|
|
امروز: دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۱
کد خبر: ۵۴۸۸۱
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵
شاید این اولین بار در تاریخ انقلاب است که دوستان اصولگرای ما سخنان رییس جمهور آمریکا را وحی منزل پنداشته و براساس آن سخنان مسئولین خودی را زیر سوال می برند؛ انگار نه انگار این همان شیطان بزرگی است که قبلا کلامش را دسیسه و خدعه می پنداشتند!
موضوع حجم پولهای بلوکه شده ایران در خارج از کشور موضوع تازه ای نیست، بیش از یک سال و نیم است که مسئولین درباره آن اظهار نظر می کنند. آنچه مهم است اینجاست که چرا این موضوع دوباره به نقل محافل تبدیل شده است؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛ برخی رسانه های اصولگرا که پیروزی تیم مذاکره کننده را نه به مثابه پیروزی ملت ایران، بلکه به مثابه پیروزی یک جناح سیاسی و در نتیجه شکست خود تفسیر کرده بودند، طی روزهای پس از مذاکرات تمام تلاش خود را نمودند تا با حاشیه سازی و شایعه افکنی و سیاه نمایی شیرینی این شادی را در کام ملت تلخ کنند.

این رسانه ها که بعضا نام خبرگزاری های مطرح در میان آنها دیده می شود؛ رقم اعلام شده اوباما در مورد میزان دارایی های بلوکه شده ایران، یعنی 150 میلیارد دلار را ملاک تحلیل های خود قرار دادند و بر اساس اختلاف رقم اعلام شده از سوی اوباما و دکتر سیف رییس بانک مرکزی- که رقم 29 میلیارد دلار را اعلام کرده بود- به سیاه نمایی و تحلیل منفی از شرایط پرداختند که وا اسلاما ما به التفاوت پول چه شد؟

شاید این اولین بار در تاریخ انقلاب است که دوستان اصولگرای ما سخنان رییس جمهور آمریکا را وحی منزل پنداشته و براساس آن سخنان مسئولین خودی را زیر سوال می برند؛ انگار نه انگار این همان شیطان بزرگی است که قبلا هم کلامش را دسیسه و خدعه می پنداشتند! اما امروز کسی ذره ای هم احتمال نمی دهد سخنان اوباما برای تفرقه افکنی در داخل ایراد شده باشد.

این تحلیل ساده انگارانه که در نگاهی عاقلانه بی اساس بودن آن کاملا آشکار است به اشکال گوناگون و به صورت گسترده توزیع شده و کم کم شبهه ای جدی را در افکار عمومی ایجاد می کند که علت این همه اختلاف در محاسبه چیست و نکند واقعا 121 میلیارد دلار گم شده!؟ موجی که به سرعت توسط پیاده نظام سیاسی حامیان دولت گذشته به شبکه های اجتماعی رسید و ابهام آفرینی گسترده ای را در سطح جامعه دامن زد.

مسئولین چه ارقامی را گفتند؟

طی ایامی که موضوع پولهای بلوکه شده ایران مجددا داغ شده یعنی از یک سال پیش تاکنون این اظهارات رصد شده است.

یحیا آل اسحال رییس اتاق بازرگانی تهران: 100 میلیارد دلار
حمید صافدل معاون وزیر سابق صنعت و رئیس سابق سازمان توسعه و تجارت: 100 میلیارد دلار
کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهشهای مجلس: 60 میلیارد دلار
سید حسین هاشمی استاندار تهران : 180 میلیارد دلار
ولی الله سیف رییس بانک مرکزی : 29 میلیارد دلار
علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی: 22 میلیارد دلار
علی طیب نیا وزیر اقتصاد: 29 میلیارد دلار
باراک اوباما رییس جمهور آمریکا : 150 میلیارد دلار

اکنون باید گفت آیا غیر از این است که این همه اختلاف نظر باید ناشی از اختلاف محاسباتی باشد و نه گم شدن پولها! به عنوان مثال علی طیب نیا شرح داد که علاوه بر حدود 22 میلیارد دلاری که در چین به عنوان وثیقه های فاینانس موجود است، حدود 35 میلیارد دلار از این دارایی ها در شرکت نیکو سرمایه گذاری شده و مربوط به طرح های شرکت ملی نفت ایران است. 

مسلما اینها نیز که جمعا 57 میلیارد دلار هستند بخشی از دارایی های ارزی ایران در خارج از کشورند که بلوکه هم شده اند اما نه توسط آمریکا و تحریم بلکه توسط خودمان و برای پیش برد اهداف اقتصادی کشور! طبیعی است که در صورت رفع تحریم، مبالغی که ما برای سرمایه گذاری نفتی در نیکو بلوکه کرده ایم یا وثیقه ای که برای فاینانس به چین سپرده ایم باز نخواهد گشت.

پس هر پول بلوکه شده ای در اثر تحریم بلوکه نشده که با رفع آن باز گردد و بین کل پولهای بلوکه شده با پولهای بلوکه شده ای که آزاد خواهد شد تفاوت بسیار است.

مطمئنا بانک مرکزی در اولین فرصت ممکن بعد از تعطیلات به اظهار نظر رسمی در این باره پرداخته و مساله را برای اذهان عمومی شفاف خواهد ساخت اما تا آن موقع تنها یک توصیه هوشمندانه را می توانیم به هموطنانمان داشته باشیم. به هنگام بازنشر چنین شایعاتی اندکی به اهداف نشردهندگان این تفکرات بیاندیشند و در نظر داشته باشند کسانی که امروز دلسوزانه نگران کم نشدن رقم پولهای بلوکه شده ایران در خارج از کشورند در حقیقت همان کسانی هستند که با سیاستهای غلط خود در هشت سال گذشته سبب شدند تا چنین حجم بالایی از درآمد ملت ایران بی رحمانه محصور شود.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۲
لطف الله بهرو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۸
0
3
إن شاءالله تعالی
مسئولین و متخصّصین ذیربط
حتماً
در موقع مقرّر
تطبیق های مقتضی را مطابق با/مبتنی بر
سازوکارهای تخصّصیِِ مرتبط، انجام خواهند داد.

* اختلافاتِ فاحشِ موجود در محاسبات
ممکن است ناشی از
مبادی زمانیِ معاملات/مبادلات،
منابع/ردیف های مالی
و امثالهم باشد...

علی کُلِّ حال؛

تا به حال،
ما نه از آقای اوباما دروغ شنیدیم و نه از بقیّه ی عزیزان
و نه کسی میتونه از شفّاف سازی های قانونی سر باز زند.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
0
0
این مطلب کاملا برحق وصحیح است ، اصول گرایان سعی براین دارند که چهره زشت و وقیح درعرصه سیاسی کشور را با این دروغ پردازی ها خوب جلوه بدهند.
این روزها احساس میکنم اصول گرایان با صهیونیسم دریک مسیرمشترک حرکت می کنند.
تفاوتی بین موضع گیری های دلواپسان ونتانیاهو نمی بینم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین