|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۲:۵۹
کد خبر: ۵۵۱۴۰
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۴
یک تحلیلگر نیوزیلندی روابط بین الملل، توافق جامع هسته ای بین ایران و اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل به همراه آلمان را یک واقعه تاریخی مهم دانست و از آن به عنوان یکی از بزرگترین موفقیت های بزرگ 100 سال اخیر یاد کرد.
'ریچارد میسون' نماینده سابق پارلمان نیوزیلند روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، تاکید کرد: این یک موفقیت مهم برای ایران با توجه به موقعیت طرف های گفت وگو و شرایط جهانی است. با توجه به شرایط نامناسب جهانی به ویژه در منطقه خاورمیانه و افزایش جنایات رژیم صهیونیستی و دوستان حلقه به گوش این رژیم در کنگره آمریکا، توافق شکل گرفته تاریخی است.

وی گفت: دیپلماسی، اندیشه منطقی و جستجوی راه های صلح آمیز توسط طرف های مذاکره بر فضای مذاکرات حاکم شد و این تفکر بر خطرهایی که رژیم صهیونیستی و هم پیمانانش پیگیری می کردند، برتری یافت.

این تحلیلگر نیوزیلندی گفت: این توافق فرصت بی نظیری برای همکاری و صلح علیه جنگ، تروریسم، تخریب و تعصب ایجاد کرده است.

وی تاکید کرد 'ایران به ویژه تیم مذاکره کننده به ریاست محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران می تواند مفتخر به نقش کلیدی خود باشد. بسیاری از جهانیان که این مذاکرات را دنبال می کردند احترام خاصی برای دیپلماسی محمدجواد ظریف، اشراف وی بر مسائل، ارتباط مستحکم با اشخاص کلیدی درگیر، صبوری و مقاومت این دیپلمات برجسته قائل هستند.

ریچارد میسون در ادامه به تاثیر این توافق بر جهان پرداخت و گفت: اگرچه نیوزیلند از ایران و خاورمیانه فاصله زیادی دارد، اما همچون بسیاری از کشورهای جهان تحت تاثیر این توافق قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: ما روابط دیپلماتیک خوبی با ایران داریم و دو کشور سفارت فعال دارند و برخی از نیروهای حافظ صلح نیوزیلند برای سال ها در خاورمیانه حضور داشته اند.

وی با اشاره به سفر فروردین ماه 'جولی بیشاپ' وزیر امور خارجه استرالیا به ایران، با اطمینان گفت که سابقه تاریخی روابط ایران و نیوزیلند نیز باعث تحکیم روابط بین دو کشور می شود.

نماینده سابق پارلمان نیوزیلند با توجه به اینکه کشورش امسال ریاست شورای امنیت سازمان ملل را در اختیار دارد و ریاست امروز این شورا با 'موری مک کولی' وزیر امور خارجه نیوزیلند است، گفت که رییس شورای امنیت در فرایند توافق هسته ای نقش دارد و این امر نقش کلیدی نیوزیلند را مشخص می کند.

وی تاکید کرد این جایگاه فرصتی ایجاد می کند تا نیوزیلند به واسطه نقش سازنده مستقیمش در تحکیم این توافق که به قطعنامه شورای امنیت منتهی می شود نقش خود ایفا کند.

میسون در ادامه به واکنش رژیم صهیونیستی به این توافق اشاره کرد و گفت: شک ندارم که اسرائیل به عنوان رژیمی که نفرت جهانی از آن در حال افزایش است، رفتار غیرسازنده ای نه تنها در قبال ایران بلکه در قبال فلسطین و هر کسی که با شرارت های آن مخالفت کند ، خواهد داشت.

وی در پایان توافق هسته ای ایران را موفقیتی دانست که انعقاد آن روز جشن صلح و خردمندی در جهان خواهد بود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین