|
|
امروز: چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۳
کد خبر: ۵۴۶۲۹
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۸
یک اقتصاددان با تحلیل آثار توافق هسته‌ای بر اقتصاد کشور، گفت: پول‌های بلاکه شده به زودی آزاد شده و تاثیرات خود را در اقتصاد کشور خواهد نهاد.

مهدی تقوی در گفتگو با عصرقانون اظهار داشت: کاغذپاره نامیدن تحریم‌ها رجزخوانی سیاسی بود و آثاری چون تورم ۴۰ درصدی، نرخ رشد منفی و رکود شدید را همراه داشت.

 

وی افزود: اما تنها چند ساعت پس از توافق هسته‌ای، برای مثال ارزش دلار نزدیک به ۷۰ تومان سقوط کرد. رویه کاهش قیمت دلار در بازار ایران سبب خواهد شد تا قیمت‌های کالاها چه وارداتی و چه تولیدی نیز کاهش یابد. این کاهش قیمت درمورد کالاهای تولیدی نیز قطعا به صورت چشمگیری بروز و ظهور خواهد داشت؛ چرا که قیمت ماشین آلات و مواد اولیه با توجه به قیمت دلار معین می‌شوند.

 

مدرس دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با پیش‌بینی قیمت ارز در ایران، تصریح کرد: با توجه به نرخ ارز مبادله‌ای، پیش‌بینی می‌کنم قیمت ارز تک‌نرخی شود. چرا که با توجه به سیر منفی نرخ ارز آزاد و نزدیک شدن به نرخ ارز مبادله‌ای و یا حتی رد کردن آن، رئیس بانک مرکزی چاره‌ای جز تک‌نرخی کردن ارزش ارز نخواهد داشت.

 

وی ادامه داد: در زمان آقای احمدی‌نژاد دستمزدها نهایتا ۲۰ درصد رشد می‌نمود اما تورم ۴۰ درصد بود. به همین سبب به جای بالارفتن قدرت خرید، جیب مردم روز به روز خالی‌تر می‌شد.

 

این کارشناس اقتصادی نتایج حاصله را مرتبط با تحریم دانست و تاکید کرد:بنابراین این کاغذپاره‌ها تورم، رکود و بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را در پی داشت!

 

تقوی در پایان به اقدامات حسن روحانی در حوزه اقتصادی اشاره کرد و اظهار داشت: اقای روحانی تاکنون کشور را از حالت رکود خارج کرده و تورم را تا زیر ۱۶ درصد تقلیل داده است. پول‌های بلاکه شده به زودی آزاد شده و تاثیرات خود را در اقتصاد کشور خواهد نهاد. روحانی آرام آرام به سمت اصلاحات اقتصادی گام بر‌می‌دارد
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین