کد خبر: ۵۴۶۰۸
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۶
رییس کمیته روابط خارجی مجلس صربستان در نشستی با سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلگراد گفت که صربستان از موافقت نامه هسته ای بین ایران و قدرت های بزرگ و لغو تحریم ها استقبال می کند.
آلکساندرا جوروویچ در دیدار با مجید فهیم پور با تاکید به اینکه صربستان مذاکرات هسته ای در وین را دنبال کرده است به علاقمندی صربستان برای گسترش روابط و همکاری های دو جانبه اشاره کرد.

جوروویچ از حمایت ایران از روند پیوستن صربستان به اتحادیه اروپا و همچنین از اعطای بورسیه به ده دانشجو این کشور که برای همکاری های آتی دو کشور بسیار مهم است، قدردانی کرد.

این مقام صرب به روند اصلاحات و اقدامات ریاضت اقتصادی صربستان که نتایج مثبتی را داشته اشاره کرد و سفیر کشورمان را با اصلاحات در بخش های آموزشی و بهداشت و درمان این کشور در آینده نزدیک آگاه ساخت.

وی،الحاق اروپایی را از اولویت های سیاست خارجی صربستان دانست و بااشاره به اینکه بلگراد با انجام اصلاحات در نهادهای مختلف آمادگی خود را برای پیوستن به اتحادیه اروپا نشان داده است، گفت که بلگراد از کشورهای عضو اتحادیه اروپا انتظار دارد که روند گسترش اتحادیه اروپا در چارچوب معیارهای و قوانین انجام شود و نه شرایط سیاسی.

جوروویچ همچنین با اشاره به فعالیت های کمیته سیاست خارجی مجلس صربستان افزود که این کمیته از سال 2012 به ابتکار همکاری با کمیته های امور خارجی پارلمان های کشورهای منطقه دست زده استو

وی توافق در زمینه شرکت مشترک کمیته های امور خارجی مجالس کشورهای منطقه در سازمان های بین المللی را از نتایج این ابتکار دانست.

مجید فهیم پور سفیر جمهوری اسلامی ایران در صربستان نیز ضمن اشاره به روند مذاکرات هسته ای در وین و توافق حاصل شده بین ایران و گروه 1+5، این توافق را برای تمامی کشورها مثبت خواند.

فهیم پور اشاره کرد که توافق حاصل شده بین ایران و کشورهای عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان موجب گسترش روابط و همکاری های اقتصادی ایران با تمامی کشورها از جمله صربستان است.

سفیر کشورمان روابط دوستانه ایران و صربستان را پایه ای برای توسعه همکاری های دو کشور خواند و گفت که صربستان در بالکان و ایران در خاورمیانه نقش مهمی دارند و همکاری های دو کشور می تواند برای هر دو منطقه مفید باشد.

وی همچنین از نتایج کار کمیته مشترک تجاری دو کشور به ویژه در زمینه علوم و آموزش و پرورش که نتیجه آن اعطای بورسیه تحصیلی برای دانشجویان صرب است، ابراز خرسندی کرد.

وی در این نشست به دعوت رییس مجلس شورای اسلامی کشورمان از رییس مجلس صربستان برای سفر به ایران تا پایان سال جاری میلادی اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد که تماس های نمایندگان گروه دوستی پارلمانی دو کشور افزایش یابد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران همچنین در این نشست با اشاره به اینکه ایران از روند پیوستن صربستان به اتحادیه اروپا حمایت می کند ابراز امیدواری کرد که مذاکرات در این راستا در اسرع وقت آغاز شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین