|
|
امروز: دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۲۷
کد خبر: ۵۴۴۴۰
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۴
اوباما رئيس‌جمهور آمريکا در ادامه گفت: «در نتيجه اين توافق بازرسان خواهند توانست به هر مکان مشکوک در داخل ايران دسترسي داشته باشند.
اوباما: «بر مبناي منافع متقابل و احترام متقابل هميشه آماده‌ تعامل با مردم ايران هستيم.»

 تفاهم جامع هسته‌اي ايران و شکست جنگ طلبان جمهوري خواه و رژيم صهيونيستي سوژه داغ رسانه‌هاي جهان تبديل شده است. سه شنبه تاريخي وين از نگاه رسانه‌هاي آمريکايي قمار بزرگ اوباما در توافق با ايران قلمداد مي‌شود. روزنامه نيويورک تايمز مي‌نويسد، گشايش ريچارد نيکسون در قبال چين بيش‌از چهل سال پيش يک قماربازي بزرگ جنگ سرد بود به طوري که وي توانست رابطه‌اي کاري با کشوري کمونيستي ايجاد کند که زرادخانه کوچکي از تسليحات هسته‌اي ساخته بود و به طور آشکار بلندپروازي‌هاي طولاني مدتي براي دستيابي به قدرت جهاني داشت.دوران رياست‌جمهوري اوباما خيلي پيش‌از آن که بتوان هر گونه ارزيابي منطقي درباره اينکه آيا آن انداختن تاس نتيجه داده است يا نه، انجام داد پايان خواهد يافت.

رئيس‌جمهوري آمريکا بعد از اعلام تفاهم و عکس يادگاري مذاکره‌کنندگان در تلويزيون ظاهر شد تا استقبال کاخ سفيد را از تفاهم با تهران تشريح نمايد.اوباما با لحني نسبتا خشن که مشخص نبود مخاطب وي کيست، گفت: «توافق هسته‌اي با ايران، دنيا را به جايي امن تر تبديل خواهد کرد.»

وي در ادامه گفت:« بعد از دو سال مذاکرات، آمريکا در کنار شرکاي بين‌المللي خود به چيزي نائل شد که ده‌ها سال خصومت نتوانست به آن برسد،توافق جامع و بلند مدت با ايران، از دستيابي اين کشور به سلاح هسته‌اي جلوگيري خواهد کرد. اين توافق با سنت رهبري آمريکايي هم سو است. اکنون پنجاه سال از زماني که کندي رئيس‌جمهور (پيشين) آمريکا مقابل مردم آمريکا ايستاد و گفت بياييد هرگز از روي ترس مذاکره نکنيم، اما بياييد هرگز از مذاکره کردن نيز هراس نداشته باشيم. کندي آن زمان از لزوم گفتگو بين آمريکا و شوروي سابق سخن مي‌گفت که به تلاش‌ها براي محدود کردن گسترش تسليحات هسته‌اي منجر شد. خطر در آن روزها، جنگ هسته‌اي فاجعه‌آميز بين دو ابر قدرت بود.»

رئيس‌جمهوري آمريکا در ادامه نطق تلويزيوني خود گفت: «با اين توافق، ايران دو سوم از سانتريفيوژهاي نصب شده خود، دستگاه‌هايي که براي توليد اورانيوم غني شده در سطح بالا براي بمب (اتمي) ضروري هستند، برچيده و آنها را در جايي خواهد گذاشت که زير نظارت مداوم بين‌المللي باشد. ايران در يک دهه آينده از سانتريفيوژهاي پيشرفته خود براي توليد اورانيوم استفاده نخواهد کرد. ايران همچنين 98 درصد ذخاير اورانيوم غني شده خود را رها خواهد کرد. براي اينکه موضوع روشن شود، بايد بگويم ايران هم اکنون ذخايري در اختيار دارد که مي‌توان با آن تا ده سلاح هسته‌اي توليد کرد. به خاطر اين توافق، اين ذخاير تنها به درصدي از آنچه براي توليد تنها يک سلاح هسته‌اي لازم است، کاهش خواهد يافت. محدوديت ذخاير (اورانيوم ايران) به مدت پانزده سال ادامه خواهد داشت.»

اوباما گفت:« به خاطر اين توافق، ايران در هسته راکتور اراک اصلاحات ايجاد مي‌کند تا اين رآکتور ديگر پلوتونيوم مناسب براي سلاح هسته‌اي توليد نکند. ايران همچنين توافق کرده است که سوخت مصرف شده راکتور را تا زمان پايان عمر راکتور به خارج از کشور بفرستد. ايران دستکم تا پانزده سال آينده هيچ گونه راکتور تازه آب سنگين نخواهد ساخت.»

ژست اقتدار رئيس‌جمهوري آمريکا

وي گفت: «به خاطر اين توافق، ما براي نخستين بار در موضعي خواهيم بود که همه اين تعهدات را راستي آزمايي کنيم. اين بدين معنا است که توافق بر مبناي اعتماد نيست؛ بلکه بر مبناي راستي آزمايي است. بازرسان به طور شبانه روزي به تأسيسات هسته‌اي مهم ايران دسترسي خواهند داشت. ايران به کل زنجيره تأمين هسته‌اي ايران، معادن اورانيوم، آسياب‌ها، مراکز تبديل و همچنين مراکز توليد و انبار سانتريفيوژهاي اين کشور دسترسي خواهد داشت (منظور از ايران ابتدايي، بازرسان هستند). اين تضمين‌کننده آن است که ايران قادر نخواهد بود مواد را از تأسيسات شناخته شده به مراکز سري منحرف کند. برخي از اين اقدامات شفاف‌سازي به مدت بيست و پنج سال اجرا خواهد شد.»

اوباما رئيس‌جمهور آمريکا در ادامه گفت: «در نتيجه اين توافق بازرسان خواهند توانست به هر مکان مشکوک در داخل ايران دسترسي داشته باشند. اين پيمان اساس تلاش‌هاي جامعه بين‌المللي را براي اعمال فشار بر ايران تشکيل داده است. در حالي که ايران براي اجراي اين توافقنامه گام برمي‌دارد، در مقابل کاهش تحريم‌هايي را خواهد ديد که ما براي برنامه هسته‌اي ايران عليه اين کشور وضع کرده‌ايم، هم تحريم‌هاي خود آمريکا و هم تحريم‌هايي که شوراي امنيت سازمان ملل متحد وضع کرده است. کاهش تحريم‌ها مرحله‌اي و گام‌به‌گام خواهد بود. ايران بايد ابتدا گام‌هاي کليدي هسته‌اي را کامل بردارد تا بعد از آن بتواند از کاهش‌هاي جديد تحريمها بهره‌مند شود. در يک دهه آينده ايران بايد به اين توافقنامه عمل کند تا تحريم‌هاي ديگر برداشته شود، از جمله پنج سال محدوديت مرتبط با تسليحات و هشت سال محدوديت مربوط به موشک‌هاي بالستيک است. همه اينها در قطعنامه جديد شوراي امنيت ثبت و مورد حمايت و تصويب قرار خواهد گرفت.»

وي درباره نحوه برگشت‌پذيري تحريم‌ها گفت: «اگر ايران توافقنامه را نقض کند، همه اين تحريم‌ها به طور خودکار و فورا برقرار خواهد شد. بنابراين براي ايران دستورکار کاملا روشني وجود دارد که بايد طبق آن عمل کند. همچنين پيامدهاي بسيار جدي براي ايران در صورت نقض توافقنامه وجود خواهد داشت. اين توافقنامه ماست. اين توافقنامه از حمايت کامل جامعه بين‌المللي برخوردار است. کنگره فرصت خواهد داشت جزئيات اين توافقنامه را بررسي کند. دولت من آماده است گزارش‌ها و توضيحات جامع درباره اين توافق داشته باشد. همانطور که مردم آمريکا و کنگره آمريکا اين توافقنامه را بازنگري مي‌کنند، مهم است که گزينه جايگزين را هم در نظر داشته باشند. در نظر بگيرند چه اتفاقي در جهان خواهد افتاد اگر اين توافق نباشد. بدون اين توافق هيچ سناريويي وجود نخواهد داشت که جهان در تحريم کردن ايران به اين منظور که ايران به طور کامل برنامه هسته‌اي خود را برچيند، به ما بپوندد. ما مطمئن نيستيم دولت ايران تحت اين فشارها تسليم شود. همچنين جهان نيز از اين تلاش‌ها براي تحريم ايران براي هميشه با هدف تسليم کردن ايران‌، حمايت نخواهد کرد. ما تحريمها را وضع مي‌کنيم تا به راه حلي ديپلماتيک برسيم و اين کاري است که ما انجام داده‌ايم. بدون اين توافق، هيچ محدوديت مورد توافق براي برنامه هسته‌اي ايران وجود نخواهد داشت.»

اعتراف اوباما به قدرت اتمي‌ايران

وي در ادامه به نوعي منتقدان تفاهم را مخاطب قرار داد و گفت: «بدون اين توافق ايران مي‌تواند سانتريفوژهاي بيشتري توليد کند، عملياتي کند و آزمايش کند، ايران مي‌تواند راکتوري را سوخت گيري کند که قادر است براي بمب پولوتونيوم توليد کند‌، همچنين اگر اين توافق نباشد ما نمي‌توانيم هيچ گونه از اين بازرسيها را که ما را قادر بسازد هر گونه برنامه تسليحات اتمي‌مخفي ايران را رديابي کند. به عبارت ديگر نبود توافق به معناي نبود هيچ محدوديت پايدار بر برنامه هسته‌اي ايران است. چنين سناريويي احتمال اين را که ديگر کشورهاي منطقه احساس کنند مجبور هستند برنامه هسته‌اي خود را دنبال کنند‌‌، بيشتر خواهد کرد و اين خطر رقابت تسليحات اتمي‌در بي ثبات ترين منطقه جهان را ايجاد مي‌کند. همچنين نبود اين توافق‌، گزينه‌هاي کمتر و کارآمدتري را براي آمريکا براي جلوگيري از دستيابي ايران به سلاح اتمي‌فراهم خواهد کرد. من بيش‌از شش سال است که رئيس‌جمهور و فرمانده کل قواي آمريکا بوده‌ام. من بارها با تصميماتي روبرو شده ام که آيا از نيروي نظامي‌استفاده کنم يا خير. اين بزرگترين و سخت‌ترين تصميمي ‌است که هر رئيس‌جمهوري بايد بگيرد. در موارد بسياري درباره کشورهاي مختلف من تصميم گرفته‌ام از نيروي نظامي‌استفاده کنم. وقتي در جهت منافع امنيت ملي ما باشد، من هرگز در استفاده از نيروي نظامي ‌درنگ نمي‌کنم. من قويا باور دارم منافع امنيت ملي ما هم اکنون بسته به اين دارد که جلوي دستيابي ايران را به سلاح اتمي‌بگيريم. اين بدان معناست، بدون راه‌حلي ديپلماتيک، چه من و يا رئيس‌جمهور آينده آمريکا، با اين گزينه روبرو خواهد شد که آيا بايد اجازه دهد ايران سلاح اتمي‌به دست آورد يا اينکه از نيروي نظامي ‌براي متوقف کردن آن استفاده کند.»

اوباما در ادامه اظهارات خود گفت: «به عبارت ساده‌تر‌، عدم توافق به معناي فرصتي بزرگتر براي جنگ‌هاي بيشتر در خاورميانه است. افزون بر آن، ما وقتي مي‌کوشيم امتحان کنيم که آيا مي‌توان اين مسئله را از راه مسالمت‌آميز حل‌و‌فصل کرد، هيچ چيزي را واگذار نمي‌کنيم. اگر در بدترين حالت ، ايران توافق را نقض کند همان گزينه‌هايي که امروز در اختيار من هستند در اختيار هر رئيس‌جمهوري در آمريکا در آينده نيز خواهند بود. به اين دليل ، من معتقدم که غيرمسئولانه خواهد بود که از اين توافق کنار بکشيم. اما در خصوص چنين مسئله دشواري، مهم است که مردم آمريکا و نمايندگان آنها در کنگره فرصتي براي بازبيني کامل توافق را داشته باشند. هرچه باشد جزئيات هم مهم است. ما برخي از بهترين دانشمندان هسته‌اي جهان را داشته ايم که روي اين جزئيات کار کرده‌اند.»

خط نشان اوباما براي مخالفان تفاهم

وي که به نوعي تلاش مي‌کرد نشان دهد دغدغه‌هاي جمهوري خواهان را مي‌داند، گفت: « ما با کشوري به نام ايران، طرف هستيم که به مدت 35 سال دشمن قسم خورده آمريکا بوده است. بنابراين، من از بحث جدي در کنگره درباره اين مسئله و بررسي دقيق جزئيات توافق استقبال مي‌کنم. اما در عين حال به کنگره يادآوري مي‌کنم که شما با دوستان خود به چنين توافقي دست نمي‌يابيد. ما زماني با شوروي درباره موافقت‌نامه کنترل تسليحات مذاکره کرديم که اين کشور خود را به نابودي ما متعهد مي‌دانست. اين موافقت‌نامه‌ها در نهايت ما را امن تر کردند. من اطمينان دارم که اين توافق منافع امنيت ملي آمريکا و متحدان ما را تامين خواهد کرد. بنابراين، من هر مصوبه‌اي را که جلو اجراي موفقيت‌آميز اين توافق را بگيرد، وتو خواهم کرد. ما مجبور نيستيم که يک کشمکش بي‌پايان را بپذيريم. ما قطعا نبايد دنبال چنين چيزي باشيم. دقيقا به اين دليل که سطح مخاطرات بسيار بالاست، حالا وقت رقابت‌هاي جناحي و سياسي نيست. لفاظي‌هاي تند واشنگتن مشکلي را حل نخواهد کرد. ديپلماسي جدي و سخت و رهبري که قدرت‌هاي بزرگ جهان را متحد کرده است راه بهتري براي راستي آزمايي اين است که ايران به دنبال سلاح‌هاي هسته‌اي نيست. اما اين حرف به معناي آن نيست که اين توافق همه مشکلات ما را با ايران حل و فصل خواهد کرد. ما هم همان نگراني‌هايي را داريم که بسياري از متحدان ما در خاورميانه، از جمله اسرائيل و کشورهاي خليج (فارس) ابراز کرده‌اند، نگراني‌ها درباره حمايت ايران از تروريسم و استفاده اين کشور از عوامل نيابتي براي بي‌ثبات کردن منطقه. اما دقيقا به همين دليل است که ما اين گام را برداشته‌ايم، زيرا ايران مسلح به سلاح هسته‌اي قدرت بسيار بيشتري براي بي‌ثبات کردن منطقه خواهد داشت و براي دوستان ما و جهان بسيار خطرناک تر خواهد بود. در همين حال، ما تحريم‌هاي خودمان را که در ارتباط با حمايت ايران از تروريسم‌، برنامه موشکي بالستيک و نقض حقوق بشر وضع شده‌اند ادامه مي‌دهيم. ما به تلاش‌هاي بي‌سابقه خود براي تقويت امنيت اسرائيل ادامه خواهيم داد، تلاش‌هايي که فراتر از هر اقدامي‌است که دولت‌هاي قبلي آمريکا انجام داده‌اند.»

ولع پنهان کاخ سفيد براي رابطه با تهران

وي با مخاطب قرار دادن مردم ايران گفت: «من بارها به مردم ايران تصريح کرده ام که ما بر مبناي منافع متقابل و احترام متقابل هميشه آماده‌اي تعامل هستيم. اختلافات ما واقعي است و تاريخ دشوار ميان دو کشور را نمي‌توان ناديده گرفت. اما تغيير امکان‌پذير است.يک مسير متفاوت مبتني بر رواداري و حل‌و‌فصل مسالمت‌آميز کشمکش به همگرايي بيشتر با اقتصاد جهاني، تعامل و مشارکت بيشتر با جامعه بين‌المللي و توانايي مردم ايران براي برخورداري از رونق و رفاه مي‌انجامد. اين توافق اين فرصت را فراهم مي‌کند که در مسير تازه‌اي حرکت کنيم. ما بايد از اين فرصت استفاده کنيم. ما براي رسيدن به اين نقطه راه درازي را پيموده‌ايم: ده‌ها سال برنامه هسته‌اي ايران‌، چندين سال تحريم و چندين ماه مذاکرات سخت و فشرده. من امروز مي‌خواهم از اعضاي کنگره از هر دو حزب بابت کمک به ما براي اجراي اين تحريم‌ها که موثر بودن خود را ثابت کردند تشکر کنم. من همچنين مي‌خواهم از کشورهاي ديگري که به ما در اين تلاش ملحق شدند تشکر کنم.» رئيس جمهوري آمريکا در سخنان خود همچنين از جان‌کري و تيم مذاکره کننده آمريکا تشکر کرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین