|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۷
کد خبر: ۵۴۲۸۶
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۹
وزیر نیرو گفت: مشکل آب روستایی طی سه سال آینده با تخصیص منابع لازم که در سال 94 به یک هزار و 900 میلیارد تومان افزایش یافته به طور کلی برطرف و تمام روستاهای کشور از آب سالم و پایدار برخوردار خواهند شد.
حمید چیت چیان روز سه شنبه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در سال منتهی به گذشته هیچ اعتبار و ردیف بودجه ملی برای آبرسانی روستایی وجود نداشت، افزود: دولت تدبیر و امید در سال 1393 اعتبار 200 میلیارد تومانی برای این موضوع در نظر گرفت که باعث شد گام های خوبی در زمینه آبرسانی روستایی برداشته شود.

وی با تاکید بر اینکه مجموعه اعتبارات آبرسانی روستایی در سال 1394 به یک هزار و 900 میلیارد تومان رسیده است، گفت: اختصاص این اعتبارات و تداوم آن در سال های آینده تحول بسیار آشکاری در آبرسانی روستایی ایجاد خواهد کرد.

چیت چیان با بیان آنکه 37 هزار و 500 روستای بالای بیست خانوار در کشور داریم که از این تعداد 31 هزار و 500 روستا تحت پوشش شرکت های آب و فاضلاب روستایی قرار دارند، افزود: حدود شش هزار روستا نیز بدون داشتن شرکت آب و فاضلاب، سرمایه گذاری از سوی دولت برای تامین آب آنها صورت گرفته و خود مردم این آبرسانی ها را اداره می کنند.

وزیر نیرو با بیان آنکه از مجموعه روستاهایی که تحت پوشش شرکت های آب و فاضلاب روستایی هستند، بیش از بیست هزار روستا با حدود 12.5 میلیون جمعیت هیچ مشکلی در تامین آب آشامیدنی ندارد، گفت: این نوع روستاها در دسته بندی صورت گرفته سطح یک در وزارت نیرو هستند.

وی روستاهای سطح دو را 5 هزار و 600 روستا با 3.5 میلیون نفر جمعیت ذکر کرد و افزود: در این روستاها شبکه آبرسانی بین 30 تا 80 درصد با فرسودگی مواجه هستند.

چیت چیان تاکید کرد: پنج هزار و 111 روستا با جمعیت 1.3 اصولا غیر برخودار از منابع آب آشامیدنی هستند که ناگزیر به آبرسانی تانکری به این روستاها هستیم. همچنین اکنون در شش هزار و 400 روستا با جمعیتی نزدیک به 2 میلیون نفر آبرسانی با تانکر انجام می شود.

وی بروز خشکسالی در کشور و از بین رفتن بسیاری از منابع آب در این روستاها را یکی از عوامل موثر در آبرسانی تانکری ذکر و تصریح کرد: پایین بودن تعرفه های آب روستایی که باعث شده منابع مالی لازم در اختیار شرکت های آبفا قرار نگیرد نیز یکی دیگر از عوامل برای آبرسانی تانکری است.

چیت چیان تاکید کرد: شرکت های آبفا درآمد کافی برای بازسازی و نوسازی شبکه های آبرسانی و طراحی شبکه های آب در اختیار ندارند و تنها حدود 10 درصد از هزینه تمام شده آب از روستائیان دریافت می شود که این رقم برای انجام برنامه های نوسازی کافی نیست.

وزیر نیرو سومین عامل در آبرسانی به وسیله تانکر به برخی روستاها را پیش بینی نشدن اعتبارات مکفی در بودجه های ملی عنوان کرد و گفت: این عوامل دست به دست هم داده تا نتوان گام های لازم را برداشت.

وی برنامه های وزارت نیرو برای حل مشکلات آبرسانی روستایی را یکی احداث مجتمع های آبرسانی روستایی دانست و تاکید کرد: بیش از یک هزار و 500 مجتمع آبرسانی روستایی پیش بینی و برنامه ریزی لازم برای آنها انجام شده است.

چیت چیان گفت: این مجتمع های آبرسانی روستایی جمعیتی معادل 7.5 میلیون نفر را تحت پوشش قرار خواهند داد.

وزیر نیرو با بیان اینکه احداث 924 مجتمع اولویت دارد که 3.5 میلیون جمعیت را تحت پوشش قرار خواهند داد، تاکید کرد: اگر این تعداد مجتمع اجرایی شود 4 هزار و 500 روستای سطح 2 و هشت هزار و 300 روستای غیربرخوردار کاملا از آب آشامیدنی بهرمند خواهند شد و 3.5 میلیون نفر از جمعیت روستایی کشور از وضعیت فعلی رهایی خواهند یافت.

وی برنامه دیگر وزارت نیرو برای تامین آب روستایی را اجرای تاسیسات تک روستایی عنوان کرد و گفت: تا پایان سال 93 حدود 94 مجتمع آبرسانی روستایی در 840 روستا با 405 هزار نفر جمعیت اجرایی شده است.

چیت چیان تاکید کرد: در این روستاها 3 هزار و 789 شبکه انتقال آب و 4 هزار و 386 کیلومتر شبکه توزیع آب روستایی احداث شده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه 49 هزار مترمکعب افزایش حجم آب در مخازن روستاها انجام شده، گفت: 35 واحد تصفیه خانه با ظرفیت 176 هزار مترمکعب در شبانه روز برای اینده پیش بینی شده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین