|
|
امروز: يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۵۳
کد خبر: ۵۵۱۱۴
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۴
به دنبال توافق هسته ای ایران و شش قدرت بزرگ جهان، بسیاری از کشورها با واکنش مثبت نسبت به این رویداد مهم، آن را فرصتی مناسب برای خود می دانند تا بتوانند همکاریهای خود با جمهوری اسلامی ایران را در زمینه های مختلف گسترش دهند.
بسیاری از آنها با ابراز خرسندی از این توافق اعلام کرده اند که اجرای آن و متعاقب آن برداشته شدن تحریم های ایران می تواند گامی بزرگ و مهم در عرصه مبادلات تجاری بویژه در حوزه انرژی باشد.

شرکت های فعال در حوزه انرژی ژاپن از جمله مشتاقانی محسوب می شوند که اخیرا از علاقه شدید خود برای حضور در بازار ایران سخن گفته و برای ورود در این بازار لحظه شماری می کنند.

بسیاری از این شرکت ها اعلام کرده اند که مشتاقانه منتظر برداشته شدن تحریم ها و ورود به بازار پرسود انرژی ایران هستند.

بسیاری از مسوولان شرکت های نفتی ژاپنی می گویند که توافق وین باعث شده آنان به فرصت های جدیدی برای انجام معاملات در حوزه انرژی با ایران دست یابند و بیش از گذشته به این موضوع بیاندیشند.

آمارها نشان می دهد که تا پیش از تحریم ها ایران نزدیک به 10 درصد نفت مورد نیاز این کشور را تامین می کرد که اکنون به پنج درصد کاهش پیدا کرده است.

با این حال شرکت های ژاپنی می گویند، ما از وضعیت کنونی راضی نیستیم اما توافق هسته ای بهترین فرصت را برای افزایش واردات نفت از ایران فراهم کرده است.

شرکت «جی ایکس نیپون»، بزرگترین پالایش کننده نفت ژاپن روز دوشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: ما از توافق هسته ای ایران و کشورهای 1 +5 استقبال می کنیم.

این شرکت در بیانیه اش تاکید کرده است که فضا به سمت مثبت و روشن به پیش می رود. ما آماده امضای قراردادهای جدید با ایران برای خرید نفت بیشتر هستیم.

مرکز مطالعات بین المللی «کانون» در ژاپن هم تاکید کرده است که برای ورود به معاملات تازه در حال بررسی شرایط اقتصادی و عوامل بازار در ایران است.

بررسی ها نشان می دهد که اقتصاد ژاپن شرایط رو به بهبود دارد و شرکت ها و بازرگانان بخش انرژی بسیار مشتاق به معاملات بیشتر با ایران هستند.

«ساچی ساکاناشی» تحلیلگر موسسه دولتی اقتصادهای متمرکز بر انرژی در ژاپن هم می گوید : ایران به دنبال جذب سرمایه گذاری و فن آ وری برای میادین نفتی از جمله میدان نفتی آزادگان است.

وی گفت که این موضوع می تواند برای ژاپنی ها بسیار جذاب باشد. آنها طبیعتا بر روی این درخواست ایران کار می کنند و طبیعتا فکر مشارکت در آزادگان را در سر می پرورانند.

گزارش وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن نشان می دهد که واردات نفت ژاپن از ایران در ماه می سال جاری - اردیبهشت و خرداد سال 94 - پنج درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال گذشته (2014) به بیش از 190 هزار بشکه رسیده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین