کد خبر: ۵۴۸۱۸
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰
یک استاد جغرافیای سیاسی گفت: توافق غرب با ایران بر سر مسأله هسته ای، در حقیقت آرمان ها و آرزوهای درازمدت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم تل اویو را بر باد داد.
پیروز مجتهدزاده در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چقدر تلاش های دیپلماتیک غرب برای راضی کردن کشورهای منطقه بویژه عربستان و اسرائیل در زمینه این توافق می تواند به نتیجه برسد؟ افزود: البته اینکه دیپلمات های غربی چقدر می توانند موفق شوند نتانیاهو را راضی کنند، باید صبر کرد و دید؛ اما در دیگر قسمت های خاورمیانه مسلماً این تلاش ها موفق خواهد بود؛ برای اینکه این توافق در حقیقت سر آغاز یک آغاز جدید است.

او اضافه کرد: این یک آغاز ژئوپولتیکی و سیاسی جدید در منطقه و در بعضی ابعاد حتی می توان گفت در سراسر جهان است.

وی با اشاره به اینکه در پی این توافق ما با دنیای جدیدی روبرو شدیم، گفت: ایالات متحده آمریکا با این توافق در حقیقت روش خودش را بویژه در خاورمیانه اصلاح کرد و به صورت جدید درآورد؛ شکل گیری های ژئوپولتیکی خاورمیانه در حال تغییر است البته ما حدود یکی دو ماه است شاهد هستیم که ایالات متحده آمریکا تغییر جهت می دهد؛ اما در منطقه خاورمیانه این تغییر جهت الان رسمیت پیدا می کند و در این رسمیت پیدا کردن جدید، عربستان سعودی آن نقش را نخواهد داشت که در گذشته داشته است.

وی بیان این که اسرائیل هم آن نقش قبل را نخواهد داشت بلکه ایران به عکس، نقش جدیدی را در منطقه خواهد داشت که در این 35 سال گذشته نداشته است و این یک تحول خیلی بزرگ به شمار می آید، در گفت وگو با شبکه تلویزیونی بی .بی. سی افزود: پیش تر هم اشاره کرده بودم که آنچه بزرگ ترین دستاورد این توافق محسوب می شود، مسأله اقتصادی و بحث هایی از این جنس، در داخل ایران نیست بلکه برون رفت ایران از انزوای درازمدت سیاسی، استراتژیک و ژئوپولتیکی است که این دنیای جدید را به ما معرفی می کند و در این دنیای جدید، عربستان سعودی و اقمار آن در شیخ نشین های خیلج فارس ناچار خواهند بود خودشان را تطبیق دهند.

مجتهدزاده ادامه داد: این کشورها راهی را که تا حالا به تشویق و اغواگری اسرائیل رفته اند، هم از نظر سیاسی و هم به لحاظ اقتصادی برای آنها راه گران قیمت و پرهزینه ای بوده است.

وی گفت: در یک قرارداد در روزهای گذشته، عربستان به ایالات متحده آمریکا 800 میلیارد دلار پول داد برای تأسیس نیروگاه هسته ای که اصلاً احتیاجی به آن ندارد.

او در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه واکنش اسرائیل و کشورهای دیگر منطقه به نقش پررنگ تر ایران در وضع جدید منطقه چه خواهد بود؟ بیان کرد: به وضع عربستان سعودی در شرایط کنونی منطقه اشاره کردم که بر اساس آن در وضعی قرار گرفته که ناچار است راه خودش را اصلاح کند.

مجتهدزاده تصریح کرد: البته فکر می کنم اسرائیل تلاش خود را برای جلوگیری از اجرای این تفاهم و یا هر کار دیگری که از دستش بر بیاید برای خنثی کردن نتایج توافق ادامه خواهد داد اما زیاد موفق نخواهد بود؛ برای اینکه اسرائیل هم می داند که فضا تغییر پیدا کرده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین