|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۴:۳۳
کد خبر: ۵۴۵۲۷
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰
'آلن کوهلر' یک تحلیگر مسائل اقتصادی استرالیا روز پنجشنبه توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 را خبری بزرگ برای اقتصاد جهان دانست و نوشت اکنون با این خبر، بحران یونان را فراموش کنید، چون توافق هسته ای خبری بزرگ برای اقتصاد جهان است.
این تحلیلگر اقتصادی در مقاله ای در تارنمای 'ای.بی.سی' استرالیا، تصریح کرد بخش عمده ای از بحث های اقتصادی بدنبال توافق هسته ای ایران ناشی از تاثیر این توافق بر قیمت نفت است، اما تاثیر ظهور مجدد ایران در اقتصاد جهانی به مراتب بیشتر از آن خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه تاثیر توافق هسته ای ایران بر اقتصاد و بازارهای جهانی به مراتب مهم تر از تحولات یونان است، به تشریح جایگاه پایین این کشور در اتحادیه اروپا پرداخت و نوشت: در مقابل، ایران کشوری با 77 میلیون جمعیت پس از 36 سال نیمکت نشینی بار دیگر به بازی جهانی اقتصاد پیوسته است.

'آلن کوهلر' نوشت: ایران قبل از سال 1979 کشوری ثروتمند و طرفدار غرب بود، اما اقدامات شاه و خانواده اش با این پول ناشی از رونق نفت باعث شکاف بسیار بین غنی و فقرا و در نتیجه انقلاب شد.

وی بار دیگر با اشاره به مذاکرات ایران و گروه 1+5 در وین و تاثیر این مذاکرات بر بازار نفت، نوشت که تحریم های شدید تحمیل شده به ایران از سال 2012 بر بیش از یک میلیون بشکه بازار نفت در روز تاثیر گذاشت.

تحلیلگر 'ای.بی.سی' با استناد به آمار آژانس بین المللی انرژی تصریح کرد ایران با برداشته شدن تحریم ها می تواند تولید خود را بین 600 تا 800 هزار بشکه در روز افزایش دهد. در هر صورت ورود مجدد ایران به اقتصاد جهانی می تواند تاثیر خاصی بر بازار نفت داشته باشد.

'توافقنامه وین نشانه بازگشایی یک اقتصاد قبلا تحریم شده است و می توان آن را به عنوان یک معامله بزرگ دانست، هر چند بزرگتر از توافق چین در سال 2001 و محلق شدن این کشور به سازمان تجارت جهانی نیست.'

آلن کوهلر' معتقد است: چین در حال حاضر نقش مهمی در رشد جهانی دارد و رشد اقتصادی اکنون باید از طریق اقتصادهای نوظهور انجام شود.'

وی تاکید کرد با توافقنامه ایران و گروه 1+5 'امروز یکی دیگر پدید آمده است' که می تواند در رشد اقتصاد جهانی تاثیرگذار باشد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین