ایجاد انضباط اداری در خرجکرد باید اولویت کار مدیران باشد.

استاندار مرکزی در بخشی از سخنانش گفت: انتصاب مدیران دولت تدبیر و امید باید بر مبنای توانمندی فکری و اخلاقی و همراهی با برنامه و سیاست های دولت باشد و برخلاف شایعاتی که در تغییرات مدیریتی به گوش می رسد مبنا در تغییر احتمالی مدیران تنهاعملکرد آن هاست.

زمانی قمی گفت: تصمیم گیر نهایی در تغییر مدیریتی شخص استاندار است و هیچ مرجع و جریانی در این خصوص تاثیرگذاری ندارد.

وی ادامه داد: اگر تغییر احتمالی در مدیران اجرایی استان باشد در نهایت حفظ کرامت و تشکر از خدمات وی انجام می شود و مبنای تغییر وی نیز تنها روش هایی است که همسو با سیاست دولت نباشد.

استاندار مرکزی در ادامه سخنانش بر تکمیل پروژه های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالای 80 درصد برای بهره برداری در هفته دولت تاکید کرد.

زمانی قمی با تاکید بر است که امسال انتخابات مجلس دهم برگزار می شود گفت: مراقبت کافی در پرهیز از جانبداری مدیران و کارکنان دولت به نفع یا علیه نامزدهای احتمالی و یا نمایندگان مجلسی که قصد کاندیداتوری مجدد را دارند یک تکلیف اداری است.

در این نشست رقیه یادگاری به عنوان رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی، سردار محسن کریمی به عنوان دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان مرکزی، عبدالعظیم رضایی به عنوان مدیرکل دفتر سیاسی و انتخابات استانداری مرکزی، محمدرضا نجفی به عنوان معاون عماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری مرکزی، حجت الاسلام حجت الله هاشمی به عنوان مشاور عالی استاندار مرکزی غلامعباس میرزایی به عنوان سرپرست فرمانداری شازند، مسعود فراهانی به عنوان مدیرکل دفتر امور اتباع بیگانه و مجید طاعتی به عنوان مدیرکل دفتر امور فناوری و اطلاعات استانداری مرکزی معرفی شدند.

در این نشست مدیرکل جدید پست استان مرکزی، سرپرست دفتر امور شهری استانداری مرکزی، مشاور استاندار مرکزی در امور نهادها و مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز معرفی و از خدمات مدیران قبل تقدیر شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین