|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۶
کد خبر: ۵۴۳۱۱
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۴
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به دستیابی ایران و گروه 1+5 به جمع بندی نهایی در مذاکرات هسته ای خاطرنشان کرد: پیش نویس قطعنامه شورای امنیت درمورد ایران مورد توافق قرار گرفت و طی روزهای آینده به شورای امنیت سازمان ملل ارائه خواهد شد.
لاوروف روز سه شنبه در جمع خبرنگاران در وین،گفت: در جریان مذاکرات میان ایران و 1+5 برنامه جامع اقدام مشترک درمورد ایران و پیش نویس قطعنامه شورای امنیت در این رابطه تایید شد.

وزیر خارجه روسیه با بیان این که ماراتن چند ساله مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 با هماهنگی نماینده سیاسی اتحادیه اروپا به پایان رسید، اظهار داشت: برنامه جامع اقدام مشترک متشکل از یک سند اصلی و پنج سند ضمیمه حاوی مسایل فنی به تصویب رسید.

وی ادامه داد: پیش نویس قطعنامه درباره ایران را تمام شرکت کنندگان در مذاکرات تنظیم کردند و در روزهای آینده به شورای امنیت سازمان ملل ارائه خواهد شد تا به رای گیری گذاشته شود. امیدواریم که به اتفاق آرا این قطعنامه به تصویب برسد.

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین خاطرنشان کرد که با توافق طرف های مذاکره کننده امروز اسناد تصویب شده منتشر خواهد شد.انتظار می رود که محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و فردریکا موگرینی نماینده سیاسی اتحادیه اروپا این اسناد را به جامعه جهانی معرفی کنند.

وی افزود: جمع بندی نهایی مذاکرات هسته ای با مفاد دکترین سیاست خارجی روسیه مطابقت دارد. روسیه در تمام مراحل اجرای توافق های میان ایران و گروه 1+5 شرکت می کند.

لاوروف گفت که بخشی از اورانیوم های غنی شده ایران برای مبادله با اورانیوم طبیعی به روسیه انتقال خواهد یافت.

وی ادامه داد: روسیه در تغییر کاربری سایت هسته ای فردو و تبدیل آن به مرکزی برای تولید ایزوتوپ های پزشکی و نیز برای مصارف صنعتی مشارکت می کند.

به گفته لاوروف، آژانس بین المللی انرژی اتمی اختیاراتی در مورد راستی آزمایی اجرای توافق ها از سوی ایران می یابد.

وزیر خارجه روسیه در ادامه سخنانش گفت که روسیه از آمریکا انتظار دارد در رابطه با توافق به دست آمده درمورد برنامه هسته ای ایران،طرح سامانه موشکی خود در اروپا را لغو کند.

وی درمورد تحریم ها در مورد ایران هم گفت که بخشی از تحریم ها ازجمله تحریم های یکجانبه اتحادیه اروپا در مورد ایران لغو می شود. تعدادی از تحریم های آمریکایی ازجمله تحریم همکاری با ایران در عرصه هواپیمایی غیرنظامی لغو خواهد شد.

وزیر خارجه روسیه با بیان این که درمورد تحریم تسلیحاتی ایران توافق حاصل شد گفت: این تحریم ها تا پنج سال دوام می یابد اما در این مدت با اجازه شورای امنیت تحویل تسلیحات به این کشور انجام خواهد گرفت.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین