|
|
امروز: شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۹
کد خبر: ۵۵۱۲۲
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۸
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: دانشگاه بخشی از اقتصاد دانش بنیان است و بخشی از درآمدش از فروش تکنولوژی و قراردادها می باشد.
سورنا ستاری روز دوشنبه در نشست هیات رییسه دانشگاه های علوم پزشکی و شهید باهنر کرمان در سالن کنفرانس مرکزی دانشگاه شهید باهنر افزود: 85 درصد از درآمد دانشگاه در کشورهای توسعه یافته از فروش تکنولوژی و قراردادهای آن در ارتباط با صنعت است.

وی با بیان اینکه پول نفت اعتیاد آور است گفت: پول نفت هر کجا برود اعتیاد می آورد و باعث می شود مدیران دولتی فکر کنند خیلی مدیر هستند.

وی تصریح کرد: فکر می کنیم بواسطه شیر نفتی که در اتاق هایمان می باشد قدرت داریم اما اگر این شیر نفت را از ما بگیرند در واقع قدرتی نداریم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: زیرا پول نفت رانتی است که کشور برایش زحمت نکشیده و ظرفیتی زیر پا بوده که فروخته شده است و چنین پولی مایه مباهات نیست.

وی با اشاره به اینکه ما سعی کردیم این پول را در معاونت علمی و فناوری برچینیم بیان کرد: دولت ها موظف هستند در مرز دانش هزینه کنند ولی اصلا حق ندارند در حوزه تجاری سازی سرمایه گذاری کنند چرا که پول مفت با تجاری سازی کاملا متفاوت است.

ستاری با بیان اینکه روند فرهنگ سازی بحث اقتصاد دانش بنیان ما را خوشحال می کند افزود: روزهای اول که دانشگاه می رفتیم یا از ما دستگاه آزمایش می خواستند یا یکسری پروپزال بود که همیشه در کشوی میز اساتید بود.

وی با اشاره به اینکه نوع برخورد ما در حوزه پژوهش مانند حوزه آموزش است گفت: آموزش نفتی به ما دیکته می کند که یکسری دانشجو تربیت کنیم که آخر کار هم مشخص نیست شغل دارند یا ندارند و آینده شان چگونه می شود.

معاون رییس جمهوری ادامه داد: در پژوهش هم همین گونه است و در پژوهشی که پایه اش اقتصاد نفتی است می خواهیم در هر زمینه ای کار کنیم و معلوم هم نیست مشتری پژوهش چه کسی است.

وی با اشاره به روند فرهنگ سازی بحث اقتصاد دانش بنیان بیان کرد: خیلی خوشحالم که این جهت گیری در دانشگاه وجود دارد و آنچه فکر می کنم استاندار کرمان را بیشتر خوشحال کند جهت گیری دانشگاه به سمت حل مشکلات استان و ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان است.

وی گفت: باید در راستای اقتصاد دانش بنیان از پتانسیل جوانی دانشجویان در اقتصاد استفاده کنیم و در این راستا همکاری داریم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور افزود: امکانات زیادی در بنیاد نخبگان و معاونت علمی و فناوری فراهم شده و اگر دانشگاه به ما نزدیک شود می تواند از این امکانات استفاده کند.

وی تصریح کرد: شبکه آزمایشگاهی ما سرویس های بسیار خوبی می دهد و بزودی اختیارات آن را بیشتر می کنیم.

وی گفت: در زمینه تعاملات بین الملل شرکت های دانش بنیان یک سامانه جذب خارجی داریم که یک سال ریسک این موضوع را متقبل می شویم و این به نفع دانشگاه است.

ستاری بیان کرد: در حوزه مراکز رشد هم هر میزان امکانات بخواهید در اختیارتان می گذاریم تا این مراکز رشد و نوآوری تقویت شوند.

وی افزود: می خواهیم دانشگاه نسبت به فارغ التحصیلان خود بین دو تا پنج سال مسوول باشد نه اینکه روزی که از پایان نامه خود دفاع کرد فردا او را در دانشگاه راه ندهند.

وی گفت: می خواهیم فارغ التحصیلان بین دو تا پنج سال در مراکز رشد کار کنند و دانشگاه هم می تواند در این شرکت ها سهیم باشد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری درباره مرکز پرورش حیوانات آزمایشگاهی کرمان هم گفت: این یک کار بسیار خوبی است که انجام شده و ما آمادگی داریم این سیستم جدید را در قالب تجاری ادامه دهیم.

وی افزود: آمادگی داریم برای این مرکز در قالب همین شرکتی که شما اعلام کردید بخشی را وام و بخشی را هم بلاعوض تسهیلات دهیم و همچنین معافیت های مالیاتی و گمرکی را داشته باشیم.

ستاری تاکید کرد: در کشور اکنون اینگونه مرکزی نداریم و در آینده می تواند سود خوبی به دانشگاه برساند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری امروز وارد کرمان شد و پس از بازدید از چند مجتمع صنعتی در ادامه سفر یک روزه خود عصر امروز دوشنبه در نشست کارگروه پژوهش و فناوری استان نیز شرکت می کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین