|
|
امروز: جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۳
کد خبر: ۵۵۲۷۰
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۵
بر اساس اعلام سفارت ایران، بازار مصرفی ایران برای شرکت‌های بحران‌دیده ایتالیایی یک فرصت طلایی و حیاتی برای ادامه فعالیت آنها محسوب می‌شود. فضای اقتصادی بوجود آمده از توافق وین، رقابت میان شرکت‌های ایتالیایی و اروپایی را که در صدد جبران موقعیت از دست رفته در ایران هستند، افزایش داده است.
سفارت ایران در ایتالیا اعلام کرد که دولت این کشور اروپایی، وزرای خارجه و توسعه اقتصادی کابینه را روز چهارم اوت (13 مرداد) به تهران اعزام می‌کند تا نخستین گام‌های واقعی خود را در بازار 80 میلیون نفری ایران که درهایش پس از توافق هسته‌ای باز شده است، بردارد.

 بر اساس اعلام سفارت ایران، بازار مصرفی ایران برای شرکت‌های بحران‌دیده ایتالیایی یک فرصت طلایی و حیاتی برای ادامه فعالیت آنها محسوب می‌شود. فضای اقتصادی بوجود آمده از توافق وین، رقابت میان شرکت‌های ایتالیایی و اروپایی را که در صدد جبران موقعیت از دست رفته در ایران هستند، افزایش داده است.

"پائولا برونتی" نماینده وزارت توسعه اقتصادی ایتالیا در نشستی که به تازگی در محل اتاق بازرگانی بین المللی در شهر رم و درخصوص قابلیت ها و ظرفیت های اقتصادی ایران پس از لغو تحریم ها برگزار شد، گفت:" ما از توافق هسته ای و تحولات اخیر و فرصت های جدیدی که برای شرکت های ایتالیایی بوجود آمده است بسیار خرسندیم .ما می خواهیم شریک ممتاز ایران باشیم و از هم اکنون برای تحکیم این جایگاه فعالیت می کنیم."

ایتالیا سال‌ها پیش بخاطر روابط تاریخی‌اش با ایران که به زمان "انریکو متئی" (بنیانگذار شرکت نفت "انی") بازمی‌گردد، نخستین شریک تجاری ایران در اتحادیه اروپا بود و اکنون سعی دارد با سیستم تجاری خود به این کشور بازگردد. این در حالی است که کشورهای چین، برزیل و هندوستان رده‌های بالای جدول شرکای تجاری ایران را اشغال کرده‌اند.

ایتالیا با وجود تحریم‌های ظالمانه غرب علیه ایران، در این سال‌ها هرگز ارتباطات خود را از دست نداد و در ماه ژوئن گذشته نیز هیاتی متشکل از 26 شرکت کوچک و متوسط ایتالیایی در نخستین دور از نمایشگاه تحصصی "پروژه ایران"، نمایشگاهی که در آن تمام آنچه مربوط به طراحی قبل از فروش می‌شود، از زیربنایی تا ساخت و ساز، شرکت کرد. این دیدارها قبل از توافق هسته‌ای و با امید امضای توافق در وین برگزار شده بود.

"روبرتو لوئونگو" مدیرکل موسسه ملی تجارت خارجی (ایچه) اخیرا اظهار کرد: توافق با ایران می‌تواند منجر به افزایش 2 تا 3 میلیارد یورویی صادرات ایتالیا به تهران در سه سال آینده شود. فضا برای رشد وجود دارد. در سال‌های اخیر مبادلات تجاری میان دو کشور از بیش از 7 میلیارد یورو، به یک و نیم میلیارد کاهش یافت ولی در سه ماهه نخست سال جاری شاهد ظهور نخستین علایم بهبود روابط با رشد 32 درصدی صادرات ایتالیا به ایران و رشد 120 درصدی واردات از ایران بودیم.

شرکت بیمه اعتباری ساچه ایتالیا نیز اعلام کرد، توافق با ایران می‌تواند تا چهار سال آینده منجر به افزایش 3 میلیارد یورویی صادرات ایتالیا به ایران شود.

ساچه اعلام کرد که رقبای چینی، هندی و روسی در سال‌های اخیر محدودیت‌های کمتری داشتند و موفق شدند در سال‌های تحریم جایگاه‌های مهمی را در ایران بدست آورند.

بدین ترتیب مسابقه شرکت‌های ایتالیایی برای فتح بازار جذاب ایران پس از لغو تحریم‌های غربی در بخش‌های نفت و گاز، حمل و نقل، ساختمان و دفاعی از هم‌اکنون آغاز شده است.

روزنامه "ایل سوله" در این باره نوشت: با امضای موافقتنامه هسته‌ای و بازگشت ایران به صحنه جغرافیای اقتصادی، با توجه به کندی روند اجرای توافقات و با اینکه لغو تحریم‌های اقتصادی قریب‌الوقوع نخواهد بود، اما مسابقه برای برقراری مجدد روابط تجاری با این کشور در اروپا آغاز شده است.

براساس اعلام وزارت امور خارجه ایتالیا، "پائولو جنتیلونی" وزیر امور خارجه این کشور در سفر به تهران با تمامی مقامات بلندپایه ایران، از حسن روحانی رئیس‌جمهور گرفته تا همتای خود - محمدجواد ظریف - ملاقات خواهد کرد. وی همچنین در حال آماده‌سازی انجام سفری به عربستان سعودی است.

خانم "فدریکا گوئیدی" (وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا) که جنتیلونی را در سفر به تهران همراهی می‌کند، اعلام کرده که تصمیم دارد با تمامی مسئولان وزارتخانه‌های اقتصادی ایران ملاقات کند.

در سفر هیات ایتالیایی به تهران، نمایندگان شرکت‌های مهم ایتالیایی از جمله آنسالدو، فین مکانیک (صنایع دفاع ایتالیا)، آناس (شرکت بزرگراه‌های ایتالیا)، آبی (اتحادیه بانک‌های ایتالیا) وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا را همراهی خواهند کرد.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین