|
|
امروز: يکشنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۳
کد خبر: ۵۴۵۳۰
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۹
یک استاد دانشگاه مازندران توافقنامه وین را پیروزی بزرگ برای ملت ایران دانست و گفت: رویکرد توافقنامه وین نشان داده است که می توان مصالح و منافع نظام جمهوری اسلامی را از طریق زبان و گامهای دیپلماسی مبتنی بر عقلانیت و تدبیر حفظ و تقویت کرد.
لطف الله آجدانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : این توافقنامه نشان داده گفتمان مبتنی بر عقلانیت دولت تدبیر و امید تا چه حد یک رویکرد امید بخش برای تغییر مطلوب فضای سیاست خارجی و فضای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در داخل ایران بوده است.

وی اظهار داشت : این توافق نامه همچنین نقش مهم و بازر توانمندی دولت تدبیر و امید در حفظ مصالح و منافع نظام و منافع ملی از طریق استفاده از دیپلماسی فعال به جای کاربرد سیاست های منتهی به تنش را نشان می دهد.

مدیر مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری مازندران با بیان این که با این توافقنامه مناقشات نظری 12 ساله هسته ایران پایان یافت ، گفت : با امید به اجرایی شدن این توافق در مرحله بعدی، اثبات حقانیت ادعای ایران مبنی بر صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای و نیز به رسمیت شناختن حق برخورداری صلح آمیز بودن آن از سوی مجامع و قدرت های بزرگ جهانی بسیار با اهمیت است.

وی افزود : جدای از دستاوردها و اهمیت این توافقنامه برای طرفین در چارچوب دیپلماسی برد - برد ، این توافق برای ملت ایران یک پیروزی بزرگ و نشانگر عزم و تلاش جدی امضاء کنندگان آن برای رسیدن به همکاری های گسترده تر بین المللی است.

این مورخ مازندرانی گفت : هرچند این توافق ذیل موضوع انرژی هسته ای صورت گرفته است اما می تواند نوید بخش ورود آرام و تدریجی برای حل بسیاری از دیگر موضوعات متنازع بین المللی از طریق مذاکره باشد.

وی افزود : این توافقنامه همچنین سر آغاز جدی جهت ورود به مرحله جدیدی از بهبود روابط متقابل بین کشورهای امضاء کننده آن است.

آجدانی گفت : امضای توافقنامه جامع هسته وین با توجه به پیشینه روابط پر تنش و پر منازعه میان ایران و کشورهای 1+5 دارای اهمیت ویژه و کم نظیر تاریخی در بالاترین سطح داخلی و بین المللی است .

وی افزود : توافقنامه جامع هسته ای وین را باید تنها مرحله ای از روند تلاش برای شفاف سازی و اعتماد سازی طرفین مذاکره و ذیل موضوع پر مجادله و پرمخاطره هسته ای با پیشینه 12 ساله دانست و نه الزاما پایان آن.

او ادامه داد : علاوه براین این توافقنامه جامع که هنوز تا اجرایی شدن فاصله دارد نباید پایان رودهنگام همه مشکلات تلقی شده و حتی نباید این پیروزی دلیل و بهانه ای برای ایجاد و افزایش سطح توقعات و مطالبات غیر منطقی و غیر واقعی در داخل گردد.

مدیر مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری استان مازندران گفت : اما می توان و باید امید داشت که در صورت تکمیل چرخه اجرایی شدن این توافقنامه ، شاهد شکوفایی و رونق سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی در بسیاری از حوزه های خارجی و داخلی خواهیم بود.

آجدانی این موفقیت بزرگ بین المللی را حاصل تلاش های بی وقفه ، دلسوزانه و آگاهانه دولت تدبیر و امید و حمایت های حامیان آن تحت رهنمودهای رهبر معظم انقلاب دانست و تاکید کرد : این موفقیت را نه تنها باید به ایران بلکه باید به جهان تبریک گفت.

وی تاکید کرد : این توافقنامه نشان داده که جهان نیازمند دفاع منطقی از حقوق و منافع متقابل کشورها به جای رویکرد زیاده خواهی و قدرت طلبی نامشروع بین المللی برای حل و کاهش مشکلات و بحران های منطقه ای و بین المللی است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین