|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۵
کد خبر: ۵۴۵۳۲
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۲
موضوع توافق هسته ای میان گروه 1+5 و ایران امروز(پنجشنبه) نیز در تمام رسانه های نوشتاری و دیداری مطرح پاکستان در قالب مقاله، سرمقاله، مصاحبه های مختلف و اظهار نظر کارشناسان وتحلیل گران سیاسی، بطور گسترده ای بازتاب داشت.
بسیاری از این رسانه ها با پرداختن به توافق هسته ای و آثار مثبت آن، خطاب به دولت پاکستان نوشتند که اکنون با توجه به شرایط مساعدی که بدنبال این توافق بزرگ ایجاد شده است، دولتمردان باید فکر گسترش سریع مناسبات تجاری و اقتصادی با ایران به عنوان همسایه ای مهم باشند.

روزنامه انگلیسی زبان داون نوشت که توسعه تجاری مرزی با ایران از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و پاکستان باید به فکر ایجاد ساز و کارهای مناسب برای تحقق این مهم باشد.

داون به دولتمردان پاکستان توصیه کرده است که زمان مناسب برای امضای قرارداد تجارت آزاد با ایران فرا رسیده و اکنون وقت خوبی برای ایجاد ارتباطات ریلی گسترده تر با ایران و انجام پروازهای تجاری میان دو کشور با هدف توسعه روابط تجاری و اقتصادی است ضمن اینکه شرایط لازم و مناسب برای اجرای طرح عظیم خط لوله گاز ایران-پاکستان فرا رسیده و تعلل بیش از این در روند اجرای این طرح بزرگ، جایز نیست.

اکسپرس تریبیون، دیگر روزنامه پرشمارگان و انگلیسی زبان پاکستان می نویسد: توافقی که میان کشورهای گروه 1+5 و به ویژه آمریکا امضا شد، به دلایل مخلتف یک توافق تاریخی محسوب می شود

این روزنامه نوشت: پاکستان مرزی طولانی و منافع و همکاری های مشترک فراون با ایران دارد که موضوع انرژی یکی از موارد همکاری مشترک میان دو کشور است. هم اکنون هم پاکستان نیاز شدید به واردات انرژی از ایران دارد و هم ایران نیاز دارد که صادرات خود را افزایش دهد و با توجه به لغو تحریم ها، شرایط لازم برای محقق کردن همکاری میان دو کشور در زمینه انرژی و سایر زمینه ها فراهم شده است.

اکسپرس تریبیون با اشاره به استقبال گرم پاکستان از توافق ایران و گروه 1+5 نوشت: اکنون همه چیز برای تکمیل سریع خط لوله گاز ایران –پاکستان که مدت زیادی معطل مانده بود، مهیا شده است.

روزنامه انگلیسی زبان نیوز هم در سرمقاله ای نوشت: توافق هسته ای ایران آثار و نتایج مهمی در سطح جهانی خواهد داشت و این آثار و نتایج مثبت شامل حال پاکستان هم می شود.

نیوز نوشت: پاکستان که از مدتی پیش روابط اقتصادی گسترده ای را با چین به عنوان همسایه شمال شرقی خود آغاز کرده است، اکنون نباید فرصت استثنایی همکاری های تجاری و اقتصادی با همسایه غربی خود یعنی ایران را از دست بدهد و لازم است برای توسعه روابط با ایران، زمان و فرصت را مغتنم بشمارد.

این روزنامه با اشاره به استقبال سریع و کاملا گرم و صمیمانه دولت پاکستان از توافق هسته ای ایران و غرب، نوشت: این توافق به لغو تحریم ها علیه ایران منجر خواهد شد و موضوعی که در بیانیه وزارت خارجه پاکستان مبنی بر تصمیم دولت این کشور برای عقد قراردادهای طولانی مدت با ایران مطرح شده است، کاملا بجا و صحیح است. باز شدن فضای اقتصاد در ایران یک فرصت طلایی برای پاکستان است.

نیوز می نویسد: تحریم های غرب علیه ایران بزرگترین مانع پیش روی اجرای قرارداد چند میلیارد دلاری خط لوله گاز ایران-پاکستان بود؛ طرحی که پاکستان به شدت به آن نیازمند است.

نیشن ، دیگر روزنامه انگلیسی زبان پاکستان هم سرمقاله روز پنجشنبه خود را به توافق هسته ای ایران و غرب اختصاص داد و نوشت: تغییر ناگهانی ایران از دشمنِ غرب به کشوری که قرار است امروز با کشورهای غربی همکاری های گسترده داشته باشد، به گونه ای بود که باعث ایجاد یک شوک بزرگ در جهان شده است.

این روزنامه نوشت: چیزی نمی تواند مانع از میل ایران به توسعه و اقتدار شود و اگرچه تحریم های سنگین باعث کاهش شدید درآمدهای نفتی ایران شد، اما این کشور همچنان توانست در طول دوران تحریم به ویژه با همسایگانش روابط اجتماعی و اقتصادی خوبی را حفظ کند.

نیشن نوشت: شاید آمریکا در ظاهر تمایلی برای این توافق نداشت اما چاره دیگری هم برای آن باقی نمانده بود و به این توافق نیاز داشت.

دیلی تایمز، یکی دیگر از رونامه های انگلیسی زبان پاکستان هم روز پنجشنبه نوشت: بعد از عادی سازی روابط آمریکا با کوبا، توافق هسته ای با ایران یکی دیگر از دستاوردهای مهم دولت باراک اوباما محسوب می شود. این توافق هسته ای تاریخی، افق بسیار روشنی را پیش روی ایران برای وارد شدن به دوران جدیدی از پیشرفت و توسعه قرار داده است.

دیلی تایمز نوشت: این توافق را می توان مقدمه ای برای یک تحول و دگرگونی بزرگ در خاورمیانه دانست.

این روزنامه نوشت: اگرچه پاکستان و بسیاری دیگر از کشورها از این توافق به گرمی استقبال کرده اند، اما عربستان به عنوان یکی از کشورهای همجوار ایران و البته تل آویو، سخت از این توافق عصبانی هستند.

براساس سرمقاله دیلی تایمز، پاکستان ضمن استقبال از این توافق، به توسعه روابط تجاری خود با ایران بسیار امیدوار است به ویژه اینکه دولت اسلام آباد اعلام کرده است طرح خط لوله گاز ایران-پاکستان را بعد از لغو تحریم ها، به سرعت اجرا خواهد کرد. ایران می تواند بخش قابل توجهی از نیاز شدید پاکستان به انرژی را تامین کند و پاکستان هم باید در استفاده از این فرصت تعلل نکند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین