|
|
امروز: يکشنبه ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۲
کد خبر: ۵۵۲۶۴
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۲
وی با تاکید بر اینکه نتایج مذاکرات هسته ای ایران با غرب نشان داد که می توان کشمکش ها و درگیری ها را با روشهای مسالمت آمیز حل کرد گفت: لازم است همه طرفهای این مذاکره به نتایج آن اعتقاد داشته باشند و آن را اجرا کنند.
وزیر اقتصاد و معاون صدر اعظم آلمان گفت: جمع بندی مذاکرات هسته ای بین ایران و 1+ 5 امید را در دنیای پرکشمکش کنونی زنده کرد.

 زیگمار گابریل سه شنبه درنشستی با استاندار اصفهان در هتل عباسی افزود: باید از فرصتی که مذاکرات موفقیت آمیز هسته ای ایجاد کرده است بخوبی استفاده کنیم.

وی با اشاره به دیدار خود با رییس جمهوری و وزیر امور خارجه کشورمان گفت: مذاکرات هسته ای معنایی فراتر از متن آن دارد از جمله اینکه مساله سلاح های هسته ای برای همه مهم است.

وی با تاکید بر اینکه نتایج مذاکرات هسته ای ایران با غرب نشان داد که می توان کشمکش ها و درگیری ها را با روشهای مسالمت آمیز حل کرد گفت: لازم است همه طرفهای این مذاکره به نتایج آن اعتقاد داشته باشند و آن را اجرا کنند.

گابریل خاطرنشان کرد: اگر نتایج این مذاکرات به هر علتی بطور موفقیت آمیز اجرا نشود ، نشانه ای برای کشمکش های آینده است.

معاون صدر اعظم آلمان، اجرای نتایج و جمع بندیهای این مذاکرات را نشانه مثبت و سازنده ای برای حل کشمکش های دیگر خواند و افزود: شک و تردیدهایی در هر دو کشور آلمان و ایران درباره توافق هسته ای وجود دارد اما ما باید نشان دهیم که این رویکرد ، اهداف و ثمرات خوبی برای همه مردم دارد.

وزیر اقتصاد آلمان، سفر هیات آلمانی از جمله نماینده های شرکتهای بزرگ آلمان به ایران را حاکی از علائم خوب پایان مذاکرات هسته ای دانست و از جمله اهداف آن را اشتغالزایی در ایران خواند.

به گفته وی تعداد جلسات در بحثهای سیاسی مهم نیست بلکه ما می خواهیم بهبود زندگی مردم را در دستور کار خود قرار دهیم.

معاون صدر اعظم آلمان، ایران را شریک مطمئن و منصفی از نظر اقتصادی برای آلمان دانست و تصریح کرد: ایران با فرهنگ کاری بالا و جمعیت زیاد تحصیلکرده نقاط مشترک زیادی برای همکاری با آلمان دارد.

وی با بیان اینکه نباید هدف همکاری یکسویه نیست ادامه داد: باید دو طرف از این همکاری سود ببرند و باید با سرمایه گذاری و انتقال فناوری سطح همکاریهای افزایش یابد .

وزیر اقتصاد آلمان، آب را یکی از چالشهای امروز دنیا خواند و گفت: ایران می تواند از تجربیات آلمان در زمینه فناوریهای بهینه سازی مصرف آب و فاضلاب و حتی همه انرژی ها استفاده کند.

وی با بیان اینکه استفاده از انرژی هسته ای برای تولید برق گرانقیمت است اضافه کرد: از 40 سال گذشته تا کنون بحثهای زیادی در آلمان درباره استفاده از این انرژی و موضوعات مرتبط با آن مانند مسائل زیست محیطی و زباله های رادیواکتیو جریان داشته است .

وی با تاکید بر اینکه ایران می تواند بر روی همکاری آلمان درباره بهینه سازی و صرفه جویی انرژی ، مطمئن باشد خاطرنشان کرد: ما قصد داریم کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و آلمان را از ابتدای سال میلادی آینده فعال کنیم.

گابریل با اشاره به اینکه این کمیسیون در 14 سال گذشته غیر فعال بود افزود: جلسه آتی این کمیسیون در ماه آوریل در تهران برگزار خواهد شد.

وی همچنین به مذاکره با رئیس بانک مرکزی ایران و صحبت درباره فعال شدن مجدد سیستم بانکی اشاره و خاطرنشان کرد: ما آماده همکاری با اصفهان برای فعال کردن کمیسیون مشترک اقتصادی نیز هستیم.

معاون صدر اعظم آلمان با تاکید بر اینکه ما علاقه مند به تقویت روابط فرهنگی و سیاسی نیز با ایران هستیم گفت: ما باید درباره برخی مسائلی که جوامع این دو کشور را از هم جدا می کند نیز باهم صحبت و هم اندیشی کنیم.

وی با اشاره به برخی تهدیدات مانند داعش در منطقه خاورمیانه افزود: آرزوی ما این است که مناقشات منطقه ای را با همکاری ایران حل کنیم.

وزیر اقتصاد آلمان همچنین با اشاره به سفر خود به اصفهان تاکید کرد: این شهر با فرهنگ غنی خود افتخاری برای کشور ایران است.

وی با اشاره به آمار بالای گردشگران آلمانی که به ایران و اصفهان سفر می کنند اضافه کرد: اکنون با توجه به شرایط جدید سفرهای فرهنگی و دانشجویی از آلمان به ایران نیز در حال افزایش است.

وی تصریح کرد: مردم اروپا و آلمان در گذشته فرهنگ غنی ایران را بسیار ارج می نهادند که اکنون دوباره این حرکت آغاز شده است.

گابریل تاکید کرد: صنعت گردشگری اصفهان ظرفیتهای قابل توجهی برای توسعه هرچه بیشتر دارد .

استاندار اصفهان نیز در این دیدار با اشاره به ظرفیتهای این استان برای همکاری با آلمان در زمینه های مختلف گفت: این استان ظرفیتهای بسیاری در زمینه های فولاد، نیروگاهها، هواپیماسازی، نظامی، انرژی صلح آمیز هسته ای ، صنایع سبز و فناوری های برتر دارد.

رسول زرگرپور با بیان اینکه سرمایه گذاران آلمانی در زمینه هایی مانند گردشگری، صنایع سبز و فناوری های برتر می توانند از فرصتهای موجود در اصفهان استفاده کنند افزود: بیشترین تعداد گردشگران اروپایی که به اصفهان می آیند از آلمان هستند.

وی سرمایه گذاری آلمانی در اصفهان را سودآور و پر رونق خواند و اظهار کرد: آلمانی ها می توانند در زمینه هایی مانند ایجاد هتل و مراکز گردشگری سرمایه گذاری کنند.

وی همچنین به قرارداد خواهرخواندگی بین اصفهان و فرایبورگ در پنج سال گذشته اشاره و تصریح کرد: بدلیل محدودیتهای اخیر از این ظرفیت بخوبی استفاده نشد و پیشنهاد می کنم که با کمک دولت آلمان این قرارداد بمنظور نزدیکی و دوستی بیشتر مردم دو کشور فعال شود.

زرگرپور، شهر اصفهان را مرکز تجمع مسالمت آمیز ادیان توحیدی خواند و افزود: اصفهان، پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی است و مقرر است که در سال 2017 بعنوان پایتخت گردشگری اسلامی معرفی شود و بعنوان پایتخت جهانی صنایع دستی به یونسکو پیشنهاد شده است.

استاندار اصفهان با اشاره به برخی مشکلات این استان مانند آلودگی هوا و آب و مسائل زیست محیطی تصریح کرد: ما علاقه مند به استفاده از تجربیات آلمان در حل این مشکلات هستیم هرچند اکنون نیز دو شرکت آلمانی در این زمینه ها با ما همکاری دارند.

زرگرپور با اشاره به روابط دیرینه و تاریخی دو کشور ایران و آلمان تاکید کرد: امروز بعد از مذاکرات هسته ای ایران با غرب، بهترین شرایط برای توسعه مناسبات بین این دو کشور فراهم شده است.

وی سفر هیات بلند پایه آلمانی به ایران را نقطه عطفی در مناسبات این دو کشور خواند.

عبدالوهاب سهل آبادی، رئیس خانه صنعت و معدن ایران و رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این دیدار به معرفی تواناییها و ظرفیتهای اصفهان برای سرمایه گذاری پرداخت.

زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد و معاون صدر اعظم آلمان به همراه هیاتی 60 نفر متشکل از دست اندر کاران امور اقتصادی تجاری و جمعی از مقامات سیاسی آلمان امروز سه شنبه وارد اصفهان شد و از بناهای تاریخی اصفهان از جمله مجموعه تاریخی میدان نقش جهان و کاخ موزه چهلستون دیدن کرد.

پروفسور مجید سمیعی رییس انجمن جراحان مغز آلمان ، این هیات را که اولین هیات اروپایی میهمان پس از اعلام جمع بندی مذاکرات هسته ای ایران و 5+1است همراهی می کند .

این هیات آلمانی به ریاست زیگمار گابریل، قائم مقام صدراعظم آلمان ، برای گسترش روابط سیاسی ،تجاری و اقتصادی و به دعوت بیژن زنگنه، وزیر نفت روزیکشنبه، ٢٨ تیرماه وارد تهران شد هاست .

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین