|
|
امروز: چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۲
کد خبر: ۵۵۴۰۰
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۱
سفیر جمهوری اسلامی ایران در هند گفت که ایران عجله ای برای دریافت طلب 6.5 میلیارد دلاری خود از هند ندارد و بخشی از این مبلغ را می توان در اجرای طرح های هند در ایران سرمایه گذاری کرد.
غلامرضا انصاری در گفت وگو با خبرگزاری پی .تی .آی هند در دهلی نو با اعلام این مطلب افزود: 'ما در یک وضعیت اضطراری یا فوری قرار نداریم. ما باید هیات هایی را بین دو کشور به منظور تبادل نظر در مورد ترتیبات لازم برای انجام تجارت با یکدیگر مبادله کنیم.'

اظهار نظر انصاری موجب کاهش نگرانی های هند از امکان خالی شدن ذخایر ارزی این کشور بر اثر خروج فوری این مبلغ شده است.

پی.تی.آی. در گزارش خود نوشته است: پیشتر احساس می شد که هند به احتمال زیاد باید بدهی های نفتی خود را به ایران بلافاصله بعد از لغو تحریم های اعمالی غرب پرداخت کند و به همین علت سخنان سفیر ایران موجب کاهش بسیاری از نگرانی های دهلی نو شده است.

پرداخت این بدهی ها تا حدود زیادی به خاطر اعمال تحریم ها بر بانک ها تاکنون به تعویق افتاده است .

براساس برآوردها، بیش از نصف قیمت نفت خام وارداتی هند از ایران در دو سال گذشته پرداخت نشده است و اکنون این مبلغ به بیش از 5/6 میلیارد دلار بالغ می شود.

انصاری گفت: 'در هر صورت، تسویه بدهی ها بین هند و ایران مدت زیادی طول خواهد کشید، چون ما شرکای خوبی هستیم و بخشی از این پول می تواند در اجرای طرح های مختلف و تحقق اهداف گوناگون هزینه شود.'

با این حال، سفیر ایران از ارائه رقم دقیق بدهی هند به ایران خودداری کرده و تنها گفت که آن یک مبلغ قابل توجه می باشد.

وی افزود: 'ما در آینده به نوعی توافق در مورد نحوه استفاده از این بدهی ها دست خواهیم یافت. ما باید روشی را برای تسویه آن پیدا کنیم. این که ما چگونه از آن استفاده خواهیم کرد، آن چگونه منتقل خواهیم کرد امری است که دو طرف می توانند در مورد آن تبادل نظر کنند.'

اظهارات سفیر ایران حاکی از وجود فرصت های سرمایه گذاری فراوان در ایران و امکان هزینه بخشی از این بدهی ها در ایران می باشد.

هند یک رابطه تجاری را با ایران به خصوص در زمینه واردات نفت خام به رغم اعمال تحریم ها حفظ کرده است.

براساس برآوردهای منابع صنعتی، هند دومین مصرف کننده بزرگ نفت ایران بعد از چین بوده است.

ایران تا حدود هفت سال پیش 15 تا 17 درصد از واردات نفت خام هند را تامین می کرد و دومین صادر کننده بزرگ نفت خام به هند بود. ولی سهم ایران در واردات نفت خام هند اکنون در مقایسه با گذشته به بیش از نصف کاهش یافته است.

ایران در سال 2014 هفتمین صادرکننده بزرگ نفت به هند بود.

حجم واردات نفت هند از ایران در طول سال 2014 ظاهرا به میزان 42 درصد بعد از کاهش تحریم ها افزایش یافت.

حجم نفت وارداتی هند از ایران در طول سال 2013 بر اثر تاثیر شدید تحریم های اعمالی بر روی شرکت های بیمه بر حمل محموله های نفتی بشدت کاهش یافت.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین