|
|
امروز: پنجشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۵
کد خبر: ۵۴۹۴۱
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۲
رییس جنبش عدالت جهانی در مالزی پیش بینی کرد کشورهای عربی منطقه از جمله عربستان با دستیابی ایران و گروه 1+5 به توافق جامع هسته ای سیاست های خود را مورد بازتعریف قرار می دهند و نقش ایران در منطقه بیشتر موردنظر قرار می گیرد.
'چاندرا مظفر' رییس جنبش عدالت جهانی مالزی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه عربستان و رژیم صهیونیستی، ایران را دشمن مشترک خود می دانند، آنها را عامل تاخیر در توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 در گذشته دانست.

وی گفت که با این توافق اکنون تمام کشورهای عربی منطقه باید در سیاست های خود تجدیدنظر کنند و نقش جمهوری اسلامی ایران در معادلات منطقه ای و جهانی پررنگ تر شده است.

'محمد جواد ظریف' وزیر امور خارجه ایران اخیرا در مصاحبه ای با نشریه آمریکایی 'نیویورکر' در پاسخ به سوالی در خصوص امکان مذاکره با عربستان، گفت: چرا نه؟ من برای گفت وگو و نشست با هر کسی در این منطقه مشکلی ندارم، به شرطی که آنها مشغول جرم و جنایت علیه همسایگان خود نباشند.

رییس جنبش عدالت جهانی در مالزی در ادامه گفت: شرایط خاورمیانه بسیار نامشخص بوده و به طور قطع نمی توان آینده این منطقه را پیش بینی کرد.

چاندرا مظفر با اشاره به نتایج اولیه مذاکرات طولانی ایران و گروه کشورهای 1+5 و توافق جامع هسته ای، گفت: نخستین دلیل مهم بودن این مذاکرات و دستیابی به توافق هسته ای، ایجاد امکان همکاری بین ایران و آمریکا و به رسمیت شناخته شدن حق ایران برای دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای است. مهمتر اینکه لغو تحریم ها می تواند باعث ارتقای جایگاه ایران شود که در صورت تحقق چنین امری نشان دهنده یک پیام است و آن اینکه آمریکا دیگر زیاد به رژیم صهیونیستی و عربستان وابسته نیست.

وی گفت: کشورهای عربی منطقه از جمله عربستان نیز با دستیابی ایران و گروه 1+5 به توافق هسته ای به یقین به بازتعریف سیاست های خود می پردازند و نقش ایران را در منطقه بیشتر مورد نظر قرار می دهند.

به گفته این اندیشمند مالزیایی، وقتی از نقش مهم ایران در منطقه خاورمیانه صحبت می شود منظور ادعاهای مطرح مبنی بر تلاش نظامی این کشور برای سلطه بر منطقه نیست، بلکه منظور تلاش های ایران برای آینده بهتر منطقه است.

چاندار مظفر گفت: به جرات می توان گفت برخی تاخیرها در توافق هسته ای از تلاش عربستان و رژیم اشغالگر قدس ناشی شده است که مخالف ایران هستند. اینکه گفته می شود عربستان به عنوان یک کشور اسلامی در تلاش برای آزادی مردم فلسطین است یک دروغ است و اسناد زیادی وجود دارد که روابط ریاض و تل آویو را آشکار می کند.

وی تصریح کرد: بسیاری از مردم از عمق روابط رژیم صهیونیستی و عربستان آگاهی ندارند و بسیاری از رهبران کشورهای اسلامی نیز به این موضوع توجه نمی کنند و اگر منافع آنها تامین می شود این برای آنها کافی است.

رییس جنبش عدالت جهانی مالزی در ادامه گفت: پس از لغو تحریم ها علیه ایران، شاهد پیامدهای مثبت آن در منطقه خاورمیانه از جمله حل احتمالی بحران سوریه و مساله فلسطین خواهیم بود.

وی همچنین گفت: ایران می تواند نقش سازنده ای در کاهش نقش آمریکا در خاورمیانه داشته باشد، چیزی که آمریکا خواستار آن نیست.

چاندار مظفر در پایان تاکید کرد 'به عنوان یک ناظر و تحلیلگر خارجی معتقدم با دستیابی ایران و گروه 1+5 به توافق جامع هسته ای تهران قادر خواهد بود نقش های سازنده ای در منطقه ایفا کند'.

به اعتقاد وی، در این راستا ایران باید بر اتحاد مسلمانان تاکید کرده و همان گونه که در اندیشه امام خمینی (ره) آمده است خود را یک کشور حامی عدالت و بزرگی همه بشریت معرفی کند.

این تحلیلگر مالزیایی تصریح کرد: توافق جامع هسته ای پیروزی جهان اسلام است و ارتباطی با یک فرقه ندارد، چون ایران تاکید دارد نماینده امت اسلامی حامی عدالت و بزرگی بشریت است و این می تواند جایگاه ایران را ارتقا دهد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین