|
|
امروز: پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۳
کد خبر: ۵۴۶۸۵
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۹
سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا، در پی توافق هسته ای میان ایران و قدرت های جهانی در وین و در استانه لغو تحریم های ظالمانه غرب، در نشستی اقتصادی از تجار و کارآفرینان ایتالیایی برای سرمایه گذاری در کشورمان دعوت کرد که با استقبال وزارت توسعه اقتصادی مواجه شد.
جهانبخش مظفری در این نشست که در محل اتاق بازرگانی بین المللی در شهر رم در باره قابلیت ها و ظرفیت های اقتصادی ایران پس از لغو تحریم ها برگزار شد، ضمن معرفی ظرفیت های کشورمان از تجار و کارآفرینان ایتالیایی دعوت کرد تا در ایران سرمایه گذاری کنند.

این نشست توسط اتاق بازرگانی ایتالیا و ایران در شهر رم برگزار شد و در آن ده ها تن از تجار و صاحبان صنایع علاقه مند به فعالیت در ایران حضور داشتند.

'پائولا برونتی' نماینده وزارت توسعه اقتصادی ایتالیا ضمن ابراز خرسندی از توافق هسته ای گفت: ما از توافق هسته ای و تحولات اخیر و فرصت های جدیدی که برای شرکت های ایتالیایی بوجود آمده است بسیار خرسندیم. ما می خواهیم شریک ممتاز ایران باشیم و از هم اکنون برای تحکیم جایگاه خود به عنوان شریک ممتاز ایران فعالیت می کنیم.

مظفری نیز در این نشست با تاکید بر ظرفیت ها و قابلیت های میهن اسلامی، از تجار و صاحبان صنایع ایتالیایی دعوت کرد تا هرچه سریعتر به ایران سفر کرده و با توانمندی های کشورمان جهت سرمایه گذاری آشنا شوند.

وی گفت: 'همه شما از امکانات و توانایی های ایران آگاه هستید. ایران برای بازسازی اقتصادی نیاز به 700 میلیارد دلار دارد و برای صنعت نفت نیز نیاز به بیش از 100 میلیارد دلار سرمایه گذاری است .

' ایران بازاری 80 میلیون نفری با جوانان تحصیل کرده است، دارنده اولین ذخایر گاز و نفت جهان و جزو 10 کشور نخست از نظر منابع زیر زمینی است و با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک و استراتژیکی خاص خود، چهار راه شرق و غرب به شمار می رود. بنا بر این بازاری با این ثروت و امکانات چقدر می تواند برای سرمایه گذاران و تجار جذاب باشد'.

وی گفت: ما در شرایط سختی قرار داشتیم ولی توانستیم کشور را به جلو ببریم. اکنون نیز شرایط جدیدی در حال گشوده شدن است و امیدواریم دوستان (ایتالیایی) که در شرایط سخت با ما بودند و بازار ما را ترک نکردند، امروز نیز جزو اولین کسانی باشند که وارد بازار پررونق ایران می شوند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران افزود: ما بهترین رابطه را با ایتالیا در اروپا داریم و در همین مدت تحریم ها در همه زمینه ها تبادل هیات داشتیم و وزرای امور خارجه، فرهنگ، کشاورزی و محیط زیست به ایتالیا سفر کردند.

مظفری با اشاره به اینکه ایران با ایتالیا هیچ مشکل تاریخی ندارد گفت: ما امیدواریم تا دوستان ایتالیایی در این شریط زودتر از دیگران خود را آماده برای ورود به بازار ایران بکنند. بنا بر این قبل از دیگران به ایران بروید. اکنون در مسیر دوستی هستیم و می خواهیم که ایتالیا نخسین کشوری باشد که تجار خود را به ایران می فرستد.

مظفری با اشاره به نقش مهم و مفید ایران در ثبات منطقه افزود: ایران با وجود مشکلات اقتصادی گام های مثبتی در مبارزه با تروریسم در منطقه و علیه قاچاق مواد مخدر برداشت و با برداشته شدن فشار تحریم های ظالمانه، دست ایران بازتر خواهد شد و موثرتر در راه ثبات منطقه گام بر می دارد.



** مقام ایتالیایی: توافق هسته ای آغاز مرحله ای جدید است

'ساندرو پتیناتو' معاون دبیر کل اتحادیه اتاق های بازرگانی ایتالیا نیز گفت: امضای توافق هسته ای به معنی آغاز مرحله ای جدید است، ایران برای روابطی که ایتالیا در منطقه دارد کشوری اساسی برای مبادلات در بخش های هیدورکاربورها، مهندسی مکانیک ، بخش های زیربنایی، محصولات کشاورزی و غیره محسوب می شود.

وی ضمن تشویق تجار ایتالیایی به سرمایه گذاری در ایران از انها خواست تا از طریق مبادلات ازاد و اقدامات آزادانه تجاری تلاش کنند تا توافقات سرمایه گذاری در ایران را به دست آورند.

'روزاریو الساندرلو' رییس اتاق بازرگانی و صنایع ایتالیا و ایران نیز در این نشست ضمن تشریح توافق هسته ای و فرصت های اقتصادی پیش رو برای شرکت های ایتالیایی به دنبال لغو تحریم ها گفت: ایران کشوری تاثیرگذار در منطقه است، حل مساله سوریه بدون حضور ایران در میز مذاکرات غیر ممکن بود، حل مساله داعش بدون ایران غیر ممکن است و حل مساله یمن بدون ایران غیر ممکن است.

وی به خبرنگار ایرنا نیز گفت: این نشستی مهم است زیرا در پی امضای توافق هسته ای برگزار شد ، توافقی که یک پیمان صلح میان ایران وغرب محسوب می شود . ایران اکنون به عنوان یک کشور هسته ای صلح امیز برسمیت شناخته می شود که بسیار مهم و تاثیرگذار است.

'پیئر لوئیجی داگاتا' دبیر کل اتاق بازرگانی ایتالیا و ایران به تشریح محدودیت های ایران به دنبال نتایج مذاکرات هسته ای پرداخت و گفت: 'توافق هسته ای از نظر سیاسی اهمیت زیادی دارد، زیرا پس از 37 سال روابط سیاسی میان ایران و آمریکا بازمی شود و کشوری کلیدی در تمام منطقه خاورمیانه که منطقه تهیه انرژی جهان بشمار می رود ، وارد بازار جهانی می شود.

' ما هنوز نمی دانیم تاثیرات این توافق بر اقتصاد جهان چیست ولی کشوری 80 میلیون نفری با ذحایر طبیعی فراوانی که دارد قطعا تاثیر گذار خواهد بود'.

'مارچلو ایرلاندو' از دفتر مرکزی آژانس گمرک ایتالیا هم در این نشست به تشریح عملیات تجاری به ایران و ایتالیا و پروسه گمرکی و جنبه های پشتیبانی پرداخت و به سوال حضار در خصوص صادرات انواع کالا به ایران پاسخ داد.

'ماریو اربا' از بانک 'پوپولاره دی سوندریو' نیز در سخنانی با اشاره به مفاد توافق هسته ای در زمینه لغو تحریم ها و از سرگیری مبادلات بانکی به سوال تجار در خصوص انتقال پول پاسخ داد .

یک هیات تجاری اقتصادی ایتالیایی روز یکشنبه به منظور گفت و گو با طرف ایرانی و ایجاد زمینه جهت گسترش روابط تجاری و صنعتی عازم تهران می شود.

این هیات اقتصادی به ریاست 'آدولفو اورسو' قائم مقام سابق وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا در سفر سه روزه خود به تهران با طرف ایرانی در شرکت توانیر، شهرداری تهران ، مسوولین شهری و دانشگاهی قزوین، و سایر بخش ها ملاقات خواهد کرد.

هیات مذکور قصد مذاکره با طرف ایرانی در زمینه فعالیت های مختلف از جمله خطوط انتقال برق و تجهیزات مربوطه، جمع آوری و تفکیک زباله های بیمارستانی و شهری، صنایع غذایی بویژه صنعت غلات، مجتمع های تفریحی و ورزشی، سرمایه گذاری و انتقال فناوری برای تولید انرژی خورشیدی، صنایع وابسته به منابع آبی، همکاری های نمایشگاهی، همکاری های بندری و همکاری های دانشگاهی بویژه میان دانشگاه امام خمینی در قزوین و دانشگاه شهر پروجا، گفت و گو کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین